Matekot zenére
Zenére sokkal jobban megy a számtantanulás, akár 50 százalékkal is javíthatja a vizsgán a diákok teljesítményét – erre jutottak a San Franciscó-i Állami Egyetem kutatói.
A felmérést 3. osztályos általános iskolások körében végezték, az egyik osztályban zene bevonásával folyt az oktatás – tapsoltatták, énekeltették a gyerekeket –, a másikban „hagyományos” csendben. A 67 gyerek eltérő számtanoktatása hat héten át tartott, utána levizsgáztatták őket a törtekből, és a muzikális osztály 50 százalékkal jobban teljesített.
A zenei matematikaoktatási módszert Susan Courey dolgozta ki, a San Franciscó-i Egyetem oktatásfejlesztője, munkájába bevont zenetanárt is. A metódus kimunkálásához a Kodály-módszert vették alapul – adta hírül a The Daily Telegraph című brit lap.
Ez z ötlet nagyon régi, és már sokszor próbálták bizonyítani és cáfolni is. Ezért nem szabad elhinni egyetlen ilyen kísérlet eredményeit. Pláne akkor nem, ha ilyen rövid és egyszerű kis vizsgálatról van szó.
Ha csak hat héten át folyik az oktatás egy új módszerrel, akkor nem lehetetlen, hogy a jó eredményekért kizárólag az újdonság varázsa felelős: a gyerekek élvezik, hogy tapsikolhatnak, hogy kicsit kiléphetnek a hagyományos órai keretekből, emiatt jobban is figyelnek, és jobb eredményeket érnek el. Ha mondjuk egy vagy több teljes tanéven keresztül, számos különböző témát érintve folyna így az oktatás, akkor lehetne elhinni, hogy a módszerben van valami.
Ettől függetlenül ötletként nagyon jó bevonni a ritmikát a matematika oktatásába. Ezzel egy plusz megjelenési formát adnak a matematikai absztrakcióknak, ráadásul olyat, amit nagyon könnyen el lehet érni. Sokkal könnyebb, gyerekek pedig sokkal jobban is élvezik, ha a füzetbe írt írásbeli válasz helyett a tapsok számával kell bemutatni az eredményt. De ez a kísérlet még nem bizonyítja az elv sikerét.