Hamarosan megjelenik az első tabletnapilap
Rupert Murdoch újabb kísérlete, a kizárólag táblagépeken olvasható The Daily a jövő év elején indul. Nem kell majd többet fizetni érte, mint egy appért.
Rupert Murdoch médiacézár az Apple-lel szorosan együttműködve egy kizárólag táblagépeken „megjelenő”, csak ilyen készülékeken olvasható napilap indítását készíti elő – írta meg a múlt héten egy amerikai divatmagazin internetes kiadása. Az ausztrál üzletember a tulajdonában lévő médiavállalat, a News Corp. lapjainak néhány meghatározó újságíróját ültette be a The Daily címmel kiadandó digitális újság hónapok óta szerveződő szerkesztőségébe, melynek vezetésével a New York Post bulvárlap korábbi vezető szerkesztőjét bízta meg.
A tervek szerint az új médiatabletek adottságait kihasználó tartalmakkal jelentkező napilap tesztkiadása már idén karácsony tájékán elérhető lesz, az éles indulásra pedig valamikor 2011 elején kerül majd sor. A nem bulvárlapnak szánt, elsősorban amerikai hírekre fókuszáló The Daily egy hétre 99 centért, egy hónapra pedig 4,25 dollárért lesz előfizethető, elsőként az Apple iPad táblagépén, majd később más hasonló készülékeken is. A lap csak ezen a platformon lesz olvasható, sem az interneten, sem nyomtatott formában nem jelenik majd meg. A beszámolók szerint a News Corp. 30 millió dollárt fordított a projekt elindítására és a körülbelül százfős szerkesztőség felállítására.
Rupert Murdoch évek óta hangoztatja, hogy az internet a szabad és ingyenes információszerzést pártoló filozófiája miatt aláássa a hagyományos lapkiadás üzleti modelljét. A médiamogul hosszú ideje keresi azt a konstrukciót, mellyel átmenthető lenne a csökkenő példányszámok és hirdetési bevételek miatt lassan visszaszoruló nyomtatott sajtó a digitális világba. Egyik merész kísérlete volt, hogy idén júliusban megszüntette a The Times internetes kiadásának ingyenességét, és a hozzáférést kötelező előfizetéshez, illetve egyszeri fizetéshez kötötte. A News Corp. éppen nemrég árulta el, hogy az új konstrukció bevezetését követő négy hónapban 100 ezer olvasó fizetett tartalomért az oldalon, azt viszont nem közölték, hogy ezek közül mennyi a tartós előfizető.
A webbel ellentétben ugyanakkor az iPad használói már hozzászoktak ahhoz, hogy fizetnek a tartalmakért, kisebb összegekért alkalmazásokat tölthetnek le. E platformon éppen ezért könnyebben beveszi az emberek gyomra azt is, ha egy egyedi tartalmat kínáló újságért néhány dollárt fizetni kell.
A The Daily ipades alkalmazásának fejlesztésében állítólag az Apple segít a médiavállalatnak, és az is megtörténhet, hogy a lap indulását Murdoch és Steve Jobs együtt jelentik majd be – írják az amerikai lapok.