Mit jelent ma generatív nyelvésznek lenni?
A Chomsky neve által fémjelzett generativista nyelvészeti irányzat kezd kimenni a divatból. Ma sokkal inkább a korpusznyelvészet, a számítógépes nyelvészet a trendi irány a kutatók körében. Az alábbiakban egy generatív nyelvész blogbejegyzését igyekeztünk közérthetően összefoglalni azzal kapcsolatosan, hogy mit lehetne tenni a generatív elmélet visszaszorulása ellen.
Volt korszak, amikor generativista nyelvésznek lenni elég menőnek számított. Matematikai modellt alkotni a nyelvről, megalkotni azokat a szabályokat, amelyekkel az összes jó, és csakis a jó mondatok előállíthatóak, kerek perec leírni a velünk született nyelvi képességet: nagyra látó terv. Mára a lelkesedés alábbhagyott: az elméleti keret túl szűknek bizonyult, túl sok izgalmas nyelvi jelenségnek van köze a nyelvhasználathoz, amit ez az elmélet úgy, ahogy volt, lesöpört az asztalról. Ma generativistának lenni sokak szemében szűklátókörűséget és egyfajta szektásságot jelent. Talán ezért is érezte úgy Gillian Ramchand, a Tromsøi Egyetem nyelvésze, hogy leírja blogján, hogy szerinte mit jelent generatív nyelvésznek lenni.
Végtelen kreativitás és innátizmus
„Én generativista nyelvész vagyok” – kezdi egy igazi coming outtal. Esetében ez az elköteleződés két alapgondolat miatt alakult ki. Egyrészt azért, mert egyetért azzal, hogy a nyelv olyan kreatív működés, amely véges számú elemből végtelen számú lehetséges mondatot képes előállítani. Másrészt pedig azért, mert úgy gondolja, hogy a nyelvészet fő feladata az emberi nyelvtudás képességének a leírása (és nem a képesség által létrehozott elemek leírása). És mivel ezeket az alapvető gondolatokat a nyelvészet területén először Noam Chomsky fogalmazta meg, a szerző magát bátran vallja chomskyánus nyelvésznek.
Chomsky elmélete innátista, azaz azt vallja, hogy a nyelvi képesség velünk született, nem tanult. Ebből következően a generatív nyelvelmélet univerzalista is, tehát úgy gondolkodik, hogy a nyelvek között pusztán felszíni különbségek vannak; a nyelvi képesség jó része örökletes, tehát közös. Izgalmas kérdés – mondja Ramchand –, hogy milyen mértékben közösek a világ nyelveinek a tulajdonságai, illetve, hogy mi mindent tekinthetünk velünk született tulajdonságoknak. Ehhez a kérdéshez egy generativistának nem kell feltétlenül dogmatikusan hozzáállnia: hihet a reprezentációk (a felsziní megnyilatkozások mögött álló mögöttes szerkezetek) vagy az egyes nyelvi folyamatok, illetve a nyelvtanulás módjának a velünk születettségében is. Bár kétségtelen, hogy az utóbbi esetben sokkal több mindent tekint majd tanultnak, mint az előbbiekben.
Abban sem kell feltétlenül elköteleződnie egy generatív nyelvésznek, hogy mi tekint speciálisan nyelvinek, és mit inkább általános kognitív képességnek. Bármelyik irányzatát kövessük is a generativista iskolának, az kétségkívül izgalmas kutatási vállalkozás, hogy feltérképezzük, mi jellemzi kizárólag az emberi elmét – és ennek egyik legjobb példáját mindenképpen a nyelvi képesség adja. Egy generativistának nem kell tehát feltétlenül hinnie a reprezentációk velünk születettségében, és azt se kell elfogadnia, hogy Chomskynak mindig mindenben igaza van.
Modularitás és egyszerűség?
Ramchand szerint ha több generativista gondolkodna úgy, ahogyan ő, a szektás jelleg kevésbé lenne erőteljes a kívülállók szemében. Annak ellenére, hogy ő maga generatív nyelvészként határozza meg önmagát, elismeri, hogy az elméletnek vannak gyenge pontjai, amelyekkel ő maga nehezen vagy sehogy sem tud azonosulni. Nem tetszenek neki például az új keletű trendek az úgynevezett biolingvisztika területén – szerinte túlértékelik a nyelvészet és a biológia kapcsolatát.
Ramchand generativistaként maga is – ahogyan sok kívülálló is – értetlenül áll a rengeteg elméletspecifikus feltevés előtt, amelyek a priori érvekre támaszkodva hirdetik az „egyszerűség” és a „tökéletes dizájn” elvét. Szerinte senkinek fogalma sem lehet, hogy mi az „egyszerűség”, illetve a „tökéletes dizájn” egy olyan szinten bonyolult rendszer esetében, amilyen az agy. Vannak olyan generativisták is, például Jackendoff – és Ramchand ezekkel hajlamos egyetérteni –, akik inkább a redundancia és a párhuzamos szerkesztésmódok jelentőségét hangsúlyozzák a nyelvvel kapcsolatosan. Ezeket azonban a szintaxis területén kevéssé veszik komolyan bizonyos kutatók, így bizonyos elméleti alapfogalmak által kifejezett alapfeltevésekkel sem tud már Ramchand egyetérteni. Ezek a kutatók a generatív irányzatot nem értik olyan tágan, ahogyan a cikk szerzője; és úgy tűnik, az a mainstream irányzat.
A nyelv generativista felfogása moduláris, ami azt jelenti, hogy a fejünkben levő nyelvtant (nyelvi képességet) az elmélet egymástól elkülönülő modulok (fonológia, szintaxis, szemantika) működése eredményének tartja. Ramchand azt is furcsállja, hogy a nyelvtan moduljainak, illetve újabb kifejezéssel interfészeinek a felépítése gyakorlatilag nem változott az elmúlt ötven év alatt, holott az elmélet alapjául szolgáló filozófia igenis modernizálódott. Szerinte nyitottabbnak kellene lennie az elméletnek ebből a szempontból, bár az alapfogalmakat az értelmes párbeszéd fenntartása érdekében valóban jó lenne változatlanul hagyni.
Szükség lenne a párbeszédre!
Végső soron az, hogy generativisták vagyunk-e, egy régi filozófiai kérdés eldöntésén múlik: hiszünk-e az innátizmusban. Ha nem hiszünk, akkor a behavioristák örököseinek kell tekintenünk magunkat. Ebben az esetben a nyelvleírást hatalmas adatbázisokat elemző algoritmusok segítségével képzelhetjük el, és a nyelvészet számunkra nem lesz más, mint Big Data és sok statisztikai számolás.
A generativizmus ezzel a szemlélettel áll szemben – mondván, hogy a nyelvi képesség végtelen, de leírható véges számú szabállyal. Ezek a szabályok ráadásul valahogy az agyunk működéséből következnek, és valamilyen formában velünk születettek.
Ramchand szerint azért is fontos lenne a generativizmus „elszektásodása” ellen küzdeni, hogy a nagy harcban, a behavioristákkal folyatott elméleti vitában tudjanak ütőképes, ma is elfogadható alternatívát felmutatni.
Forrás