Röviden:Családos emberektől, roszabb esetben gyermeküket egyedül nevelő édesanyáktól vesznek el kb. 400 000 ft tandíjat + vizsgadíjat, 400 órát, plussz otthoni 400 órát.Állami közép és felsőoktatási iskolákban, tantárgyi keretek közé miért nem lehet emelni a nyelvtanulást, beleértve a vizsgatételt is, legalább az esélyegyenlőség kedvéért?
Kedves olvasónk!
Rövidesen megjelenik cikkünk, ami nagyon hasonló kérdésekkel foglalkozik majd: konkrétan azzal, hogyan fogja a közoktatás biztosítani a minőségi nyelvoktatás és nyelvvizsgáztatás lehetőségét, miután a nyelvvizsga felsőoktatási felvételi követelménnyé válik.
Röviden:
Családos emberektől, roszabb esetben gyermeküket egyedül nevelő édesanyáktól vesznek el kb. 400 000 ft tandíjat + vizsgadíjat, 400 órát, plussz otthoni 400 órát.
Állami közép és felsőoktatási iskolákban, tantárgyi keretek közé miért nem lehet emelni a nyelvtanulást, beleértve a vizsgatételt is, legalább az esélyegyenlőség kedvéért?
Az én véleményem az, hogy a középiskolában kellene olyan csoportbontásban tanítani az idegennyelvet, mint a főiskolán, egyetemen, alap csoport, közép, nyelv. előkészítő. Bizonyos egyetemeken van nyelvtanítás, ezeknek a csoportoknak nagyobb hasznát látom, mert - ha akar tanulni a diák - tud(hat) is. A középiskolákban egy osztálynak egy szint van, ide megy mindenki, de az a szer...tlen tanár hiába próbálkozik, a nulla nyelvtudású diák nem tud fejlődni, az okosabb meg nem okosodik tovább, a középen levők meg - esetleg - megtartják a szintjüket... A középiskolában is csinálhatnák évfolyamnak az órákat, legalább nemcsak a saját osztálytársukat ismerik meg a diákot, hanem kitekintenek az évfolyamra is...
Az idősebb unokám már 3. gimnazista korában megszerezte egy idegen nyelvből a felsőfokú , majd 4. osztályos volt, amikor a nmásodik nyelvből a középfokú vizsgát. E mellett
kitűnőre érettségizett. Jó feje van, de céltudatosan készült az egyetemre, amelyen kitűnő eredményű diplomát szerzett. Több esetben országos szakmai versenyen elnyerte negyed magával az I. díjat. A most elnyert ösztöndíját sem sokan érdemelték ki. Most jelenleg a mester képzésben (II.) vesz részt, ahol szintén kitűnő eredménye van. Nem egyedüli az évfolyamon. Célja (céljuk) az idegen nyelvű szakmai irodalmak megismerése, külföldi tapasztalatok szerzése, publikálás, stb....
Ezzel szemben megértem azokat a hallgatókat, (és szüleiket) akik nem kapták meg a diplomájukat, annak ellenére, hogy az egyébként szakmailag elvárt tudásszintet elérték.Mindezt azért írom, mert nem minden gyermekből lesz kitűnő tanuló, vizont lehet nagyon sokból kitűnő szakember. Ahhoz, hogy a külföldi szakirodalmat megismerjék, folyamatosan képezhetik magukat idegen nyelvekből is, mégha a bizonyítvány megszerzése nem is sikerült. Természetesen lehet a cél az, hogy minél több nyelven beszéljünk mi magyarok is, de ez nem lehet kritériuma a jövő szakembereinek a megítélésében.
Tudom, hogy az idősebb unokám szorgalma és jó génjei hatására sikeres tanuló, remélem az élete és szakmai sikerei is párosulnak az akaratával.
Ezzel szemben a kisebbik unokám, aki ugyanolyan szeretetben, bánásmódban, nevelésben részesült, mint a testvére, hiába járt 0. osztályba a nyelvtanulás miatt, hiába fizették a nem kevés órabért a nyelvtanárnak, nem volt eddig képes megszerezni egy középfokú nyelvvizsgát sem.
Kérdezem én: - akkor Ő most ne legyen felsőfokú végzettségű állampolgár?
Hiszen szándéka a továbbtanulás és a diploma megszerzése. Most egy OKJ-s képzést választott, bízva abban, hogy ennek elvégzése után még lehet sikeres, diplomás ember.
