Magyar könyves közösségi oldalak
Magyar fejlesztésű könyves közösségi oldalból több is akad, a két nagy vetélytárs a Moly és a Könyvkolónia. Mi mindkettőt kipróbáltuk – beszélgettünk, leveleztünk, cseréltünk a segítségükkel. Élveztük-e a dolgot, vagy csak az ősz hajszálaink szaporodtak? A cikkből kiderül!
A könyves közösségi oldalak célja, hogy a felhasználók saját könyveiket és aktuális olvasmányaikat katalogizálhassák, róluk beszélgethessenek. A hangsúlyok weblaponként eltérőek lehetnek – például a nemzetközi LibraryThing elsősorban a rendkívül sokoldalú adatbáziskezelésre épít, míg a GoodReads inkább egyfajta olvasónaplóként működik.
(Forrás: MTI / Vigovszki Ferenc)
Ezek a portálok tárolják a könyvek adatait (cím, szerző, fülszöveg...), így ha már valaki felvitt egy kötetet, nekünk csak be kell jelölnünk, hogy megvan a katalógusunkban. Nagy könnyebbség, hogy nem kell minden adatot egyenként beírnunk, de nem csak ez az előnye az online könyves oldalaknak: egy konkrét könyvre rákattintva olvashatunk róla olvasói véleményeket, megtekinthetjük a különböző kiadások borítóit, fülszövegét. Beszélgetést is kezdeményezhetünk, vagy ajánlhatunk más hasonló műveket a többi érdeklődőnek. A szolgáltatások oldalról oldalra változnak, de ezeket az alapfunkciókat a legtöbb hasonló portál tartalmazza.
A két legismertebb magyar fejlesztésű könyves közösségi oldal a Moly és a Könyvkolónia. Mi mindkettőt régóta használjuk, és most a könyvhét alkalmából eljött az idő arra, hogy tapasztalatainkat olvasóinkkal is megosszuk!
Moly
A 2008-ban indult moly.hu Nagy Bence egyszemélyes projektje, Bence hatalmas lelkesedéssel és meglepő profizmussal építgeti az oldalt. Felhasználók is vannak bőségesen, pörögnek a témák, mindig van miről beszélgetni. Igaz viszont, hogy a társalgás olykor kissé belterjes, amire rásegít, hogy a gyakori Moly-találkozóknak köszönhetően sokan személyesen is ismerik egymást... mi meg nem igazán ismerjük őket.
A Moly valószínűleg legnagyobb hátránya a nyakatekert kezelőfelület. Habár a közelmúltban Bence áttervezte a menüket, a frissen regisztrált könyvbarátok továbbra is a bőség zavarával küszködnek, és még a veteránok sem használják ki a funkciók többségét. (Csak az oldalkép bal szélén huszonhárom menüpontot számoltunk, emellett van még felső legördülő menü is.) Márpedig a fentebb említett belterjesség miatt a társalgások gyakran eltérnek a témától, így az ember mindenképpen szűrni kényszerül az információt. Erre van lehetőség, azonban kicsit ismerkedni kell hozzá a weboldallal, szokni kell a szerkezetét.
Szerencsére a rendszer stabilan működik, néha azért belefutottunk hibaüzenetekbe vagy adatbázishibákba, de adatvesztést nem tapasztaltunk. Apró negatívum, hogy nincsen import/export, tehát a katalógusunkat nem lehet más használatra letölteni, illetve az esetlegesen a merevlemezünkön tárolt házi könyvlistánkat sem lehet beolvastatni. (Ilyen lehetőséget kevés helyen találunk, a lentebb ismertetett Könyvkolónián sincs, de például a LibraryThingen van. Nem tudjuk, mások hogy vannak vele, de nekünk megnyugvást ad az a tudat, hogy a weboldal esetleges eltűnte után is megmarad az általunk felvitt információ, nem bajlódtunk vele hiába.)
A Molyon a beszélgetés mellett könnyen lehet könyveket cserélni is. Mi már több tucat kötethez jutottunk ily módon, köztük idegen nyelvűekhez. A jelenlegi menürendszerben kicsit el van rejtve a legfrissebb cserekönyvek listája: a bal szélen lévő menüben a Könyvek menüpont alatt találhatjuk meg a Csere fület. Főleg szórakoztató és szépirodalmat szeretnének cserélni a felhasználók – általában magyarul, illetve kisebb mértékben angolul, a többi nyelv aránya valószínűleg elhanyagolható. Találkozhatunk szakkönyvekkel is, de ezekből kevesebb van, viszont sok a képregény: nekünk úgy tűnt, hogy elsősorban a másodvonalbeli koreai manhwák magyar kiadásaitól szabadulnának az olvasók.
A regisztráció ingyenes, de lehet „pro tagság”-ot venni, ami néhány egyéb funkciót is elérhetővé tesz. Pro tagsághoz emellett még hozzá lehet jutni akkor, ha az ember a Moly könyvesboltjában vásárol, vagy ha gyakran – és rendeltetésének megfelelően – használja a hibabejelentés gombot. Nekünk néha van pro tagságunk, néha nincs (szeretünk hibákat bejelentgetni, ezekért általában darabonként néhány nap tagság jár), de a hiánya nem túl feltűnő, a Moly enélkül is jól használható.
