0:05
Főoldal | Rénhírek

Szavazzon az új nemzeti légitársaság nevére!

Leállt a Malév... de talán nincs minden veszve: a miniszterelnök szerint lehet még új magyar légitársaság. De mi legyen a neve?

nyest.hu | 2012. február 3.

Szomorú hír, hogy több mint fél évszázad után leállt a magyar légiközlekedési vállalat, a Malév. A miniszterelnök azonban azzal kecsegtet, hogy elképzelhető egy nemzeti légitársaság létrehozása a Malév romjain. Felmerül a kérdés, mi legyen az új cég neve?

Ezen a néven nem repül már...
Ezen a néven nem repül már...
(Forrás: Wikimedia Commons / ChrisW)

Történelmi választék

A második világháború előtt több magyar légitársaság is működött. Az Aeroexpressz legendás hidroplánjai a budapesti Gellért tér elől szállították az utasokat – jellemzően Bécsbe, de megfordultak a vízimadarak a Balatonon is. Szép név, izgalmas múlt... talán így kellene elnevezni az új magyar társaságot is?

A polgári repülésben tevékenykedett a Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaság, a MAEFORG vagy MAEFORT is – bár elsősorban postajáratokat működtetett és az első világháború után Magyarországra mért repülési tilalom ellehetetlenítette a működését. Kicsit kockás, de történelmi név... talán nekünk is jó lenne.

A Magyar Légiforgalmi Rt. vagy ML Rt. a tilalom lejárta után alakult meg, és a húszas évektől Bécset és Belgrádot járták a gépei. Ez a cég sok állami támogatással működött – tán éppen ezért hívhatnánk így is az új társaságot. A cég 1928-ban újjáalakult és ekkor már a jobban csengő MALERT nevet használta.

A második világháború után a légiközlekedés szovjet segítséggel indult újra. A Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt., azaz a MASZOVLET félig hazai, félig szovjet tulajdonú, legendás LI-2 típusú gépeken (az amerikai DC 3 licence alapján készült utasszállítón) reptette az utazni vágyókat ide-oda. A cég 1954-es megszűnésével jött létre az 58 évvel később, azaz a napokban tönkrement Magyar Légiforgalmi Vállalat, azaz a Malév.

Miért volt pocsék a Malév neve?

Amikor nevet választunk, érdemes lesz elgondolkodni azon, hogyan cseng az a külföldi utasnak is. A Malév mozaikszót például több kritika is érte.

Az egyik legfontosabb kifogás az volt, hogy a név első szótagja, a mal- kellemetlenül hangzik, hiszen ez egy olyan képző, ami általában a helyestől eltérő működésre utal az angolban (a latin malus – rossz, ártalmas alapján). Így áll elő például a malfunction (hibás működés), a maleficent (rossz szándékú), a malformation (deformitás, természetellenes növekedés). De ide sorolhatnánk akár a magyar orvosi nyelv malignus kifejezését is, amivel a rosszindulatú elváltozásokra utalnak.

Mindezt megfejeli a -LEV tag, ami egyértelműen a levitációra (lebegésre) utal – azaz teljesen logikusan összerakható, hogy a MALÉV elnevezés a hibás, kudarcos lebegésre utal az angolul értőnek – és hát ki akar olyan légitársasággal utazni, ami már a nevében is ígéri, hogy lebegésünk kudarcos lesz vele.

Egyes MALÉV-kritikusok azt is hozzáteszik mindehhez, hogy az elnevezés nagyon „oroszosan” cseng, márpedig az orosz légitársaságok maguk is keményen küzdenek a róluk kialakult előnytelen képpel.

Új, előnyös névvel a siker felé

Maradt hát a kérdés, mi legyen az új légitársaság előnyös és izgalmas elnevezése?

Olvasóink szabad kezet kapnak: kommenteljék javaslataikat cikkünk alá, a beérkezett tippekről pedig rövidesen szavazást tartunk.

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások (53):

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
12 éve 2012. február 3. 13:00
1 Nước mắm ngon quá!

AZÁLLAMVEGYELEAPRACLIJÁT Zrt.

12 éve 2012. február 3. 13:04
2 Nước mắm ngon quá!

Még egy vállat, hogy abba is tömjék a közpénzt?! A vasút még csak-csak mivel belföldön a munkábajárás sok helyen vonattal történik, ez nemzetgazdasági érdek, még akkor is, ha a vasút egy "gördülö" csődtömeg.

De légiközlekedés? Az átlagember nem ül fel a Malévre, mert vagy nincs pénze utazni, külföldre menni vagy ha igen, akkor a legolcsóbb jegyet veszi meg, ami 99%-ban nem a Malévot jelenti. A Seychelle-szigeteken nyaralók oldják meg más légitársasággal, de közpénzen ne alimentáljunk egy vállalatot, ami a felső tízezret utaztatja.

