Ismét felmérik a gyerekek képességeit
A kompetenciamérés célja a diákok képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése.
Jövő szerdán tartják az országos kompetenciamérést az iskolákban: 2791 intézmény 3632 telephelyén a 6., a 8. és a 10. évfolyamos diákok a szokásos tanítás helyett a feladatlapokat oldják meg. Az Oktatási Hivatal szerdán az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: a mérés – a sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját kivéve – az adott évfolyamokon minden tanuló számára kötelező, így abban az idén 278 165 diák vesz részt (a 6. évfolyamon 93 550-an, a 8. évfolyamon 89 747-en, a 10. évfolyamon 94 868-an).
A teljes körű mérések célja a diákok képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése. A feladatlapoknak nem céljuk az, hogy minden tanuló könnyen megoldja a bennük szereplő összes feladatot, hiszen az ország legjobb és leggyengébb tanulói is ugyanazt a tesztfüzetet kapják kézbe, és a mérésnek mindegyikükről megfelelően megalapozott eredményeket kell szolgáltatnia. Így nem lehet meglepő, hogy míg egyes tanulócsoportok szokatlanul nehéznek találják a felmérést, mások szerint túlságosan könnyű – fejtették ki.
A közleményben kitértek arra is, hogy az előzetesen tájékozódni kívánók a hivatal honlapján megtalálják a tavalyi mérési eredményeket. Az oktatas.hu honlapon elérhető jelentések, elemzések a tanulók, a szülők, az iskolák és fenntartóik számára sok szempontú adatokon nyugvó képet adnak az iskolában folyó pedagógiai munka meghatározott részleteiről. Természetesen egy iskola pedagógiai munkája pusztán a mérési eredmények alapján teljes körűen nem ítélhető meg, ám a jelentésekben megjelenő adatok a reális kép alapjául szolgálhatnak – olvasható.
A magyar köznevelés országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el, és mára már Európa és a világ szakmailag és szolgáltatásaiban legkorszerűbb mérési rendszerei között tartják számon. A mérési rendszer 2012-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat.