Elindult a világ első tabletnapilapja
Meglepetéssel nem szolgált, viszont néhány megválaszolatlan kérdést hagyott maga után a The Daily tegnapi bemutatója. Először csak iPaden jelenik meg az újság.
„Az új idők új újságírást kívánnak” – mondta tegnap új, kizárólag táblagépeken megjelenő napilapja, a The Daily New York-i bemutatóján Rupert Murdoch médiacézár. Az Apple aktív támogatásával kidolgozott, üzleti kísérletnek és a lapkiadás számára állított példának egyaránt tekinthető újság persze valójában nem az újságírás minőségében vagy módszertanában hoz újat, hanem abban, ahogy megpróbálja a nyomtatott sajtóban visszaszorulóban lévő, az interneten pedig csak döcögve működő előfizetéses modellt átmenteni a digitális korba. A lap egyelőre – egy évig biztosan – kizárólag az iPaden lesz olvasható, de később minden sikeres tabletre kiadják.
Nem kerül sokba
A bemutató szenzációval nem szolgált, hiszen a tervezettnél valamivel később induló The Dailyvel kapcsolatos részletek már hónapokkal ezelőtt kiszivárogtak. Murdoch a tulajdonában lévő médiavállalat, a News Corp. lapjainak néhány meghatározó újságíróját ültette be a tabletnapilap szerkesztőségébe, melynek vezetésével a New York Post bulvárlap korábbi vezető szerkesztőjét bízta meg.
A nem bulvárlapnak szánt, elsősorban amerikai hírekre fókuszáló The Daily egy hétre 99 centért, egy évre pedig 40 dollárért lesz előfizethető az Apple App Store-ban. A News Corp. 30 millió dollárt fordított a projekt elindítására és a körülbelül százfős szerkesztőség felállítására. Murdoch a sajtótájékoztatón elmondta: mivel nyomtatásra és terjesztésre nem kell költeni, a lap működtetésének költségei viszonylag alacsonyak, így gyorsan elérhető a nyereségküszöb. A potenciális célközönséget jelen pillanatban 15 millió amerikai alkotja, a piackutatók jóslatai szerint az idén ennyien lesznek az iPad-tulajdonosok az országban. A szerkesztőség fenntartása kevesebb mint félmillió dollárba kerül hetente – mondta el Murdoch –, ez az összeg az előfizetési díjakból és a hirdetési bevételekből már rövid távon előteremthető lehet.
Ami a tartalmat illeti, meglepetéssel itt sem szolgál a The Daily, talán még szegényesebb a multimédiás és interaktív eszközkészlete, mint a már egy ideje elérhető iPad-magazinok némelyikének. Az extrák között 360 fokos panorámaképek, HD-minőségű videók, profi fotók és keresztrejtvények szerepelnek csupán.
Az is kiderült, hogy az internet „támogatásáról” azért a lap nem akar teljesen lemondani. Az előfizetők megoszthatnak majd cikkeket a közösségi szájtokon az alkalmazásból, ezeket az ismerősök a weben keresztül tudják majd elolvasni, ingyenesen. A lap azonban amúgy a weboldalán értelemszerűen nem lesz elérhető, csak az ajánlott anyagokhoz férnek hozzá azok, akik nem előfizetők. Azt nem tudni, hogy a szájt tartalmát a keresők fogják-e tudni indexelni.
Az előfizetés-csapda
Az üzleti modell újdonsága a csak az App Store-on keresztül működő, zárt előfizetés. Ez a konstrukció jellemzően úgy működik, hogy a forgalom 30 százaléka a szolgáltatást üzemeltető Apple zsebébe kerül, a fennmaradó rész az alkalmazás tulajdonosáé. Bár ezzel kapcsolatban részleteket a felek nem árultak el, feltételezik, hogy az Apple e kirakatprojekt esetében kevesebbel is beéri.
Ez az App Store-hoz kötött modell azonban még tartogathat bonyodalmakat. Legalábbis ezt vetíti előre az, hogy az Apple éppen a héten figyelmeztette az elektronikus könyvolvasó alkalmazásokat iOS platformon is terjesztő vállalatokat arra, hogy ne akarják megkerülni a jutalékfizetést. Egészen pontosan a cég kötelezővé tette az online vásárlás lehetőségének biztosítását az alkalmazásokon belül is abban az esetben, ha arra egyébként más mód is kínálkozik.
A Sony iPadre írt e-reader szoftverét pontosan erre hivatkozva utasították el, az ugyanis úgy működik, hogy a vásárláskor a böngészőben nyitja meg az online könyváruházat, és ezzel megkerüli az App Store-t. Pontosan ugyanígy működik gyakorlatilag az összes jelentős piaci szereplő – többek között az Amazon.com vagy éppen a Google – alkalmazása is.
Még ki kell találni
Az új követelmény számos egyelőre megválaszolatlan kérdést vet fel. Hiszen ha az Apple ragaszkodik a könyvértékesítésből származó részesedéséhez, akkor az e-könyv-áruházaknak ehhez kell igazítani az áraikat is. Ez viszont anomáliák kialakulásához vezethet, többek között így előfordulhatna, hogy az interneten olcsóbb lesz egy adott kötet, mint az olvasóprogramból megvásárolva. Az sem világos, hogy mi lesz a felhasználók által az App Store-on kívül felhalmozott könyvgyűjteményekkel: sajátos helyzetet teremtene, ha azokhoz a táblagépes szoftverben nem férhetnének hozzá.
Ugyanezek a problémák előkerülhetnek a The Dailyhez hasonló napilapok, magazinok esetében is. Mert mi történik akkor, ha valaki egy androidos táblagépen már előfizetett? Vajon ő hozzáfér az újsághoz iPaden is? Az Apple képviselője a lap bemutatóját követő sajtótájékoztatón nem beszélt e lehetséges problémákról, annyit mondott csupán, hogy néhány napon belül bejelentik a lapkiadók számára kidolgozott üzleti modelljüket.:
Rupert Murdoch mindenesetre hangsúlyozta: bár kezdetben – az idén még biztos és talán még jövőre is – kizárólag iPaden jelenik meg a The Daily, idővel az összes elterjedt táblagépre elkészítik majd.