12 éve 2012. február 3. 13:10
3 geritwo

@Nước mắm ngon quá!: Biztosan meg lehetne találni ezzel is egy nyereséges szegmenst, a Malévnak sok olyan exkluzív útvonala volt, amit Budapestről jól ki lehetett használni, főleg ezeknek az utasai jártak most pórul (pl. Burgasz és hasonlók).

12 éve 2012. február 3. 13:11
4 Lingon

Javaslom, legyen a neve. HUSS.

12 éve 2012. február 3. 13:11
5 geritwo

A MagyAir sajnos a külföldiek számára kiejthetetlen. :)

12 éve 2012. február 3. 13:11
6 Lalika

@Nước mắm ngon quá!: hmm... szerintem igen átgondolt nemzetgazdasági érdek, hogy sok irányból el lehessen jutni ide - ehhez nem rossz dolog egy jól gazdálkodó nemzeti légitársaság. A GDP-t - és így az átlagembert is - érzékenyen érintené, ha a BUD forgalmának 42 százaléka eltűnne (nem beszélve a kompenzációként a reptérfenntartónak fizetendő 8 milliárd euróról).

Persze, igazad van, itt a jól gazdálkodón, nyereségesen van a hangsúly, szal inkább magántársaságban kell gondolkodni (asszem, mintha őszentsége is erre utalt volna) - de a nemzeti légitársaság egy másik kategória, nem azt jelenti, hogy államinak kell lennie. No és vannak egyéb eszközök is: lehet motiválni a különböző légitársaságokat budapesti hubok telepítésére...

No de nevekről van szó!!!

Legyen az új gyerek Magyair, (Kürt, Gyarmat ). Esetleg Air Central Europe (ACE - hehehe)....

12 éve 2012. február 3. 13:22
7 Géza bá

Utalva a regnáló hatalomra, legyen Flydesz vagy éppen OrangeSky.

:)

12 éve 2012. február 3. 13:23
8 sára

Liszt Ferenc reptéren stilszerűen lehetne egy AIR-KEL légitársaság...

12 éve 2012. február 3. 13:27
9 tenegri

HungAir - fapados társaság, a nemzeti hovatartozás mellett arra is utal, hogy az utas nem kap enni

Airdély - a nemzeti érzelműeket és a határon túli utazóközönséget megcélozva

12 éve 2012. február 3. 13:35
10 Lalika

MagyAir TengAir?

12 éve 2012. február 3. 14:11
11 Göcike

Mindenesetre az új név ne hasonlitson se a FIDESZ-re se ORBÁNRA,

Persze a magyaros SCHMITT-re se! Tegnap még volt igéret és MALÉV ma reggel 6 órára semmi. A munkanélküli pilótákra és egyéb személyzetről ne is beszéljünk. Ez a Kormány igért több munkahelyet nem tudtam de szerintem más se, hogy igy kell ezt csinálni.Ehhez jó sok vitaminra (Naracsra) van szükség. Majd a szerncsétlen rokkantnyugdijasok vissza"terelhetők" lehetnek ebbe a munkakörörökbe, mert itt nem kell már csinálni semmit, tehát új névre sincs szükség! SZÉGYEN!

12 éve 2012. február 3. 14:13
12 Göcike

Az okos miniszerelnök majd megoldja és Ő lesz az új magyar légitársaság keresztapja?!

12 éve 2012. február 3. 14:13
14 szegedigy74

REPÜLJ ORBÁÁÁÁN MERT A TÖBBSÉGED MÁR KEVÉS ÉS A RENDVÉDELEM REPÍT HAZA

12 éve 2012. február 3. 14:18
16 dromi

PanchAir Ennél találóbbat nehezen lehetne kitalálni.

12 éve 2012. február 3. 14:22
17 Kincse Sz. Örs

Míg a fórum nem moderált, jelzem, hogy az aggresszív felszólításokat kérjük mellőzni...

12 éve 2012. február 3. 14:24
18 gyula543210

HUNAIR, vagy HUN-AIR

Ez belföldön és külföndön is teljesen egyértelmű, komolyan vehető (kiejthető és negatív értelmű szavakkal nem összekeverhető) elnevezés lenne.

12 éve 2012. február 3. 14:27
19 Krisztiiiii

@dromi Vagy akkor már Lose-Air, csak hogy a külföldiek is értsék.

12 éve 2012. február 3. 14:28
20 Angry Bird

@gyula543210: Miért nem Hair?

12 éve 2012. február 3. 14:28
21 vigattti

Még egyértelműbbek lehetnének az alábbiak.