Könyvkolónia
A Könyvkolóniát az Index munkatársai indították 2009-ben, a weblap egyik alapítója a Könyvesblog szerkesztőjeként is ismert Valuska László. Némi idő elteltével a Libri lett a Könyvkolónia főtámogatója: jelenleg is az olvasható a fejlécben, hogy„a Libri könyvközösségi oldala”. A könyves cég a weblapon keresztül befutó rendeléseken kívül valószínűleg még a reklámokból szeretne bevételt látni, ezek ugyanis jóval zavaróbbak, mint a Molyon. Sok a mozgó, szöveget elfedő hirdetés, és a témájuk sem igazán kapcsolódik a könyvekhez: kontaktlencse, méregtelenítő, vitamintáska az aktuális kínálat. Ha mindezeket elviseltük, cserébe minden szolgáltatás ingyenes, nincsen fizetős tagság.
Sajnos a Könyvkolónia rendkívül megbízhatatlanul működik, sok a hibaüzenet, illetve néha teljesen érthetetlen dolgok történnek. Volt, hogy olyan osztályzatok jelentek meg tőlünk, amelyekre mi egyáltalán nem kattintottunk! A kezelőfelület is átgondolatlan. Az az alapelképzelés, hogy a könyveket polcokra lehet rakni, de a polcok megjelenítésében túlzásba vitték a metaforát a fejlesztők: a képernyőn egy végeláthatatlan vízszintes csíkot tekergethetünk, rajta a könyvek borítóival. Egyszerű szöveges felsorolást nem lehet kérni, legalábbis nekünk nem sikerült. (Megkíséreltük beilleszteni a Könyvkolónia kisalkalmazását, hogy olvasóink is láthassák, miről van szó, de az nem volt hajlandó együttműködni a oldalunkkal. Kipróbáltuk a blog.hu-val is, ott sem működött.)
A Könyvkolónián szintén lehet cserélni, de a mi benyomásaink szerint nagyon sok az inaktív regisztráció: sokan benéznek, esetleg valamelyik Könyvesblog játék miatt regisztrálnak, de aztán nem foglalkoznak többet az oldallal. Mi a Könyvkolónián gyakran tapasztaltuk, hogy valaki nem, vagy csak nagy késéssel válaszolt a privát üzeneteinkre; ez a Molyon sokkal ritkábban fordult elő velünk. Sajnos a beépített levelező is erősíti az ellenérzéseinket, a program ugyanis a saját elküldött üzeneteinket is feladó, nem pedig címzett szerint listázza:
Az esetlenül megvalósított üzenetküldés miatt több ízben teljesen elvesztettük a fonalat, hogy kicsoda éppen mire válaszolt nekünk. Azért a Könyvkolónián is sikerült néhány érdekes könyvet cserélnünk, szóval a funkció nem teljesen használhatatlan.
A nyilvános társalgás ellenben javarészt eltévedt felhasználók között zajlik, jelenleg a legaktívabb a következőképp indult beszélgetés (betűhíven közöljük): „Én megszeretném vásárolni a könyvet, ,,de úgy látom h ezen az oldalon nem lehet..hogyan működik?” Több olyan privát üzenetet is kaptunk, amit egyértelműen nem nekünk szántak. (,,Kedves Hanna”?)
Nekünk az a gyanúnk, hogy az oldalt maguk a fejlesztők sem igazán használják – mással nem nagyon lehet magyarázni azt, hogy a Könyvesblogra beágyazott „Most olvasom” Könyvkolónia kisalkalmazás réges-rég ugyanazt mutatja, sőt a fejlécére kattintva még csinos hibajelenséget is megfigyelhetünk.
Versus
Mi úgy gondoljuk, minél több könyves weboldal van, annál jobb; ha ezek hazai fejlesztésűek, annak pedig csak örülhetünk! Egyelőre sem a Moly, sem a Könyvkolónia nem tökéletes, de mi jelenleg a Molyt használjuk többet, a Könyvkolóniára csak néha lépünk be. A Libri oldalát inkább csak azoknak ajánljuk, akik a gyakori Könyvesblog játékokon szeretnének nyerni, ehhez ugyanis muszáj regisztrálni a Könyvkolóniára.
Sok időt töltünk még a LibraryThingen is, de erről és más nemzetközi könyves közösségi oldalakról majd egy következő cikkben írunk...
További olvasnivaló
Interjúk Nagy Bencével: A Moly indulásáról / Mindenfélékről (Sajnos Könyvkolónia témájú interjúkat nem találtunk.)
Moly.hu könyvpárbaj játék (regisztráció nélkül is használható)
Talán érdemes írni kicsit a cikk utóéletéről is, mert látványos a különbség.
A Könyvkolóniától semmilyen visszajelzést nem kaptam. (Egyik weblapnak sem küldtük el külön a cikket.)
A Molytól igen: rögtön kikerült a cikk nemcsak a Moly főoldalára, de a Facebook-oldalukra is, sőt személyesen is megkerestek, vannak-e konkrét javaslataim a zsúfoltság enyhítésére, és tudnám-e részletezni egyik-másik állításomat.