Bemutató a logopédia európai napján
A specifikus nyelvi zavar megtévesztő lehet, mivel beszédbeli tünetei gyakran nincsenek. A gyermek sokat és látszólag jól beszél, megérteti magát, szívesen kommunikál, ezért csak az iskolai megfelelés nehezítettsége irányítja rá a figyelmet a problémára.
A 119 éves Fővárosi Beszédjavító Intézet, amely Magyarország vezető beszéd és nyelvi zavarokkal foglalkozó központja, ismét figyelemfelhívó programokkal készül a Logopédia Európai Napjára. Idén a specifikus nyelvi zavar tüneteire (SLI), annak beszélt, írott és olvasott nyelvhasználatra gyakorolt hatására, következményeire és a zavar okozta problémákat feloldó terápiás eljárásokra helyezik a hangsúlyt.
A jeles nap tiszteletére tartott sajtótájékoztatón Mosányi Emőke, az intézmény igazgatója elmondta, fontosnak tartja a speciális nyelvi zavar korai felismerését, mivel a legtöbb beszéd és nyelvi zavar, illetve tanulási zavar hátterében is ez húzódik. Terápiás logopédiai segítség nélkül a probléma nem rendeződik, ellenben az olvasás, írás, tanulás folyamatát a tünetegyüttessel küzdő gyermek és környezete számára komolyan megnehezíti.
A specifikus nyelvi zavar megtévesztő lehet, mivel beszédbeli tünetei gyakran nincsenek. A gyermek sokat és látszólag jól beszél, megérteti magát, szívesen kommunikál, ezért csak atanulási nehézségek irányítják rá a figyelmet a problémára. Mosányi Emőke kiemelte: a szakember által időben felfedett nyelvi, nyelvtani természetű nyelvi zavar, probléma, és a célirányos logopédiai terápia a későbbi küzdelmektől kíméli meg a gyermeket és családját, így igen nagy az időben nyújtott terápiás segítség tétje: eredményesek lesznek-e a gyermek első évei az iskolában, megszereti-e a tanulást.
Beszédjavító Intézetben különös figyelmet fordítanak a speciális nyelvi zavarral küzdők ellátására – mondta Mosányi Emőke – az intézetbe kerülő gyermekek 80%-a speciális nyelvfejlődési zavarral küzd, számuk évről évre érezhetően nő. Felismerve ezt, erre a problémára fókuszálva speciális terápiákkal egészítették ki munkájukat, amelyekkel sikeresen végezzük az SLI-jos gyermekek terápiáját.
A Fővárosi Beszédjavító Intézet március 6-án nyitott nap keretében várja az érdeklődőket a témához kapcsolódó terápiás bemutatókkal. Egész napos eseménysorozatukkal modellezni próbálják a specifikus nyelvi zavar felismerését, a kezdő korai lépéseket, a folyamatterápiát és azt, hogy mindez milyen eredményeket ígér. Az intézetben ingyenes tanácsadás és szűrővizsgálat keretében várják mindazok jelentkezését, akik nyelvhasználatukkal, beszédükkel kapcsolatban segítséget szeretnének. Intézetünk a Magyar Logopédia Napjának eseményeiről élő videóban számol be az intézmény honlapján.
@benkas: A cikk a Fővárosi Beszédjavító Intézet sajtóanyaga alapján készült, így az ilyen reklamációkkal hozzájuk érdemes fordulni.
Nos, a cikkben van pár tévedés, és leegyszerűsítés. Következetlen a szóhasználat és téves a jellemzés: a szóban forgó fejlődési zavar neve 'specifikus nyelvi zavar' (specific language impairment), nem speciális ny. z. Specifikus tehát, nem pedig speciális. A 'nyelvi zavar' azt jelenti, hogy az érintett gyerek nyelvi fejlődése komoly elmaradást mutat, szó sincs tehát arról, hogy, idézem, "beszédbeli tünetei gyakran nincsenek...sokat és látszólag jól beszél, megérteti magát...". E gyerekek jellemzően későn kezdenek beszélni, szegényes a szókincsük, rövid, nyelvtanilag egyszerűsített, olykor hibás mondatokban beszélnek, gyakran rosszul értik a beszédet.
A 'specifikus' pedig azt jelenti, hogy a zavar nagyrészt a nyelv területére szorítkozik: nincs idegrendszeri sérülés, nagyothallás, értelmi elmaradás, autizmus stb.
El Vaquerónak: a diszlexia ezzel szemben úgy fordítható, mint 'specifikus olvasási zavar', azaz itt az olvasás elsajátításának elmaradásáról van szó, miközben az értelmi, érzékszervi stb. képességek fejlődése normális. A két zavar tehát hasonló, de azért megkülönböztethető, hiszen a diszlexia tünetei elsősorban az olvasásban, míg a specifikus nyelvi zavar tünetei elsősorban a beszédben és a beszédértésben nyilvánulnak meg.
Abban, hogy nincs benne semmiféle nyelvi zavar, csak rosszalkodó / buta, vagy nem buta, csak a szülei szerint nem eléggé zseniális gyerek
és ilyenkor a nem beszédhibás "beszédjavításáért" is lehet pénzt kapni (az államtól és a szülőktől).
Nekem nem világos, hogy ez a speciális nyelvi zavar miben más, mint a diszlexia.