Magamról annyit, nincs nyelvvizsgám, van felsőfokú végzettségem és több, mint 40 évi munkaviszonyom. Egy cégnél dolgoztam, amelyet az utolsó tizen éven keresztül külföldi tulajdonos működtetett. Szakmai tudásommal kiérdemeltem, hogy a szükséges, fontos esetekben a tulajdonosnak megérte tolmácsot biztosítani, a megbeszélések, tárgyalások, események során.
Tisztességben értem el, hogy nyugdíjba vonultam, megfelelő elismerés mellett.
Szubjektíven megjegyezném:
1, Megnézném én azt az embert aki ingyenes nyelvkönyv és hanganyag alapján önállóan jut a középfokig. Biztos van ilyen, de ez a kisebb arány. Ha bele gondolok, hogy valaki így tanulja a németet vagy akár az angolt...
2, Amennyiben a Szegedi Tudományegyetem (egykoron: JATE) nevesincs intézmény akkor igazad van. Az érettségim 4,8-es volt. Ám a gimnáziumi nyelvoktatás semmit sem ér.
3, Való igaz, előre tudni, hogy kell a nyelvvizsga. Az első évben járt is mindenki nyelvórákra. Aztán jöttek az aktuális vizsgák. Ekkor mindenki erre összpontosított és lemaradt a nyelvóráról. Azután meg már hiába ment volna vissza, hiszen a csoport közben tovább haladt.
Az alapképzés szerintem elég kemény. Nem ment kisujjból, tanulni is kellett hozzá. Lehet, hogy van olyan szak ahol nem kell,...de nekünk a kémia nem ment IQ-ból.
Hát ilyen egyszerű, ha nincs meg időre a vizsga.
Tisztelt Mindenki!
Az egyik cikkben, ami a témával foglalkozik itt a nyest-en, ez olvasható: "a friss statisztikák szerint a végzett hallgatók 30 százaléka maradt oklevél nélkül. Míg 30-40 százalék között mozog az átlag, az ELTE-n valamivel jobb az arány: itt 10 százalék alatt van, ugyanígy a Budapesti Corvinus Egyetemen és a Rendőrtiszti Főiskolán. Legjobb eredménye a Semmelweis Egyetemnek van, ott a hallgatóknak mindössze 3 százaléka nem szerzett nyelvvizsgát a megszabott határidőig." Ezután el kellene egy kicsit gondolkozni, több dolgon is.
1. A hallgatók 30%-a nem kap diplomát nyelvvizsga hiánya miatt. Valóban vannak olyan hallgatók, akiknek pénz vagy időhiány (munka, család) miatt nem sikerül időre a nyelvvizsga. De az kicsit hihetetlen, hogy mind a 30% ilyen okokból nem nyelvvizsgázik. Nyelvtanár, nyelvtanfolyam drága, de egy kis szorgalommal igen szép eredményeket lehet elérni. Könyvtárakban, interneten rengeteg ingyenes nyelvkönyvet, hanganyagot, egyéb tanulást segítő anyagot találni. Ezekből fel lehet készülni egy nyelvvizsgára (tapasztalat). Nem lehet, hogy inkább a hallgatók szorgalmával van a baj?
A másik dolog, ezzel kapcsolatban, amiről elég sokan megfeledkeztek: mi van azzal a 70%-kal, aki tud időre nyelvvizsgát felmutatni? Ők valamilyen természetfeletti képességekkel rendelkeznek, hogy sikerült nekik? :)
2. Meg lehet nézni, hogy a neves iskolákban, ahová nehéz bekerülni, jóval 30% alatt van ez az arány. Ha valaki ide be akar kerülni, nyelvvizsga nélkül szinte lehetetlen. A többség nyilván a "nevesincs" iskolákba jár/járt, ahová 2-es, 3-as érettségivel is be lehet kerülni. Nem lenézni akarok senkit, de akinek már a középiskolai, és a nevetségesen könnyű érettségi követelmények is ilyen problémát okoznak, miért akar egyetemre menni, miért akar diplomát?
3. Ezt már biztosan írták korábban is, de már a jelentkezéskor tisztában van mindenki azzal, mennyi és milyen szintű nyelvvizsga kell neki ahhoz, hogy megkapja a diplomáját. Nem 3. év végén kellene sírni, hanem előre gondolkozni. Elég valószínűtlen, hogy 3 éven át sosincs valakinek ideje nyelvet tanulni. Ennyire azért egy alapképzés sem kemény.
