0:05
Főoldal | Rénhírek
A papírújság sorsa

Haldoklik vagy csak szundikál? – a magyar nyomtatott sajtóról

Sokszor temették már a nyomtatott sajtót. Farkast kiáltanak csak, vagy valóban kihalóban van a papírújság? Mit olvasunk szívesen és hol? Cikkünkből kiderül.

nyest.hu | 2010. március 26.

Reggeli, kávé, újság – szinte látjuk az idilli képet, ahogy a vajaskifli és az illatozó kávé mellől kényelmesen felemeljük a ropogós lapot, és a nap tökéletes indításaként átlapozzuk a kedvenc újságunk legjobb cikkeit. Nosztalgikus, idejétmúlt jelenet csupán? Vagy van még jövője a klasszikus nyomtatott sajtónak? A hvg.hu cikke kivesézi a témát.

Idejétmúlt lenne?
Idejétmúlt lenne?
(Forrás: sxc.hu/Sanja Gjenero)

Magyarország lakosainak nagyjából kilencven százaléka, tehát 7 800 000 ember sajtófogyasztó – derült ki a Szonda Ipsos felméréséből a Médiapiac 2010 konferencián. Ez igen biztató adatnak hangzik, kérdés azonban, hogy meg tud-e élni ennyi fogyasztóból a magyar sajtó – és hogy ennyi olvasóból-nézőből mennyien választják a nyomtatott médiumokat. Az újságírók – véli a hvg.hu – sokszor igen sötéten látják a helyzetet, ez azonban nem csoda. A válságra hivatkozva vagy valóban amiatt nem egy lap szűnt már meg, és számos magazin, hetilap jelenik meg ritkábban vagy kevesebb oldalon.

A Magyar Lapkiadók Egyesületében végzett felmérés szerint a nyomtatott sajtó hanyatlását elsősorban azzal lehet magyarázni, hogy a közelmúltban megváltoztak az olvasói szokások. Magyarán többet olvasunk neten, mint papírról. Az okok listáján második helyen természetesen a gazdasági válság szerepel – már közhely, de a tapasztalatok szerint valóban a piac minden szegmensét érinti. Érdekes viszont, hogy a válaszadók olyan problémákat is felvetettek, hogy a papírújságok korábbi, stabil olvasói bázisa kiöregszik és kihal, vagy hogy az ingyenes kiadványok is rontanak a fizetős nyomtatott lapok helyzetén.

Talán nem meglepő eredmény, hogy a fiatalok kevésbé választják a kézbefogható olvasnivalót: a papírújságok bázisát az ötven-hatvan év körüliek jelentik. Szintén nem újdonság, hogy a helyi lapok sok helyen rávernek az országos médiumokra, tehát a helyiek körében még mindig nagy(obb) érdeklődésre tart számot mindaz, ami az adott városban zajlik. Ami a bulvárosodást illeti, a folyamat egyre erősebb – derült ki Gulyás Jánosnak, az Ipsos Zrt. Igazgatójának szavaiból. Tegyük hozzá: nem biztos, persze, hogy a bulvár iránti érdeklődés nő – az is lehet, hogy csak egyre többen nyilatkoznak őszintén arról, milyen híreket követnek, mi érdekli őket.

A tendenciák azonban talán mégsem olyan lesújtóak, mint a közvélekedésből gondolnánk. Egyrészt továbbra sem szűntünk meg papírújságot olvasni: a felmérések szerint tíz magyar felnőttből nyolc legalább egy lapot forgat. Másrészt pedig az online média még nem ellensége a nyomtatottnak: (egyelőre) csupán egymás mellett léteznek – írja a hvg.hu.

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!