„...félni, izgulni, aggódni fölösleges, és nem is indokolt...”
Minden iskolaév hoz valami újat, de „félni, izgulni, aggódni fölösleges, és nem is indokolt”, nem kell jelentős, „megrázó” változásokra felkészülni – mondta Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár szombaton a dél-somogyi Iharosberényben, a felújított Körzeti Általános Iskola és Óvoda ünnepélyes projektzáró rendezvényén.
A cél az, hogy az iskola segítse elő, hogy minden gyerek elérje a maga fejlődésének optimumát, hogy önmagát és a közösségét, családját, települését, a magyarságot gazdagítani tudja – hangsúlyozta a kereszténydemokrata politikus. Véleménye szerint „akkor lesz boldogabb, harmonikusabb az életünk, itt ebben az országban, ha azt látjuk, hogy egy fejlődő, virágzó országban élünk. Nos, ezt az iskolában kell elkezdeni, a magokat az iskolában kell elhinteni” – fűzte hozzá.
Közölte: az új köznevelési rendszert szabályozó törvény, amelynek elkészült alapkoncepciója, egy ilyen iskolarendszer alapjait fogja lerakni. Mint jelezte: a legfontosabb politikai egyeztetések megtörténtek, a kormány a napokban megtárgyalja, ezt követően pedig beterjesztik a parlament elé a tervezetet. „Semmi váratlan új reformot nem készítünk elő, azokhoz az erősségekhez akarunk visszakanyarodni, amelyeket már kipróbáltunk, és amelyek már jól működtek” – hangsúlyozta a Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkára.
„Az iskolarendszernek minden baja arra vezethető vissza, hogy piacként értelmezte a liberális oktatásirányítás” – mondta Hoffmann Rózsa, egyikeként említve ezt annak a 11 pontban összegyűjtött „problémának”, amelyeket az új törvénynek „orvosolnia” kell. Hozzátette: „mi nem ezt fogjuk tenni”, azaz az új oktatási rendszert „szolgálatnak, mégpedig közszolgálatnak” tekintik, amit nem a piac, nem a gazdaság, nem a pénz világa diktál, „hanem a hivatástudattól áthatott kötelezettség, hogy ezt az országot fejleszteni akarjuk”.
Az államtitkár a pontokba szedett, megoldásra váró „problémák” sorát ismertetve a többi között kiemelt feladatként említette az állam felelősségének és irányító szerepének tisztázását, az értékalapú nevelés színvonalának emelését, a pedagógusok megbecsültségének, tekintélyének visszaállítását, a pedagógus-életpályamodell kidolgozását, a külső szakmai kontroll ismételt bevezetését.
Szászfalvi László, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára, a térség kereszténydemokrata országgyűlési képviselője köszöntőjében kiemelte: minden hátrányos térségnek meg kell kapnia a megfelelő modern infrastruktúrát. „Az igazi nagy feladat és kihívás az, hogy ezt milyen tartalommal fogjuk megtölteni” – mondta az államtitkár, hozzátéve: „nagyon fontos, hogy az értékeket őrizzük, új értékeket állítsunk elő, képesek legyünk értékközpontúan élni”.
Az Európai Unió által 95 százalékban támogatott, több mint 600 millió forint értékű beruházás különös jelentőségét az adja, hogy az Magyarország 33 leghátrányosabb helyzetű kistérségének egyikében, a csurgói kistérségben valósult meg.
A munkálatok során az eredeti állapotnak megfelelően felújították az oktatási intézményeknek helyet adó 300 éves, országos védelem alatt álló Inkey-kastély műemlék épületét, új sportpálya és tornaterem épült a kastély parkosított udvarán. A felújítással együtt csaknem 30 millió forintértékben korszerű oktatási eszközöket is vásároltak, művészeti előadó és korszerű nyelvi labor létesült.
A megújult intézménybe csaknem kétszáz általános iskolás és száz óvodás jár. Az iharosberényiek mellett két környező településről, Pogányszentpéterről és Iharosból fogadnak gyerekeket.