Nem ér semmit a nyelvi érettségi?
Több ezer felsőoktatási hallgató nem kapja kézhez diplomáját, mert nincs nyelvvizsgája. De akkor minek a kötelező idegen nyelvi érettségi?
A felsőoktatás „leminősíti” az érettségi bizonyítványt, amikor nem fogadja el az idegen nyelvi érettségi vizsga eredményét, és a hallgató sikeres záróvizsgája után visszatartja a munkába álláshoz szükséges felsőfokú végzettséget igazoló oklevelet, ha nem mutat be valamelyik nyelvből egy nyelvvizsgapapírt – jelenti ki a Magyar Szülők Országos Egyesülete (MSZOE). Az alábbiakban az egyesület állásfoglalását olvashatják (a leírtak nem tükrözik a nyest.hu nézőpontját.)
Álságos a felsőoktatás hivatkozása, hogy a hallgatóknak az idegen nyelvű szakirodalom tanulmányozásához szükségük van a „román” vagy az „észt” középfokú nyelvvizsga bizonyítványra, amit csak utólag a diplomaosztáskor kell bemutatni.
Álságos adminisztratív intézkedés, amikor kimeneti követelmény a nyelvvizsga bizonyítvány olyan felsőoktatási intézményben, ahol egyáltalán nem készítik fel a hallgatókat nyelvvizsgára.
Álságos a felsőoktatási lobbi újabb megnyilvánulása, amikor a diploma hiánya miatt jövedelemnélküli volt hallgatóitól megköveteli, hogy három év alatt mutassák be a többszázezer forintba kerülő nyelvvizsga bizonyítványt, hogy megszabaduljanak a többéves nyilvántartás gondjaitól. A szolidaritás hiánya, amikor a nyelvvizsgával rendelkező hallgatók ’elítélik’ azokat a társaikat, akiknek nem sikerült nyelvvizsgapapírt szerezni. (Mert így kevesebb a versenytárs lesz a munkaerőpiacon?).
A Nemzeti Alaptanterv szerint: „az élő idegen nyelvet a közoktatásban részt vevő minden diáknak kötelező tanulnia a negyedik évfolyamtól a tankötelezettség végéig.” Heti két-három nyelvórával és tanévenként 36 héttel számolva, kilenc tanévév alatt a tanulók számára 648-972 nyelvórát finanszíroz az állam. A sikeresen letett kötelező idegen nyelv érettségi vizsga egyértelműen bizonyítja, hogy a tanulók egyéni nyelvtudásának szintje megfelel az előírt követelményeknek, és az adófizetők pénze nem veszett kárba. Ha az oktatáspolitika adminisztratív eszközökkel akar nyomást gyakorolni a felsőoktatási hallgatók nyelvi felkészültségének fokozására, akkor lealacsonyítja a közoktatás teljesítményét, megcáfolja kötelező nyelvi érettségi létjogosultságát és leértékeli az érettségizett tanulók teljesítményét.
A végzett felsőoktatási hallgatók oklevelének törvényben előírt visszatartása nyelvvizsga bizonyítvány hiányára való hivatkozással olyan megkülönböztetés, amelyet tiltanak a nemzetközi egyezmények.
A diszkrimináció megszűntetése érdekében javasoljuk, hogy minden olyan fiatalnak, aki „nyelvvizsgapapír” hiánya miatt eddig nem kapta meg oklevelét, – sűrű bocsánatkérés mellett – azonnal küldjenek el lakcímükre, vagy tartózkodási helyükre egy olyan végzettséget és szakképzettséget bizonyító igazolást, amellyel el tudnak helyezkedni a munkaerőpiacon.