A kétnyelvűség már az első évben elkezd kialakulni
A legújabb kutatási eredmények szerint az emberi agy nyitottsága a kétnyelvűségre már egy éves korban elkezd csökkenni.
Az régóta tudjuk, hogy a kétnyelvű közegben felnövő gyerekek különösebb erőfeszítés nélkül kétnyelvűként nőnek fel, és mindkét nyelvet anyanyelvi szinten beszélik a végén. A legújabb tanulmány szerint azonban az csecsemők agya már egy éves kor környékén elveszíti teljes nyitottságát a nyelvek felé, és egyre inkább annak a nyelvnek a felismerésére korlátozódik, melyet a legtöbbet hall a csecsemő.
Korábbi kutatásokból már tudták, hogy az angol nyelvű szülőkkel felnövő csecsemők 8 és 10 hónapos korukban kezdik el megkülönböztetni az angol nyelvben szereplő l és r hangokat. Ugyanebben a korban a japán csecsemők kezdik elveszíteni képességüket a két hang megkülönböztetésére, ahogy azt a japán nyelv sem teszi.
A mostani tanulmányban egynyelvű és kétnyelvű háztartásokban felnövő gyerekek agyműködését figyelték meg, hogy hogyan reagálnak a megszokottól eltérő nyelvi környezetre. A megfigyelések fő eredménye az volt, hogy az egynyelvű környezetben felnövő csecsemő agya 10-12 hónapos korukra már elkezd az egyetlen hallott nyelv hangjaira koncentrálni, míg 6-9 hónapos az ismeretlen hangokra is reagáltak. Ezzel szemben a kétnyelvű környezetben nevelkedő csecsemők még 10-12 hónapos korukban is meg tudták különböztetni mindkét nyelv hangjait, holott náluk ez 6-9 hónapos korban nem történt még meg, a két nyelv még egybemosódott számukra.
A tanulmány konklúziója, hogy a kétnyelvű környezet hatására az emberi agy tovább marad nyitott a nyelvekre és elsajátításukra. A nyelvtanulást tehát nem lehet elég korán kezdeni, és a kétnyelvűségre is legjobb már születéstől szoktatni a gyerekeket.
Forrás: