0:05
Főoldal | Rénhírek

Nyakunkon a fészbúkfrász!

A Facebook újabb diktátuma szerint március 30-án megváltozik az oldalak struktúrája. Olvasóink és e cikk kedvéért halált megvető bátorsággal átálltunk az új vágányra. Rossz is lesz, meg jó is lesz... nézzük hát, milyen lesz!

nyest.hu | 2012. március 16.

Írásunk telis-tele van olyan szavakkal, hogy „poszt”, „posztolás”, „lájkoló” stb. Kérjük, semmi esetre ne olvassa tovább az anyagot, ha ez önnek rossz, vagy kellemetlen….

Aki bújt, aki nem: március 30-án a Facebook új köntöst húz az oldalakra – akkor is, ha nekünk a régi tetszik úgy, ahogy van. A Facebook már nem először mutatta meg, hogy a keverés-kavarás-megosztás a közösségi oldalon nem demokratikus előjog, és ennek megfelelően most is minden felhasználóra univerzálisan erőlteti rá az új profilt. No de mi változik?

Duzzad, duzzad...

Az Facebook-oldalak – az általános trendet követve – először is szélesebbek lesznek: az eddigi 520 pixel helyett 810 pixelt tölthet ki az oldalunk. Ezt jól kihasználva az oldalak tetejét – hasonlóan a Timeline-os Facebook-profilokhoz – egy méretes kép foglalja majd el – azaz a Facebook-oldalak nagyjából úgy néznek majd ki, mint egy átlagos felhasználói profil.

Ezt az angolul cover-nek (mondjuk, hogy borítónak) nevezett képet természetesen akkor és annyiszor cseréljük, amikor és ahányszor jónak látjuk – amennyiben nem helyezünk el benne hirdetést, akciós felhívást, mert azt a hírek szerint a Facebook nem fogja szeretni. Állítólag keményen lecsapnak azokra az oldalakra, amik hirdetést helyeznek el a fejlécben – állítólag azért, hogy az oldalakat üzemelő vállalkozások sokkal inkább egyszeri felhasználó módjára működjenek. Ha nem sejtenénk, hogy például a Coca Cola FB-lapja mögött számtalan szorgos marketinges áll, el is hinnénk a dolgot – így sajnos kénytelenek vagyunk azt feltételezni, hogy ez az intézkedés a Facebook bevételeinek növelését szolgálja.

A logó mérete azonban ezzel egy időben csökken: az eddigi 180 x 540 pixel helyett csupán egy 180 x 180 pixeles négyzettel kell beérnünk, ami a fejlécben található képbe ágyazódik.

Cuki kislány, fejlécen – a nyest.hu FB-oldaláról... Nézze ön is minden nap, mert a mi fejlécünk csudajó. Komolyan!
Cuki kislány, fejlécen – a nyest.hu FB-oldaláról... Nézze ön is minden nap, mert a mi fejlécünk csudajó. Komolyan!

Ne írj, csak válaszolj

Újdonság, hogy mostantól oldalunk követői (lájkolói, ha úgy jobban tetszik) közvetlenül levelezhetnek velünk. Az oldalon található levélküldés modul révén üzenhetnek, az üzeneteket pedig az oldal valamennyi adminisztrátora olvashatja – és meg is válaszolhatja. Ha valakinek terhes lenne a sok üzenet, könnyedén kiiktathatja az üzenőmodult.

A sanda szándékúak kedvét talán elveszi az a tény, hogy közvetlenül nem szólíthatjuk meg oldalunk lájkolóit (miért is nem? ki tudja…), azaz nem bombázhatjuk üzenetekben követőinket: csak azokra a levelekre reagálhatunk, amiket ők küldenek nekünk.

Leszámolás, fotózkodás, modulok és nyomorult lájkbox

Látott már az olvasó jópofa Facebook-os „beköszönő oldalt”, azaz landing page-et? Nos, az új oldalak hajnala a lending pédzsek alkonya is egyben: az új profilok bevezetésével ezek megszűnnek. Ha a júzer bepötyögi böngészőjébe oldalunk címét, esetleg közvetlen linkre kattint, egyből az oldalra kerül – itt a vége tehát a landing page-iparágnak is. Ha beköszönő oldalt rendelünk éppen, gyorsan tegyük ki, mert alig pár hetünk marad arra, hogy jól kiélvezzük.

Az oldal tetején, közvetlenül a borítókép alatt található két elem az oldal bemutatkozó sávja és a képek: ezeket nem lehet levarázsolni a felületről, ha tehát cipőfelsőrész-üzemünk eddig nem a szép fotóiról volt híres, érdemes mielőbb elkezdeni a fotografikus imázsépítést. A fotók mellett szabadon választható fülek találhatók: itt eldönthetjük, hogy melyik modullal akarunk villogni – a nyest.hu a követői számával kíván felvágni aktuálisan, de választhattuk volna az eseménynaptárt, a jegyzeteinket, vagy akár a videókat is. Üröm az örömben, hogy ezekből nagyjából csak egy látszik, a többire a drága júzer kattintással lelhet csak rá.

Kimondottan kellemetlen, hogy az üzeneteink fölött lebeg kitartóan a „Likes”-ablak (likéknégyzet?), amit szintén nem zavarhatunk el sehova. Ebben nem az oldalunkat lájkoló felhasználók száma látható, hanem azok az oldalak, amiket mi – mint oldal – lájkoltunk korábban. Hasonlóan értelmetlennek tűnik, hogy a felhasználót még egy felesleges modul választja el a jól megérdemelt böngészéstől: azon ismerőseit sorolja fel az ablak, akik szintén lájkolják az adott oldalt. Erre sincs mindenkinek szüksége és ez is eltünthetetlenül odaragad a felületre.

Posztolni most jó

Üzenetíráshoz és posztoláshoz viszont kellemes eszközökkel gazdagodunk. A beírt üzenetet ugyanis csillagozhatjuk: az így megjelölt anyag a két hasábot keresztben elfoglalva dekoratív csíkot alkot a timeline tetején – különösen, ha valamilyen szebb fotóval bánunk el így. És ha ez nem lenne elég, a szívünkhöz legközelebb álló üzenetünket „kitűzhetjük” az oldal tetejére: azaz addig nem moccan onnan a történet, amíg az adminisztrátor úgy nem gondolja.

Az üzenetek posztolásával kapcsolatban ugyanakkor meglehetősen elgondolkoztató és értelmetlen az időzítési funkció. Hagyományosan azt gondolnánk, időzíteni egy jövőbeli üzenetet érdemes: most megalkotom, aztán beállítom, hogy csak holnap hajnalban jelenjen meg az oldalamon. Az új oldal tartalmaz ilyen funkciót, azonban valamilyen titokzatos okból esetleg boszorkányos fondorlattal csak a múltra nézve: a már kirakott üzenetünket időzíthetjük hátrébb a múltba. Ha valakinek van ötlete, ez mire jó, örömmel vesszük, ha megírja.

Csillagozott poszt a nyesten – jól eltalált képpel szép lehet az oldalunk
Csillagozott poszt a nyesten – jól eltalált képpel szép lehet az oldalunk

Mindenesetre érdemes felkészülni egy kicsit március 30-a előtt, ha fontos nekünk – vagy drága cégünknek – a Facebook-oldal sorsa. Ha mással nem is, a logó ellenőrzésével és egy borítókép kiválasztásával megkímélhetjük magunkat egy kisebb fejfájástól...

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások (1):

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
12 éve 2012. március 16. 20:17
1 peterbodo

A múltra időzítés az meg arra jó, hogy a felhasználókat/cégeket a FB előtti élettörténetükkel is a FB-hoz lehessen kötni. pl. házasságkötés, cégalapítás, akvizíciók, új termékek, akármik történetét lehet feltölteni fotókkal, videókkal dokumentálva a valós idejére. Ez mondjuk egy coca-colánál már tényleg elég érdekes lehet, de alapvetően FB szempontból gondolom az a lényeg, hogy több tartalom, több hirdetés.