Szavazzon az új nemzeti légitársaság nevére!
Leállt a Malév... de talán nincs minden veszve: a miniszterelnök szerint lehet még új magyar légitársaság. De mi legyen a neve?
Szomorú hír, hogy több mint fél évszázad után leállt a magyar légiközlekedési vállalat, a Malév. A miniszterelnök azonban azzal kecsegtet, hogy elképzelhető egy nemzeti légitársaság létrehozása a Malév romjain. Felmerül a kérdés, mi legyen az új cég neve?
Történelmi választék
A második világháború előtt több magyar légitársaság is működött. Az Aeroexpressz legendás hidroplánjai a budapesti Gellért tér elől szállították az utasokat – jellemzően Bécsbe, de megfordultak a vízimadarak a Balatonon is. Szép név, izgalmas múlt... talán így kellene elnevezni az új magyar társaságot is?
A polgári repülésben tevékenykedett a Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaság, a MAEFORG vagy MAEFORT is – bár elsősorban postajáratokat működtetett és az első világháború után Magyarországra mért repülési tilalom ellehetetlenítette a működését. Kicsit kockás, de történelmi név... talán nekünk is jó lenne.
A Magyar Légiforgalmi Rt. vagy ML Rt. a tilalom lejárta után alakult meg, és a húszas évektől Bécset és Belgrádot járták a gépei. Ez a cég sok állami támogatással működött – tán éppen ezért hívhatnánk így is az új társaságot. A cég 1928-ban újjáalakult és ekkor már a jobban csengő MALERT nevet használta.
A második világháború után a légiközlekedés szovjet segítséggel indult újra. A Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt., azaz a MASZOVLET félig hazai, félig szovjet tulajdonú, legendás LI-2 típusú gépeken (az amerikai DC 3 licence alapján készült utasszállítón) reptette az utazni vágyókat ide-oda. A cég 1954-es megszűnésével jött létre az 58 évvel később, azaz a napokban tönkrement Magyar Légiforgalmi Vállalat, azaz a Malév.
Miért volt pocsék a Malév neve?
Amikor nevet választunk, érdemes lesz elgondolkodni azon, hogyan cseng az a külföldi utasnak is. A Malév mozaikszót például több kritika is érte.
Az egyik legfontosabb kifogás az volt, hogy a név első szótagja, a mal- kellemetlenül hangzik, hiszen ez egy olyan képző, ami általában a helyestől eltérő működésre utal az angolban (a latin malus – rossz, ártalmas alapján). Így áll elő például a malfunction (hibás működés), a maleficent (rossz szándékú), a malformation (deformitás, természetellenes növekedés). De ide sorolhatnánk akár a magyar orvosi nyelv malignus kifejezését is, amivel a rosszindulatú elváltozásokra utalnak.
Mindezt megfejeli a -LEV tag, ami egyértelműen a levitációra (lebegésre) utal – azaz teljesen logikusan összerakható, hogy a MALÉV elnevezés a hibás, kudarcos lebegésre utal az angolul értőnek – és hát ki akar olyan légitársasággal utazni, ami már a nevében is ígéri, hogy lebegésünk kudarcos lesz vele.
Egyes MALÉV-kritikusok azt is hozzáteszik mindehhez, hogy az elnevezés nagyon „oroszosan” cseng, márpedig az orosz légitársaságok maguk is keményen küzdenek a róluk kialakult előnytelen képpel.
Új, előnyös névvel a siker felé
Maradt hát a kérdés, mi legyen az új légitársaság előnyös és izgalmas elnevezése?
Olvasóink szabad kezet kapnak: kommenteljék javaslataikat cikkünk alá, a beérkezett tippekről pedig rövidesen szavazást tartunk.
Hasonló tartalmak:
Hozzászólások (53):
Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)Az összes hozzászólás megjelenítése
AIR BUDAPEST
AIRWAY BUDAPEST
HUNGARIAN AIRLINES
HUNGARIAN AIRWAY
Azért ez is tetszik:
VIKTAIR
-Magyair
-Hunair
-Budair
Javaslom legyen Sallair! Oszt jó napot!
Lehetne BÓVLIAIR, utalva a gazdasági helyzetre.
Lehetne LOPAIR, ezzel a mindenkori kormányok kedvenc pénzlehúzóhelyére utalnánk.
Aztán lehetne LOSTAIR, utalva a külföldön hagyott több ezer magyar utasra.
@zsoszta:
Ja, és a külföldiekkel nem kell foglalkozni, ha a Magyar Nemzeti Szittya Turulröptető Társasággal akarnak repülni, akkor tanuljanak meg magyarul, toll a fülükbe! :O)))
SAIR.
Az -air nyilvánvaló. Az S-re meg lehet asszociálni: speedy, sebes, de lehet sloppy, selejt is.
A a kerozin hajtja a gépeket, a [ser] meg a pilótákat...
Magyar Nemzeti Szittya Turulröptető Társaság
Ja, hogy ez csak óriásgépre fér ki?
Merjünk nagyok lenni :O)))
VIKTAIR
Hunair :)
@Huliganthropus:
"De rögtön héber nevet is lehetne adni neki, nemde? Nemigen döbbenne meg rajta senki... legfeljebb köpnénk mégegyet."
---
Hát persze, muszáj minden témánál a zsidókra asszociálni, mit is tennénk, ha nem lenne kéznél a zsidó, aki ellen lehet izgatni! Talán még gondolkodnánk is? Fúj, inkább csak mutogassunk másokra, az egyszerűbb!
Miért kellene idegen szavakkal operálni akkor, mikor ez magyar?
Ha légi szállítmányozási társaság, akkor az legyen a neve.
Magyar Légitársaság
Nem szégyen, ha magyar céget magyar nyelven neveznek, ugye?
Ahogyan az országot ma a közösség tulajdonából kivonták, s csak nevében utal a magyarság közhatalmára, e repülőgép üzemeltető sem lesz magyar, legfeljebb a magyarok pénzén repültet majd saját hasznára, mint eddig is. Jó vásár volt visszavenni az oroszoktól, de inkább a nemzetközi pénzhatalom, a világ irányítói büntették ezzel a csőddel a kormányt. A magyar embereknek azonban fontos, hogy legyen Malév, vagy valami más nevű légi cég. Ez hagyomány, tisztelgés a régiek előtt. S ha igazán magyar, lehetne akár Turul, vagy Kerecsen névvel is illetni, utalva ősi eredetre, vérvonalra, sólyomreptető hagyományra. Ám ehhez bátorság is kellene, ami a névadó politikusokból igencsak hiányzik manapság. Ezek a nevek a listáról eleve kizárattak. Túl magyar...
De rögtön héber nevet is lehetne adni neki, nemde? Nemigen döbbenne meg rajta senki... legfeljebb köpnénk mégegyet.
HUrry FlottAir
HULÉV
MAIR ADLER ( Magyar Légi Sas )
MALÉT-Magyar Légi Társaság