Gyengül a Microsoft hatalma, vagy mégse?
A StatCounter nagy hírverést csinált legutóbbi statisztikájának, ám egyetlen piackutató adatai még nem mérvadóak, ha akadnak egész más eredmények is.
A StatCounter piackutató cég tegnap hivatalosan is közölte azt a már néhány nappal korábban is megszellőztetett jelentést, mely szerint az Internet Explorer népszerűsége történelmi mélypontra érkezett: a múlt havi mérések szerint első alkalommal fordult elő, hogy a böngésző használati aránya világszinten 50 százalék alá esett. A kimutatás szerint szeptemberben az internetezők 49,87 százaléka használta a Microsoft böngészőjét, utána második helyen a Firefox következik, globálisan 31,5 százalékkal. A cég szerint az igazi nagy nyertes a Google Chrome-ja, mely az egy évvel korábbi részesedését (3,69 százalék) mostanra megháromszorozta (11,54 százalék).
A piackutatók nagyon ritkán tesznek ilyen ceremoniális bejelentéseket, főként a háttérben működnek, ezért érdekes a StatCounter lépése. Az Internet Explorer részesedése már évek óta folyamatosan csökken, ebben nincs újdonság, ám az elgondolkodtató, hogy Aodhan Cullen, a StatCounter vezetője miért érezte fontosnak, hogy felhívja a figyelmet erre a tendenciára. Az is érdekes, hogy Cullen úgy véli, az Európai Bizottság által a Windowsokon kikényszerített böngészőválasztási módszer áll az adatok mögött. Ez azonban sommás, nem igazán megalapozott kijelentésnek tűnik, mivel az ezt az eljárást elindító Opera szinte semmit sem nyert a böngészőválasztó megjelenésével, láthatóan a Firefoxnak az utóbbi időben stabilizálódó részesedése sem ettől függ, a Chrome esetében pedig egy korábban megindult, a Google technológiai fejlesztéseinek és a marketinggépezetének köszönhető trend érvényesül.
A StatCounter számításai szerint az Internet Explorer Európában egy év alatt 46,44 százalékról 40,26 százalékra esett vissza, Észak-Amerikában viszont még mindig 52,3 százalék a programot használók aránya (ugyanitt a Firefox 27,21, a Chrome pedig 9,87 százalék).
A különféle módszertanokkal dolgozó piackutatók statisztikái csak egyetlen elemben közösek: az IE folyamatosan piacot veszít, ám e csökkenés mértéke, dinamizmusa roppant eltérő az egyes cégek mérései szerint. Ahogy a fenti linken található kimutatásokból is látszik, vannak olyan elemzők, akiknél már rég 50 százalék alatt van az Internet Explorer, de akadnak olyanok is, mint például a tekintélyesnek számító Net Applications, akiknél még mindig 60 százalék körüli a Microsoft böngészőjének használati aránya.
A csökkenés nyilvánvaló, de a mérték megítélése kétséges. Az eredményekhez érdemes hozzáfűzni, hogy a Microsoft következő böngészője, a tesztelés alatt álló IE9 eddig nemcsak a szakmai köröket nyerte meg magának technológiájával, hanem a cég új alapokra helyezett marketingjének köszönhetően vélhetően igen kedvező fogadtatásra számíthat – elképzelhető, hogy a Microsoft ezzel a programmal egy korábban folyamatosan kihasznált támadási felületet szüntet meg, és megállíthatja a népszerűségvesztést, esetleg újra növekedést tudnak produkálni.
A magyar adatokról nemrég számoltunk be: nálunk a Firefox az uralkodó, az IE összes verziója körülbelül 30 százalékot ér el a rankings.hu adatai szerint, az adverticum mérései is hasonló eredményt mutatnak, amikor 33,9 százalékra hozzák az IE-t.