Románul tanulnak a csíkszeredai magyar óvodások
A vártnál nagyobb sikernek és érdeklődésnek örvend a Csíkszeredában néhány hete magyar óvodások számára beindított román nyelvtanfolyam – írta szerdán a Krónika című napilap.
A Kolozsváron megjelenő újság tudósítása szerint a helyi Petőfi Sándor általános iskola egyik pedagógusa által szervezett játékos "román óvodába" és hagyományőrző játszóházba főként az 5–7 éves gyerekeket várják. A hat tanítónő segítségével az óvodás és napközis gyerekek a megszokott pedagógiai módszerektől eltérően tanulhatnak meg románul. Az ingyenes foglalkozásokat hetente egyszer tartják.
A nagy érdeklődés miatt a tervezett egy osztályterem helyett két helyiségben zajlanak a foglalkozások. Hátsek Kinga, a tanfolyam kezdeményezője a Krónikának elmondta: már az első alkalom 30 gyereket vonzott, a következő hétfőn pedig már 70-en voltak.
„Nagyon jól érzik magukat a gyerekek. Annak ellenére, hogy a foglalkozás a délutáni órákban zajlik, lelkesek és jókedvűek" – mondta a pedagógus. A tanítónő szerint már az is hozzájárul az óvodások iskolára való felkészüléséhez, hogy a gyerekek megtanulják a magyartól teljesen eltérő román szavak kiejtési módját - olvasható a Krónikában.
A magyarok által többségben lakott Székelyföldön évtizedek óta nehézséget okoz a gyermekek többségének a román nyelv elsajátítása, hiszen a tömbmagyarságban élők a családban, az utcán és a közhivatalokban egyaránt anyanyelvüket használják. A székelyföldi fiatalok főleg egyetemista korukban sajátítják el a románt, amikor elkerülnek olyan erdélyi nagyvárosba, mint például Kolozsvár.
A román kormány által a héten gyorsított eljárással parlament elé terjesztett oktatási törvénytervezet lehetőséget teremt arra egyebek között, hogy a nemzeti kisebbségekhez tartozó diákok elemitől kezdve a középiskola végéig sajátos tantervek és tankönyvek szerint tanulják a románt. Ettől az intézkedéstől remélik a romániai magyar szakemberek, hogy javul majd a székely gyerekek jelenleg gyenge román nyelvtudása, ami komoly hátrányt jelent számukra.
"és mit értünk el vele? SEMMIT."
Egyetértek. Ennek így nincs értelme. Minket magyar óvodában próbáltak meg németül tanítani. Nem pofoztak és nem is utáltuk a nyelvet, de az ég világon semmit nem tanultunk meg, pedig németül énekeltünk, próbáltak beszétetni (írni még nem tudtunk magyarul sem).
Az iskolában is elhibázottnak találom, hogy túl hamar akarják az idegen nyelvet tanítani. Nekünk ott szintén a némettel meggyűlt a bajunk. Amíg valaki azt tanulja elsősként, hogy ezt a betűt meg azt a betűt hogyan kell helyesen leírni. Másodikban pedig az olvasást gyakorolja, addig ne próbálják meg neki elmagyarázni, hogy egy idegen nyelvben mikor kell részes esetet használni...
Erdélyben szerintem a románul jól beszélő szülőknek kéne a gyermekeikkel románul is beszélni, hogy könnyű legyen nekik később mindkét nyelv.
Egyetértek azzal,hogy az államnyelvét beszélni kell,de másképp kellene tanítani.Azért nem tudják a gyerekek megtanulni,mert útálják,túl sokat kérnek.Minden nap 4-5 órát románt tanulni másnapra és még hol van más tantárgy amiből szintén készülni kell. Fárasztó egy 6 éves gyereknek.A szülök többsége(én is) azzal panaszkodik,hogy sír a gyereke a román könyv mellett.Sírt a fiam is,és mellette én is mert sajnáltam.De meg kellett tanulni,mentség nem volt.,és mit értünk el vele? SEMMIT. Tudta a leckét másnapig,utánna elfeljetette,túl volt terhelve.
Az én időmben,az iskolában poffal tanítottak az állam nyelvére(helyes kiejtés,helyesen leírni...stb).Később amikor román liceúmban kerűltem,meglepetésemre a román anyanyelvűek nem tudtak románul helyesen írni,beszélni,nem ismerték a román írókat....és sorolhatnám tovább. Vajon őket miért nem pofozták?......Ezért útálom a román(nyelvet)