Indiában most tették kötelezővé az általános iskolai oktatást
Az intézkedés az oktatási rendszerből mindeddig kiszorult, hátrányos helyzetű gyermekek millióinak nyitja meg az utat.
Életbe lépett a gyermekek általános iskolai képzését kötelezővé tévő törvény csütörtökön Indiában, megnyitva ezzel az utat az oktatási rendszerből mindeddig kiszoruló, hátrányos helyzetű gyermekek millióinak – legalább alapfokú – képzése előtt.
A még tavaly elfogadott törvény kötelezővé teszi, hogy a szövetségi államok gondoskodjanak a 6-14 év közötti gyermekek kötelező és ingyenes oktatásáról, függetlenül a gyermekek nemétől, társadalmi hovatartozásától és családjuk jövedelmétől.
Az ENSZ adatai szerint Indiában mintegy 8 millió – más források szerint tízmillió – gyermek nem jár iskolába, akiknek többsége lány. A törvény várhatóan segít majd a dalit gyermekek képzésében is, akik a legalacsonyabb társadalmi osztály (kaszt) tagjaiként gyakran nem járhatnak iskolába.
A magániskoláknak férőhelyeik negyedét szegény családból származó és egyéb szempontból hátrányos helyzetű gyermekek javára kell fenntartaniuk, az elitiskolák sikertelenül küzdöttek ennek bevezetése ellen. Ezentúl nem tagadható meg a gyermek iskolai felvétele bizonyos dokumentumok – például a születési anyakönyvi kivonat – hiányára hivatkozva, ami a szegény családoknál sokszor akadályozta az iskoláztatást.
Manmohan Szingh miniszterelnök a törvény életbe lépése alkalmából a lakossághoz intézett tévébeszédében azt hangoztatta, hogy kormánya beváltja ígéretét, miszerint minden gyermeknek jogot ad az elemi oktatásra.
Az indiai szövetségi kormány (idén) 250 milliárd rúpiát (5,6 milliárd dollárt) biztosít az általános iskolai képzés kiterjesztésére, de a program a következő öt évben várhatóan 35 milliárd dollárnál is többe kerül a szövetségi államok és a központi kormány számára.
A törvényt az ENSZ Gyermekalapja (UNICEF) és emberjogi szervezetek is üdvözölték. Végrehajtása azonban valószínűleg ellenállásba ütközik majd a mélységesen konzervatív vidéki körzetekben, ahol a családok haboznak iskolába adni lánygyermekeiket – főleg olyanba, ahol azok valószínűleg fiúkkal is érintkezhetnek. Az állam által fenntartott indiai általános iskolák gyakran rossz állapotban vannak, nincs megfelelő felszerelésük, és képzett tanárokból is hiány van.