Csalódott az UNESCO
A célok igen szépek voltak, ám a most elkészült UNESCO-jelentés szerint túl magasra tették a lécet. A fél világon még nem kötelező az általános iskolai oktatás.
Az Oktatást mindenkinek program 2015-re kitűzött célkitűzéseit világszinten nem sikerült elérni, ismerte el az UNSECO, az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete. A világban még mindig 58 millió kisgyerek nem jár iskolába, és 100 millióra tehető azoknak a száma, akik nem fejezik be általános iskolai tanulmányaikat. Emellett a programban a részt vevő 164 ország közül csak minden negyedikben sikerült megfelezni az írástudatlan felnőttek létszámát a kitűzött dátumra – írja a BBC.
Milyen célkitűzéseket kellett volna teljesíteni 2015-re? 2000-ben, a szenegáli Dakarban, 1100 küldött részvételével tartott oktatási fórumon hat fő célt tűztek ki a világ kormányai, oktatáspolitikusai és oktatással foglalkozó civil szervezetei elé.
1. A kisgyermekkori oktatás kiszélesítése, elsősorban a hátrányos helyzetű gyerekekre
2. Ingyenes és kötelező általános iskolai oktatást minden gyereknek
3. Esélyegyenlőséget az oktatásban minden korosztály számára (általános iskolás, középiskolás, felnőtt)
4. A felnőttkori írástudatlanság csökkentése 50%-kal
5. A nemek teljes egyenlősége az oktatásban
6. Az oktatás minőségének javítása
Az UNESCO a közelmúltban tette közzé 500 oldalas jelentését a fenti célok megvalósulásáról. Míg a kötelező iskoláztatást egyre több országban vezetik be, még mindig nem sikerült elérni, hogy a világ minden gyermekének lehetősége legyen tanulni. Az országok alig több mint felében van mindenkire kiterjedő kötelező általános iskolai oktatás.
(Forrás: Wikimedia Commons / ZackClark / PD)
A legkisebb előrehaladást a közép-afrikai országok, elsősorban Nigéria, Csád és Niger mutatták fel. A legnagyobb mértékben fejlődő országok között pedig Nepál, Sierra Leone és Afganisztán nevét olvashatjuk az UNESCO jelentésében.
A fiúk és lányok esélyegyenlőségét sem sikerült maradéktalanul megvalósítani. Míg határozott javulás volt megfigyelhető világszinten ebből a szempontból is, a programban részt vevő országoknak még mindig kevesebb, mint 70%-ában van egyforma esélye egy kisiskolás korú fiúnak és lánynak. A nemi esélyegyenlőség középiskolás szinten viszont már csak az országok kevesebb mint felében valósul meg.
A jelentés szerint a dakari fórum annyiban sikeres volt, hogy ráirányította a döntéshozók figyelmét a fenti célokra, így a kedvező folyamatok határozottan felgyorsultak. A világ egyre több országában áldoznak az oktatás kiszélesítése mellett a minőség javítására is.
Ennek ellenére a szakemberek nem elégedettek, hisz a célok korántsem teljesültek maradéktalanul. Így az oktatási fórum következő, májusban Dél-Koreában tartandó értekezletén újabb programcsomagot fognak megalkotni. Ezt várhatóan az ENSZ ősszel esedékes ülésszakán fogják elfogadni, New Yorkban. Az itt kijelölt célokat 2030-ra kellene teljesítenie a részt vevő országoknak.