0:05
Főoldal | Rénhírek

Felháborító a létszámcsökkentés

Megdöbbentette a Magyar Rektori Konferencia (MRK) elnökségét, hogy a kormány a 2012-ben államilag támogatott képzésre felvehető hallgatói létszámot mindössze 34 ezer főben határozta meg – olvasható az MRK által január 12-én kiadott közleményben.

Edupress | 2012. január 13.

Állásfoglalásuk szerint a felsőoktatásból nagymértékű – legalább 20 százalékos – forráskivonást jelentő döntést nem indokolhatja az ország gazdasági helyzete. Hangsúlyozzák: inkább az oktatásra fordított támogatások növelésére lenne szükség.

Az MRK elnöksége szerint a felsőoktatási rendszer hatékonyságához, sőt egyáltalán a működéséhez elengedhetetlen a kiszámíthatóság, amely a felsőoktatásba felvételizőknek is jogos igénye. Álláspontjuk szerint a meghatározó folyamatok esetében, mint például a keretszámok változtatása, az ütem nem haladhatja meg az évi 25 százalékot. Emellett hangsúlyozzák: egyetértenek azzal a kormányzati törekvéssel, hogy a létszámkeret elosztásakor előnyben kell részesíteni a műszaki, az informatikai, valamint a természettudományos képzéseket. Ugyanakkor az MRK szerint a gazdaságtudományi és a jogi képzési területen tervezett 250, illetve 100 fős államilag támogatott hallgatói létszám, ami a tavalyi teljesen betöltött létszámkeret 5,1 illetve 12,5 százaléka, indokolatlanul kevés, és még az államigazgatás munkaerő szükségletét sem fedezi.

Közleményében az MRK elnöksége emlékeztet: az idén februárban felvételire jelentkezők csak most értesülhettek arról, hogy ezen a két területen nagy valószínűséggel fizetniük kell a felsőoktatási képzésért. Figyelmeztetnek, hogy azok a diákok, akik éveken keresztül tudatosan készültek a gazdasági vagy jogi pályára, elképzeléseik esetleges hirtelen megváltoztatásával nem válnak automatikusan alkalmassá arra, hogy mérnök, informatikus vagy természettudományi területen továbbtanuljanak.

Az MRK elnöksége szerint elengedhetetlen, hogy mind idén, mind a továbbiakban a létszámkeretek meghatározása kiszámíthatóan, előre tervezhetően és a fokozatosság elvét is figyelembe véve történjen, úgy, hogy egyetlen keretszám vonatkozásában se legyen az előző évihez képest 25 százaléknál nagyobb eltérés. Felhívják a figyelmet, hogy az előzőekben említett alapelveket figyelembe véve készüljön egy hosszabb távra, egy tanéven túlmutató keretszám meghatározás.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!