0:05
Főoldal | Rénhírek
Megelőzni a bajt

Beszélni tanulni gyerekjáték?

A két éves korban elvégzett, szótudást mérő vizsgálatok segíthetnek abban, hogy felismerjük, kinek okoz majd nehézséget a nyelvelsajátítás, kik azok, akik le fognak maradi a kortársaik mögött, és nehezen fognak folyékonyan beszélni.

nyest.hu | 2012. február 21.

Annak ellenére, hogy a legtöbb gyerek, aki későn kezd el beszélni, rövid idő alatt behozza a lemaradását,  vannak köztük olyanok is, akik specifikus nyelvi zavarban (Specific Language Impairment, SLI) szenvednek. Ez a fejlődési probléma befolyásolja a későbbi olvasás- és írástanulást, így a további iskolai előmenetelt és az életben való boldogulást is.

Kutatók most arra mutattak rá, hogy a megkésett nyelvi fejlődés regisztrálásával lehetőség nyílik arra, hogy a problémákat célzott terápiával orvosolják, és így csökkentsék a későbbi lemaradás esélyét. A kísérlet vezetője, Dr. Leslie Rescorla, a philadelphiai Bryn Mawr College pszichológusa arról számolt be, hogy a megkésett nyelvi fejlődést mutató gyerekekkel egy sorozat nyelvi tesztet töltettek ki a gyerekkoruk folyamán egészen a fiatal felnőttkorukig. Ennek alapján azt állapították meg, hogy a többségük behozta a lemaradását, és átlagos nyelvi képességeket mutatott, mégis az átlagos nyelvi fejlődésű gyerekekből álló kontrollcsoport tagjaihoz képest lemaradásban voltak minden egyes fejlettségi szinten.

A vizsgálatban a kutatók arra kérték a szülőket, hogy egy listán jelöljék, hogy mely szavakat mondja a kétéves gyerekük, majd 15 éven át követték a fejlődésüket . A kísérletben 26 megkésett nyelvi fejlődésű, és 23 megfelelő nyelvi fejlettségű gyerek vett részt (ők alkották a kontrollcsoportot).

A szülők által megkapott listán 310 szó szerepelt. A szülőknek azokat kellett megjelölniük, amelyeket a gyerekük már kimondott, nem törődve azzal, ha nem tökéletesen ejtették ki, vagy ha nem megfelelő jelentésben használták az adott szót.

A kétévesek általában 70–225 különböző szót ismernek. A megkésett nyelvi fejlődést mutatók azonban csak 50-et vagy annál kevesebbet használnak.  Az első megtanult szavak között olyanok szerepelnek, mint például a kutya, a macska, az autó, a cipő és a nem tagadószó.

Az orvosok szerint a teszt jelentősége az, hogy segítségével igen korán kiszűrhetők azok a gyerekek, akiknek a későbbiekben problémájuk lehet. Így őket specifikus nyelvi terápiával fel lehet zárkóztatni, és lehetővé lehet tenni számukra, hogy a képességeikhez képest a legjobb nyelvi teljesítményt nyújtsák. Ezek a kísérletek segíthetnek abban is, hogy korán felismerjék az olyan problémákat, amelyek a megkésett nyelvi fejlődés hátterében állhatnak, mint például a gyenge hallás vagy a siketség, az autizmus különböző szintjei, illetve a mentális problémák.

Gyerekjáték
Gyerekjáték
(Forrás: Wikimedia Commons / Búgvi)

„A gyerekek nagyon különböző mértékben hozták be a nyelvi lemaradásukat. Négy éves korukra többen már átlagos nyelvi teljesítményt mutattak, és mikorra iskolába kerültek, a többségük elérte az átlagot. A rossz hír viszont az, hogy 17 éves koruk után ezek a gyerekek szignifikánsan rosszabbul produkáltak a nyelvi szintfelméréseken a kontrollcsoport tagjaihoz képest” – mondta el Rescorla. A későbbi felmérőkben a kutatók tesztelték a diákok szókincsét, nyelvtani tudását, nyelvi memóriáját és az olvasási-szövegértési képességét.

Egyre több kísérlet mutatja azt, hogy a gyerekek gyorsabban tanulják meg az anyanyelvüket, ha igazi párbeszédekben vesznek részt, mintha csak a tévén hallják ezeket passzív befogadóként. Ennek a hátterében nem a televíziós műsorok bugyutasága vagy szegényes szókincse áll, hanem sokkal inkább az, hogy a tévézésből hiányzik a közvetlen kapcsolat, az interakció. A gyerekeknek tehát ténylegesen szükségük van valódi párbeszédekre ahhoz, hogy jól elsajátíthassák anyanyelvüket.

Forrás

Vocabulary tests on two-year-olds can identify those who will be late talkers

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások (1):

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
12 éve 2012. február 21. 17:47
1 Minna

Kicsit az az érzésem a cikk hirtelen befejezése után, mintha arra céloznának, a megkésett beszédfejlődés mögött a sok tévénézés áll, ami korántsem igaz. Sok gyerek él autizmussal, sok gyerek beszédfejlődése megkésett, akik nem feltétlen néztek többet televíziót, mint kortársaik.

Ne feledkezzünk meg róla, sok éven keresztül tartották az autizmus okának az úgynevezett "fridzsiderszülőket", miután ezzel az előítélettel leszámoltunk, nem helyes egy másikat bevezetni.