Airbán, ViktAir, FidAir, SchimittpAir, KövAir, Esetleg lehet még DörnAir, vagy KósAir.

12 éve 2012. február 3. 14:30
22 I.G.

HunAir

12 éve 2012. február 3. 14:30
23 nyugger

Szerintem legyen Felleg(i) a légitársaság neve.

12 éve 2012. február 3. 14:36
24 Nước mắm ngon quá!

@Lalika:

Rendben legyen egy magyar légitársaság, nem kell, hogy nyereséges legyen, csak ne az államnak kelljen pénzt tolni bele, ha folyton csődközelben van. Az nem felelős gazdálkodás, hogy minden év végén az államtól kunyerálják ki a túléléshez szükséges pénzt, akár Malév, akár BKV, akár MÁV. Ez ugyanolyan, mint azok az amerikai autógyárak és bankok, amelyek éveken át felelőtlen termékpolitikát folytattak és amikor szorul a hurok "bailout"-ért kilicselnek az államnál.

12 éve 2012. február 3. 15:01
26 hajdusz1

ha a kérdést szó szerint kezeljük, akkor a válaszom: legyen a neve MALÉV. miért kell mindent átnevezni? még az országunk nevét is megváltoztatjuk?? igaz, ha az alkotmányt (még a nevét is) ilyen rugalmasan kezeljük, az ember ne lepődjön meg semmin.

ha a kérdés mögé nézünk, nem szeretném, hogy orbán megmentőnek tűnjön, mert nem az. akkor lett volna az, ha egy MEGALAPOZOTT (ez a szó hiányzik a kormány eszköztárából), konzekvens programmal működőtette volna továbbra is a 'magyar nemzeti légitársaságot'

12 éve 2012. február 3. 15:08
27 Lalika

@Nước mắm ngon quá!: ezzel teljesen egyetértünk. de azt azért tudni kell, hogy a "nemzeti" légitársaság elvileg csak egy kategória, méghozzá már eléggé elavult, szal lehet az magáncég is. mostanában, a légipiac liberalizációja után, már alig néhány privilégiummal jár a "nemzeti" jelző - ha jár még egyáltalán valamivel. szal nemzeti, de magán. a malév név elvileg még az államot illeti, eladhatja valakinek, az meg hadd dolgozzon jól... csináljanak Váradiék még egy jó céget - ők értenek is hozzá.

12 éve 2012. február 3. 15:42
28 csulla

Bla-malév

12 éve 2012. február 3. 16:12
29 herrhun

A nev legyen HUNIA/HUNGARIAN AIRLINES

vagy PANNA / PANONIA NEMZETI AEROFORGALMI RT

vagy PANONIA / PANONIA AIR

vagy MAGYAR/ MAGYAR AIR

vagy HUNOR/ HUNGARIA ORSZAGOS REPULOGEP FLOTTA

vagy MAGOR/ MAGYAR ORSZAGOS REPULOGEP FLOTTA

12 éve 2012. február 3. 16:12
30 Medhved

ColbAir :)

12 éve 2012. február 3. 21:22
31 gyugyuka

1: vigattti ! Te hülyébb vagy, mint ide Vlagyivosztok. 2: az új cég nevét sem mi fogjuk megmondani. 3:ötletelni lehet, legyen EG-AIR.

12 éve 2012. február 3. 21:35
32 Ed'igen

Sumair

v.

Süvöltő

12 éve 2012. február 3. 21:45
33 siposdr

Én egyszer utaztam az ukrán Umair légitársasággal.

umair.com.ua/

E cégnév egyik lehetséges kiejtése: umer, ami oroszul ugyebár azt jelenti, h. meghalt. Egyébként a névtől eltekintve is kisérteties volt az utazás: egy olyan géppel repültünk, amelyet más országban a reptér közelébe se engedtek volna...

12 éve 2012. február 4. 07:59
34 koyak

Szerintem a leendő Magyar Nemzeti Légitársaság neve legyen:

A-I-R-O-R. Az air, gondolom mindenkinek ismerős, az or pedig Népünk Hős Vezetője után nyilvánvaló.

Ui: /nem/ kis áthallással "error"...

Ui2: de azért nem lennék +lepve, ha kiderül: a MALÉV nem véletlenül lett bedöntve. :-P

Tisztelettel: drás

12 éve 2012. február 4. 08:36
35 koyak

FingAir. a finger angolul ujjakat jelent. Viszont mivel egy tolvajnak finom ujjai kell, hogy legyenek ez akár zsebtolvajt is jelenthet.

Ui:Na most akkor rakja össze magának mindenki.

Ui2:Van ugyan egy másik értelmezés is, de huncut aki rosszra gondol.

