0:05
Főoldal | Rénhírek

Cenzúrázzák a művészetet a franciák?

Ilyen cenzúra még Kínában sincs – háborodott fel az a művész, akinek Sarkozyt kritizáló alkotását leszedették. Az eredmény: a felirat ismét látható.

MTI | 2010. február 16.

A France 2 közszolgálati televízió szombat esti híradója szerint Frédéric Mitterrand francia kulturális miniszter személyes közbelépése nyomán került vissza a párizsi képzőművészeti főiskola épületére egy Párizsban dolgozó kínai művész vitatott alkotása, ami Nicolas Sarkozy francia államfő egyik jelszavát fordította visszájára.

Ko Siu Lan, a művésznő szerdán erősítette fel az École des Beaux Arts de Paris falára a két, egyenként 7 méter magas függőleges vásznat, amik mindkét oldalán felülről lefelé fekete alapon nagy fehér betűkkel egy-egy francia szó olvasható. Attól függően, hogy az utcán a néző hol állt, vagy azt olvashatta le a két vászonról, hogy TÖBBET DOLGOZNI, vagy azt, hogy KEVESEBBET KERESNI. A franciák, akárcsak a 32 éves alkotó, persze jól tudják, hogy Sarkozy egyik leggyakrabban ismételt jelszava a 2007-es elnökválasztási kampányban így hangzott: „Dolgozzunk többet, hogy többet keressünk!”

A kétségtelenül politikai vonzatú opusz egy pénteken megnyílt kiállítás számára készült, amelyet a párizsi képzőművészeti főiskola londoni és szingapúri társintézményével együtt rendez. Ko Siu Lan több évig tanult Párizsban és Kínába való visszatérése előtt vesz részt a kiállításon, amelynek katalógusában szerepel is a mű. Ennek ellenére szerdán alig néhány órával azután, hogy a szöveg a falra került, a főiskola leszedette, azzal az indokolással, hogy az „sértheti a közszolgálat semlegességét”.

A főiskola külön közleményt is kiadott, miszerint a művész anélkül helyezte ki művét, hogy tájékoztatta volna erről a vezetőséget. Mivel a falon látható feltűnő feliratnak nincs címe, nincs feltüntetve az alkotó neve és nincs benne utalás a kiállításra, az alkotás kifejezetten politikai jelleget kap – érvelt a vezetés, megjegyezve, hogy a szerző egy állami oktatási intézményen elhelyezve kívánta látványosan közzétenni üzenetét.

Ko Siu Lan azonnal a médiához fordult. „Kínában sok szó esik a cenzúráról, de engem vagy valamelyik általam készített művet ott soha nem cenzúráztak meg ilyen brutálisan” – jelentette ki a sajtónak. Ügyvédje útján a művész pénteken azt is közölte, hogy a párizsi közigazgatási bírósághoz fordul a határozat felülvizsgálásáért. Bertrand Delanoe, Párizs szocialista polgármestere a maga részéről szintén „cenzúrának” minősítette az esetet, és egy párizsi kulturális teret ajánlott fel a felirat számára. A főiskola előtt a kiállítás pénteki hivatalos megnyitója előtt tüntetők jelentek meg kis zászlócskákkal, amelyekre a falról leszedett szavakat írták, majd röplapok százait szórták szét, hasonló szöveggel. A főiskola több diákja az igazgató, Henry-Claude Cousseau lemondását követelte a „nyugtalanító öncenzúra” miatt.

Végül az École des Beaux Arts fölötti fennhatóságot gyakorló kulturális miniszter szombaton felszólította az intézményt, hogy „haladéktalanul” helyezze vissza az eredeti helyre Ko Siu Lan alkotását. A művész szombaton délután elégedetten közölte: Frédéric Mitterrand személyesen hívta fel, hogy tájékoztassa: csak pénteken szerzett tudomást „az ostoba ügyről” és „igazán sajnálja a történteket.” A döntést követően azonnal vissza is szerelték a vitatott feliratot az épület Malaquais-rakparti falára, ismét látható a négy szó: TRAVAILLER - PLUS - GAGNER - MOINS.

A különbség csak annyi, hogy mielőtt leszedték volna a feliratokat, csak az arra haladók láthatták – viszont a hétvégén minden francia média részletesen beszámolt róluk, és persze be is mutatta Ko Siu Lan művét.

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!