0:05
Főoldal | Rénhírek

Milliókat költ a francia állam önreklámozásra

Elképesztő összegeket fordít a francia kormány saját nyelvének és kultúrájának reklámozására. Összefoglaló az önreklámról.

nyest.hu | 2010. február 16.

Egy Hollywood dominálta, globalizált világban a franciák igen komolyan veszik az országimázs-építést. Évi 1, 4 milliárd dollár: ennyit költ a francia állam kulturális diplomáciára. Ez a befektetés, mint mondják, nem azonnal térül meg, hosszú távon mégis megéri az áldozatot.

„A kulturális diplomácia kedvezően hat a vállalkozásainkra, a francia cégekre. Idevonzza a külföldi diákokat, szorosabbra fűzi a kapcsolatainkat a francia modellre épülő országokkal, és mindent egybevetve erősíti a francia befolyást” – fogalmaz Delphine Borione, a Francia Külügyminisztérium munkatársa a CNN-nek. Az intézmény egyébként – az adófizetők pénzéből – költségvetésének nem kevesebb mint kétharmadát fordítja a francia nyelv és kultúra népszerűsítésére.

A Louis-Charles Dumais-ről elnevezett jakartai középiskolában, Indonéziában, például több franciát lehet hallani az iskolaudvaron, mint bármilyen más nyelvet. És ez csak egyetlen intézmény a 460 francia általános és középiskola közül, ami a világ összesen 130 országában működik. A kultúrexportból ezen kívül a francia egyetemisták is kiveszik a részüket: közülük mintegy negyed millió tanul külföldi egyetemeken.

A nálunk is megtalálható Alliance Francaise hálózat egy másik letéteményese a francia kultúra „futtatásának”. Ez több mint 1000 intézményt jelent világszerte, ahol az érdeklődők franciául tanulhatnak, francia filmeket nézhetnek, és francia könyveket olvashatnak – részben szintén állami támogatással.

A kultúra „tisztán tartása” érdekében Franciaországon belül is külön intézet működik. A 13. Lajos által alapított Francia Akadémia 1635 óta felel mindenfajta nyelvvel kapcsolatos kérdésért. Az intézet falain belül külön 40 tagú bizottság működik, amelynek feladata a francia nyelv megvédelmezése az angol hatással szemben. A „halhatatlanoknak” nevezett tudós társulat olyan szavak ellen emelte már fel a szavát, mint például a walkman, a szoftver vagy az email. Bár a bizottságot a franciák többsége is meglehetősen konzervatívnak tartja, a kulturális diplomáciára fordított csillagászati összeg ellen még nem tiltakozott a társadalom.

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!