0:05
Főoldal | Rénhírek

Neves pedagógusok tiltakoznak az új minősítési rendszer ellen

2014. február 6-a óta tölthetik fel tanári portfóliójukat azok a pedagógusok, akik a „Pedagógus II” kategóriába szeretnének kerülni. Most elismert pedagógusok tiltakoznak a rendszer ellen azzal, hogy nem töltik fel az előrelépéshez szükséges dokumentumot.

nyest.hu | 2014. február 18.

Több elismert pedagógus, vezetőtanár tiltakozik a pedagógusminősítések rendszere ellen. Nyílt levelükben azt írják, hogy nem töltik fel tanári portfóliójukat, ami ahhoz szükséges, hogy a pedagóguséletpálya-modell „Pedagógus I” kategóriájából a „Pedagógus II”-be léphessenek. Nyílt levelükben azzal indokolják döntésüket, hogy a minősítési rendszer igazságtalan és méltánytalan – elsősorban a pályájuk harmadik harmadában lévő, idősebb pedagógusok számára. Tiltakozásukat változatlan formában közöljük, annak reményében, hogy az EMMI illetékesei mihamarabb reagálnak majd.

Tiltakozunk a pedagógus minősítések jelenleg kiépülő rendszere ellen!

Alulírottak tiltakozásunk jeléül nem töltjük fel a pedagógus II. fokozatba lépés feltételéül szabott portfólióinkat. Úgy véljük, hogy a pedagógus I-ben való maradásunk a jelenlegi minősítési rendszer szégyene, olyan rendszeré, amelyet nem kívánunk portfólióinkkal legitimálni. Elismerjük, hogy a portfóliós értékelés újszerű és korszerű eszköz, többen magunk is hozzájárultunk hazai elméletének, közoktatási és tanárképzési gyakorlatának kimunkálásához. A pedagógusok minősítő eljárásában sem vitatjuk lehetőségeit. Mégis, a pedagógusok minősítésének jelen formájaként átgondolatlannak, előkészítetlennek és megalázónak tartjuk.

E minősítési rendszer legbotrányosabb hibája, hogy visszamenőlegesen állít a startkőre korábban képzettségük alapján magas fizetési kategóriába sorolt, több évtizede a pályán levő pedagógusokat. Lenulláz minden eddigi eredményt, akár egy egész életutat. Lefokozza az idősebb, nagy tapasztalattal rendelkező, az intézményt sokszor a vállukon vivő, meghatározó tanárszemélyiségeket. Semmisnek nyilvánít akkreditált, többnyire egyetemi képzéseken megszerzett, tanúsítványt, diplomát, eddig végzett szakértői-fejlesztő munkát. Képzeljük el a tábornokot, amint egy reggel őrnagyként ébred!

Különösen méltánytalan és aljas eljárás ez azokkal szemben, akik pályájuk utolsó harmadában, netán a vége felé járnak. Nekik ugyanis sokszor már sem energiájuk, sem idejük nincs az öncélú újrabizonyításhoz. Pályájuk bére, hogy tömegesen fognak kimaradni a minősítő eljárásból, s belőlük papír szerint, hivatalosan kimondva már sohasem lesz mestertanár a kötelező várakozási idő és az újra megmászásra kínált „szamárlétra” miatt. Szolidárisak vagyunk mindazokkal, akiknek magasan képzett pedagógusként vagy a nyugdíj előtti éveikben kell kuncsorogniuk azért, hogy visszakapják azt az anyagi és erkölcsi elismerést, megbecsülést, amit egy élet munkájával értek el. Pláne, hogy szeptembertől azok is feltölthetik portfóliójukat, akiknek nincs szakvizsgájuk, és csak 8 év szakmai gyakorlatuk van.

A portfóliós értékelésnek nemzetközi szakirodalma, egyre kidolgozottabb módszertana van. Bár a magyar tanárképzésben néhány éve megjelent ez az értékelési forma, a végzős egyetemisták is megküzdenek vele, pedig föl vannak készítve. Ez körülbelül olyan, mintha minden diplomát lenulláznának, ami nem számítógépen készült, mondjuk 1980-ban.

Nem értünk egyet a minősítők körébe való önkéntes jelentkezés lehetőségével és a gyorstalpaló szakértő-képzésen szerzett pozíciókkal. Határozott véleményünk, hogy a minősítő eljárásnak „hiteles helyhez”, vagyis főiskolákhoz, egyetemekhez, tanárképző intézményekhez kell kapcsolódniuk, a minősítést tanárképző intézményeknek kell kiadniuk. Pontosan úgy, ahogy a pedagógus szakvizsgát, a mentorképzést, a közoktatási vezetőképzést, a PhD fokozatot is felsőfokú intézményekben lehet megszerezni.

A jelenlegi helyzetben azt tartanánk tisztességes, korrekt és elfogadható eljárásnak, ha

  • a régi besorolás szerinti magasabb kategóriák a Pedagógus II-ről indulnának;
  • a minősítő processzusokat és a portfóliós értékelést felmenő rendszerben vezetnék be, de semmiképp sem tennék ki ennek a pályájuk utolsó harmadában levő tanárokat.
Javaslatot teszünk továbbá egy tapasztalatainkon és tudásunkon alapuló adatbázis létrehozására: Anti-portfólió klub, melyet a Hívatlanul honlapján tennénk közkinccsé a szakma épülésére és a közvélemény tájékoztatására.

Megjegyzés: az aláírók között vannak olyanok is, akik egyetértenek a tiltakozással, de még nem tölthetik fel a portfóliójukat.

  • Arató László vezetőtanár, tankönyvszerző, Magyartanárok Egyesülete elnöke
  • Balla Árpád tanár
  • Bihari Péter ph.d., történelem szakos gimnáziumi vezető tanár, tankönyvszerző
  • Mezei Mónika ph.d., történelem és latin szakos gimnáziumi tanár
  • Pethőné Nagy Csilla szakvezető tanár, érdemes tankönyvíró, az „Olvasással és írással a kritikai gondolkodásért (RWCT)” program nemzetközi trénere
  • Schiller Mariann magyar és angol szakos gimnáziumi vezetőtanár, tananyagfejlesztő
  • Szabó Anna gyógypedagógus, szakkönyvek társszerzője
  • Szántó Judit történelem és filozófia szakos tanár
  • Szarvas Péter földrajz és testnevelés szakos tanár
  • Szegő Edit háromdiplomás, kitüntetéses, hazai és külföldi programokban részt vevő tanár

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!