Szólásszabadságot a cigisdobozokon!
Hat nagy dohányvállalat összeállt, és perbe fogta az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyezési Hivatalt a csomagolásokra és a szövegükre vonatkozó törvény miatt.
A The Wall Street Journal beszámolója szerint hat nagy dohányvállalat – a R.J. Reynolds Tobacco Co., a Reynolds leányvállalata, a Conwood Co., a Lorillard, a Commonwealth Brands, a Discount Tobacco City & Lottery Inc., valamint a National Tobacco Co. – összefogott, és pert indított az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyezési Hivatal (FDA) ellen.
A per tárgya a dohányáruk csomagolásának képi és szöveges tartalma (illetve annak állami korlátozása). Az FDA felügyelete alá tartozó felperesek az amerikai alkotmány első módosítására hivatkozva döntöttek a per mellett. Az ugyanis kimondja, hogy „a Kongresszus […] nem csorbítja a szólás- vagy sajtószabadságot”.
A dohányáruk csomagolására pillanatnyilag rendkívül szigorú szabályok vonatkoznak az Egyesült Államokban. Képpel és szöveggel is fel kell tüntetni rajtuk, hogy a dohányáruk fogyasztása káros az egészségre – a törvény még a feliratok méretét és elhelyezkedését is szabályozza –, emellett a szövegeknek tilos a kiskorúakat megcélozniuk. Barack Obama elnök pedig júniusban hagyta jóvá, hogy az FDA 12 fős bizottságot állítson fel, amelynek többek között a „light” szó használatának felülvizsgálata lesz a feladata.
A dohánygyártók több mindent is nehezményeznek. Az egyik, hogy jelenleg mindössze a csomagolás alsó felén tüntethetik fel saját reklámcélú üzeneteiket – ezek azonban többnyire nem láthatók az üzletekben, ahol a dohányáruk tárolására szolgáló eszközök eltakarják őket. A dobozok felső felét nem használhatják, mert ott törvény kötelezi őket a figyelmeztető címkék felhelyezésére. A vállalatok mindezt szólásszabadságuk fizikai korlátozásaként élik meg.
A másik panaszuk, hogy nincs lehetőségük valós állításokat megfogalmazni a dohányáruk egészségre gyakorolt hatásával kapcsolatosan, az FDA ugyanis vétójoggal rendelkezik, ha a szövegek tartalmáról van szó. A gyártók azonban számos füstmentes terméket is forgalmaznak, amelyek nem tartalmaznak annyi rákkeltő anyagot, és nem jutnak a tüdőbe – így véleményük szerint ezekre más szabályok kell, hogy vonatkozzanak, mint pl. a cigarettákra.
A kiskorúakra vonatkozó korlátozás ellen nem emeltek kifogást. A felnőtt fogyasztókkal történő kommunikáció korlátozásával szemben azonban igen. Az egyik vállalat jogi képviselője így fogalmazott: „az ügy lényege, hogy a Kongresszus túlment-e egy határon, amikor megakadályozta, hogy a dohányvállalatok a felnőtt fogyasztókkal kommunikáljanak, és azt is megakadályozta, hogy a felnőtt fogyasztókhoz eljuthassanak azok az üzenetek, amelyeket a dohánygyártók nekik szántak.”
Nem minden gyártó vesz részt azonban a perben. Az Altria Group, Inc., a Marlboro márka gyártója például távol maradt, és együttműködik az FDA-val, noha nekik is vannak aggályaik a szólásszabadság megsértésével kapcsolatosan.
Az FDA egyelőre nem kommentálta a történteket.