12 éve 2012. február 4. 09:50
36 Molnár Cecília

RIPAIR

12 éve 2012. február 4. 11:08
37 arafuraferi

KaFapad (mottó: a legjobb fapados légitársaság)

KarriAir - (mottó: nálunk érdemes dolgozni)

Tesconcord - (mottó: megfizethető szuperszónikus repülés)

CsóringAir - (mottó: mi nem megyünk csődbe)

MÁV (Magyarország Általrepüli a Világot)

BKV (Boing Közlekedtető Vállalat)

12 éve 2012. február 4. 13:58
38 kaktusz

AIRBUDAPEST

rövidítve AIRBUD

12 éve 2012. február 4. 15:09
39 Ben10

MALÉT-Magyar Légi Társaság

12 éve 2012. február 4. 19:37
40 Sziget50

MAIR ADLER ( Magyar Légi Sas )

12 éve 2012. február 4. 20:55
41 Szilveszter

HULÉV

12 éve 2012. február 4. 21:25
42 arafuraferi

HUrry FlottAir

12 éve 2012. február 4. 21:46
43 Huliganthropus

Miért kellene idegen szavakkal operálni akkor, mikor ez magyar?

Ha légi szállítmányozási társaság, akkor az legyen a neve.

Magyar Légitársaság

Nem szégyen, ha magyar céget magyar nyelven neveznek, ugye?

Ahogyan az országot ma a közösség tulajdonából kivonták, s csak nevében utal a magyarság közhatalmára, e repülőgép üzemeltető sem lesz magyar, legfeljebb a magyarok pénzén repültet majd saját hasznára, mint eddig is. Jó vásár volt visszavenni az oroszoktól, de inkább a nemzetközi pénzhatalom, a világ irányítói büntették ezzel a csőddel a kormányt. A magyar embereknek azonban fontos, hogy legyen Malév, vagy valami más nevű légi cég. Ez hagyomány, tisztelgés a régiek előtt. S ha igazán magyar, lehetne akár Turul, vagy Kerecsen névvel is illetni, utalva ősi eredetre, vérvonalra, sólyomreptető hagyományra. Ám ehhez bátorság is kellene, ami a névadó politikusokból igencsak hiányzik manapság. Ezek a nevek a listáról eleve kizárattak. Túl magyar...

De rögtön héber nevet is lehetne adni neki, nemde? Nemigen döbbenne meg rajta senki... legfeljebb köpnénk mégegyet.

12 éve 2012. február 4. 22:17
44 Nước mắm ngon quá!

@Huliganthropus:

"De rögtön héber nevet is lehetne adni neki, nemde? Nemigen döbbenne meg rajta senki... legfeljebb köpnénk mégegyet."

---

Hát persze, muszáj minden témánál a zsidókra asszociálni, mit is tennénk, ha nem lenne kéznél a zsidó, aki ellen lehet izgatni! Talán még gondolkodnánk is? Fúj, inkább csak mutogassunk másokra, az egyszerűbb!

12 éve 2012. február 4. 22:49
45 Bonoka

Hunair :)

12 éve 2012. február 4. 23:37
46 tototo

VIKTAIR

12 éve 2012. február 5. 09:54
47 zsoszta

Magyar Nemzeti Szittya Turulröptető Társaság

Ja, hogy ez csak óriásgépre fér ki?

Merjünk nagyok lenni :O)))

12 éve 2012. február 5. 09:57
48 scasc

SAIR.

Az -air nyilvánvaló. Az S-re meg lehet asszociálni: speedy, sebes, de lehet sloppy, selejt is.

A a kerozin hajtja a gépeket, a [ser] meg a pilótákat...

12 éve 2012. február 5. 10:06
49 zsoszta

@zsoszta:

Ja, és a külföldiekkel nem kell foglalkozni, ha a Magyar Nemzeti Szittya Turulröptető Társasággal akarnak repülni, akkor tanuljanak meg magyarul, toll a fülükbe! :O)))

12 éve 2012. február 5. 10:15
50 zsoszta

Lehetne BÓVLIAIR, utalva a gazdasági helyzetre.

Lehetne LOPAIR, ezzel a mindenkori kormányok kedvenc pénzlehúzóhelyére utalnánk.

Aztán lehetne LOSTAIR, utalva a külföldön hagyott több ezer magyar utasra.

12 éve 2012. február 5. 16:32
51 Kecsi

Javaslom legyen Sallair! Oszt jó napot!

12 éve 2012. február 5. 18:10
52 mimi

-Magyair

-Hunair

-Budair

10 éve 2013. július 11. 11:30
53 huti03

AIR BUDAPEST

AIRWAY BUDAPEST

HUNGARIAN AIRLINES

HUNGARIAN AIRWAY

Azért ez is tetszik:

VIKTAIR