Eltérő vélemények a nulladik évfolyamról
Míg a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) elfogadhatónak tartja az általános iskola nulladik évfolyamának bevezetését, mint a hátrányos helyzetű gyerekek hiány-kompenzálásának egyfajta módját, addig a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint a közoktatás hatályos rendelkezései alapján nincs mód az iskola-előkészítő foglalkozások megszervezésére.
A gyerekek és roma fiatalok felzárkóztatására, illetve iskolai integrációjára lehetőségként vezetné be a tárca a nulladik évfolyamot. „Csak lehetőség lesz a nulladik évfolyam” – tette közzé állásfoglalását a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, miután Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár a Magyar Nemzetnek arról nyilatkozott: a hátrányokkal küzdő gyermekek felzárkóztatását, illetve a roma gyerekek iskolai integrációját iskola-előkészítő osztály, vagyis egy nulladik évfolyam bevezetésével orvosolnák a jövőben.
A PDSZ elfogadhatónak tartja az általános iskola nulladik évfolyamának ötletét, mint a hátrányos helyzetű gyerekek hiány-kompenzálásának egyfajta módját olvasható honlapjukon. A szervezet továbbá felajánlja szakmai segítségét a hiánykompenzálás módjainak kidolgozásához úgy, hogy szakmai konferenciát szervez óvodapedagógusok, tanítók, szociológusok, szociális munkások, jogvédők részvételével.
„A közoktatás hatályos rendelkezései alapján iskola-előkészítő foglalkozások megszervezésére nincs mód” – hívja fel ugyanakkor az iskolák vezetőinek és pedagógusainak figyelmét saját honlapján keresztül a PSZ. Emlékeztetnek: iskola-előkészítő foglalkozások megszervezésére a községekben volt lehetőség 1986-ig, ott ahol óvoda nem működött. Abban a kérdésben pedig, hogy a kötelező óvodai nevelésben részt vevő gyermek elérte-e a tankötelezettséghez szükséges fejlettséget, „az óvoda véleménye alapján az iskola igazgatója dönt. Indokolt esetben be kell szerezni a nevelési tanácsadó, illetőleg a szakértői és rehabilitációs bizottság véleményét a döntéshez.”
A jelenlegi szabályozás szerint, ha a szakértői és rehabilitációs bizottság, vagy a nevelési tanácsadó szakértői véleménye szerint az első évfolyamra felvételt nyert tanuló egyéni adottsága, fejlettsége szükségessé teszi azt, akkor az igazgatónak mentesítenie kell az értékelés és minősítés alól, és az első évfolyamot a többi tanulóval azonos osztályban előkészítő évfolyamként végzi el és fejezi be a gyerek. „Az előkészítő évfolyam során a tanuló játékos felkészítés keretében készül az iskolai követelmények teljesítésére. Az előkészítő évfolyam megszervezhető a délelőtti napközis foglalkozás keretében is. Előkészítő évfolyamra a tanuló csak egy tanéven keresztül járhat, és csak abban az esetben, ha tanulmányait legkésőbb a 7. életévében megkezdte” – olvasható a szakszervezet honlapján. Megállapítják továbbá, hogy ez a megoldás nem mérlegelés kérdése. A közoktatási törvény szerint ugyanis a nevelési tanácsadó vagy a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján ezt a megoldást biztosítani kell a tanulónak.