Milliárdos hasznot hozna a romák iskoláztatása
A költségvetés számára is hosszú távú haszonnal jár, ha ösztöndíjakkal támogatják a roma fiatalokat abban, hogy érettségit szerezzenek - olvasható a Fővárosi Roma Oktatási és Kulturális Központ (FROKK) november 30-án megrendezett műhelykonferenciájának közleménye alapján az oreintpress.hu-n.
A tény, hogy a roma fiatalok csak kis számban jutnak el a felsőoktatásig, jelentős terheket ró az országra: 19 millió forintos kiesést okoz.
A FROKK műhelykonferenciája az oktatásra fókuszálva kereste a választ, hogy miként lehetne javítani a roma fiatalok iskolázottságának szintjén, hogy minél többen eljussanak az érettségiig. Ez, amint a közleményből is kiderült, azért fontos, mert könnyebb elhelyezkedést jelentene számukra a munkaerőpiacon.
Bár a roma fiatalok nagy többségben befejezik az általános iskolát, és beiratkoznak a középiskolába is, elvégezni azt, vagy érettségit szerezni már kevesen képesek. A helyzet kezelésében fontos az intézmények szerepe a diákokat segítő és támogató ösztöndíjakkal kapcsolatban - fogalmaz a FROKK közleményében.
A kutatók számításai szerint az a befektetés, amely lehetővé teszi, hogy egy roma fiatal érettségit szerezzen, jelentős hosszú távú haszonnal jár a költségvetés számára is: egyénenként mintegy 19 millió forinttal javulna az állam költségvetési egyenlege, ha a fiatal nem az általános iskolával fejezné be a tanulmányait. Balogh Tímea, a FROKK oktatásszervezője szerint jó megoldás és egyben befektetés is a romákat középiskolai szinten segítő ösztöndíjrendszer, ugyanakkor fontos a személyes kapcsolat és a komplex, egész életutat végigkísérő foglalkozás is.
Messing Vera, a Magyar Tudományos Akadémia Szociológiai Kutatóintézetének munkatársa elmondta: a 2006-ban készült romákat segítő ösztöndíjrendszert vizsgáló kutatás rámutatott, hogy pont a legrászorultabbak hullottak ki ebből a szociális hálóból. Vannak ugyanis családok, akik ezt szociális segélynek tekintik, és alapvető szükségleteikre fordítják.
Állást foglalt a témában Földi Rita pszichológus, a Budapesti Károli Református Egyetem oktatója is, aki elmondta: a tanulási motivációt kisgyermekkorban kell kialakítani, a középiskolában már késő. Ott az ösztöndíjprogramok által, már csak a rendszerben való benntartás lehet a cél. Éppen ezért dolgoztak ki egy tehetséggondozó mentorálási programot, amely átfogó módon kezeli a romaoktatást: a hetedik és nyolcadik osztályosokat kíséri a középiskoláig, hogy érettségit szerezhessenek.
A konferencián szó esett arról is, hogy az Európai Unió a jövő évtől kiemelten kezeli a kisebbségek fölzárkóztatását, ami a FROKK reményei szerint lendületet ad a kutatásaikhoz hasonló szemléletű programok és törvények meghozatalához.