0:05
Főoldal | Rénhírek

Tényleg reklámölő szörny lenne a Mozilla?

A Firefoxot fejlesztő vállalkozás vezetője szerint a fogyasztóknak jár a nyomkövetés tiltásának joga, a hirdetőknek kell üzleti modellt váltaniuk.

IT café, Dajkó Pál | 2011. március 20.

Arról az IT café is többször beszámolt már, hogy a civil és az állami fogyasztóvédelmi szervezetek mind nagyobb nyomást gyakorolnak az internetes cégekre, ezért a közeljövőben már minden elterjedt böngészőbe natív módon bekerül a felhasználói szokásokat rögzítő technológiák tiltásának lehetősége. A hét elején megjelent Internet Explorer 9 már tartalmazza ezt az opciót, de a Google is lépett ez irányban a Chrome kapcsán, és a Mozilla is bejelentette januárban, hogy a Firefox 4-nek is lesz egy „Do Not Track” menüpontja.

De ahogy az IT café nemrég írt róla, a nyomkövetés letiltása a mai internetes célzott hirdetések világában igen nagy érvágás lehet a cégek, vállalkozások számára, akik egy ilyen gyakorlat elterjedése után sokkal kevésbé hatékonyan lennének képesek alkalmazni a reklámokat.

Megölitek a webet

A Mozilla esetében – ahogy ezt maguk is elismerik – ez az új funkció messze nem tökéletes, legalábbis a fogyasztóvédelem szempontjából. A Firefoxnál ugyanis csak akkor működik a felhasználói szokásokat rögzítő eljárás tiltása, ha a tiltás lehetőségébe az adott cég is beleegyezik (az eljárás úgy zajlik, hogy a tiltás kérésekor az adott cégek kapnak egy automatikus értesítést erről, és nekik kell engedélyezniük – ami jól láthatóan szinte a nonszensz kategóriájába esik, de legalábbis olyan önmérsékletet kívánna meg, mely szinte elképzelhetetlen).

Ám még ez is nagyon nagy sokk volt a hirdetők számára – legalábbis ezt állítja Gary Kovacs, a Mozilla vezetője, aki egy, a nagy reklámcégek vezetőivel folytatott találkozó után nyilatkozott a fastcompany.com-nak, illetve a Wall Street Journal-nak. Kovacs szerint a hirdetési vállalkozások képviselői rendesen „kiosztották” őt: „Megölitek a webet. Ez egy gazdasági modell. Ha meglépitek [a nyomkövetés tiltását lehetővé teszik], akkor fél kézzel nyírjátok ki a világhálót. Létrejön egy kiváló terep a nonprofit szervezetek számára, de ti nem értitek a web működését” – sorolja az interjúban a cégvezető azokat a mondatokat, amelyeket kénytelen volt végighallgatni.

Gary Kovacs a tudósítás szerint felháborodottan reagált a kifogásokra, nem hitt a fülének, mivel így válaszolt a reklámból élőknek: „Azt akarjátok mondani, hogy a teljes üzleti modelletek arra épül, hogy a felhasználóitok nem tudják, mit tesztek velük? Ez hogy működhet?” Kovacs beszámolója szerint erre mély csönd lett úrrá a teremben, majd a Mozilla vezetője így folytatta: „Felteszem, hogy nem így van. Ha így lenne, akkor arra kellene gondolnom, hogy képtelenek vagytok olyasmit nyújtani, amiért az emberek hajlandóak lennének fizetni.”

A csönd – állítólag – még mélyebb lett.

Kovacs ezek után a probléma megoldása felé igyekezett terelni a beszélgetést: „Ha a mi 450 millió felhasználónk megadja magát, akkor bárki megfigyelheti, követheti őket: – a kormányzat, a politikai döntéshozók, a hirdetési cégek.” A cégvezető szerint a legfontosabb, hogy elinduljon erről a problémáról egy párbeszéd: sem a böngészőkészítők, sem a nyomkövetést alkalmazó vállalkozások nem tehetnek úgy, mintha kívülállók lennének. Majd a Mozilla alapállását vázolva elmondta, hogy nem a nyomkövetéssel van igazán baj, hanem az az elvárható, hogy a felhasználó tudjon erről, illetve meg legyen a lehetősége ennek tiltására.

Egy ilyen feszült tárgyalás persze elképzelhető, nagyon is – mint ahogy az is, hogy Gary Kovacs kiváló marketingszakember.

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!