Véleményem szerint arról, hogy van-e értelme nyelvvizsgához kötni a diplomát vagy nincs, kár vitatkozni. Nyelvtudásra szükség van, ezt pedig valahogy igazolni kell. Erre van a nyelvvizsga. Pont.
Erről mindig az jut eszembe, hiába tudok autót vezetni és ismerem a KRESZ-t, ha nincs pénzem levizsgázni és nincs jogosítványom, nem vezethetek autót, pedig sok állásnál a jogosítvány is feltétel. Akkor az állam adjon nekem ingyen jogosítványt vagy ne legyen szükséges az autó vezetéséhez papír mert az diszkriminatív? :)
Amit ma "felsőoktatásnak" neveznek, az már 80%-ban így sem éri el egy értékelhető érettségi színvonalát, Ha már a nyelvtudás megköveteléséről is lemondunk, kedves Országos Szülő, akkor sokkal egyszerűbb volna azt javasolni - természetesen az esélyegyenlőség jegyében!!! - hogy minden kedves anyukának a születési anyakönyvi kivonattal együtt adják ki rögtön gyermeke diplomáját is. Aztán az a kedves gyermek - ha nem túl fárasztó a számára - esetleg majd még írni-olvasni is megtanul hozzá.
Annyira divat lett mostanában lebecsülni a felsőoktatást, meg értéktelennek bélyegezni a diplomákat. Miért nem vettem én észre az egyetemi évek alatt, amikor éjszakákat áttanultam, heteken át vizsgáztam, hogy annyira értéktelen amit csinálok?Miért van, hogy 15 induló kollégámból, csak négyen jutottunk el a diplomáig?
Miért van, hogy míg az EU-ban 27 százalék a diplomások aránya, itthon csak 17%?
Ezek éppen nem azt mutatják, hogy annyira értéktelen lenne a diploma.
Kedves hozzászóló!Köszönöm a választ ezt jó volt tudni:)Tehát az lenne a véleméynem vagy nem követeljék az első diplomához a nyelvvizsgát vagy ha már ragaszkodnak hozzá akkor adjon a főiskola igazolást ahhoz hogy leállamvizsgáztam s akkor megkapnám a diplomás bért. Ebből már tudnám, finanszirozni a nyelvvizsgához szükséges kiadásokat.Kérésre adnak igazolást!Én is egy éve diplomáztam és hasonló cipőben járok.A TO-n lehet hozzá nyomtatványt kérni. Én megtettem és két hét múlva jött a postán egy komoly kinézetű, vízjellel, számokkal ellátott, oklevél formájú igazolás az alábbi szöveggel:"Sorszám:Intézményi azonosító:Törzskönyvi szám:Igazolom, hogy XY hallgató, aki .... év .............hó ... napján Magyarország xxxx településén xy néven született, a(z) .................nevű felsőoktatási intézmény ..........szakán tanulmányi kötelezettségeinek eleget tett (abszoluóriumot szerzett.)A záróvizsga-bizottság előtt .... év .......hó ........napján sikeres záróvizsgát tett.A hallgató az oklevél kiállításának feltételéül szabott nyelvvizsga kötelezettségeinek nem tett eleget, így részére az oklevél nem adható ki.Az előírt nyelvvizsga teljesítésének igazolását követő 30 napon belül a felsőoktatási intézmény kiállítja és kiadja az oklevelet a jogosult részére.Jelen igazolás az oklevelet nem helyettesíti, szakképzettséget nem igazol.Kelt.............................................TO vezető
Kedves hozzászóló!
Örülök hogy önnek sikerült használható nyelvtudást szereznie, de kérdem én mit tegyen az aki 1. nem szeretne nyelvet tanulni mert nincs érzéke hozzá
ill. 2. nincs rá ideje két munkahely között ,sem pedig anyagi forrása ennek megteremtésére? 3. nincs rá szükségem nekem csak a diplomám kell ,ugyanis magyar betegekkel foglalkozom mint irtam előző hozzászólásomba.
Kedves Magyar Országos Szülő!Ön (vagy Önök) tiltakoznak az ellen, hogy a diploma kiadását nyelvvizsgához kössék. Az esélyegyenlőség nemes eszméje jegyében.Magyar vagyok, szülő vagyok, de a legmesszebb menőkig tiltakozom az ellen, hogy Önnel (vagy Önökkel) bármiféle közösséget vállaljak.Én annak idején (1980-ban érettségiztem egy falusi gimnáziumban) képes voltam használható nyelvtudást szerezni anélkül, hogy kedves szüleim körbeutaztatták volna velem a Földet. Végtelenül egyszerű volt a dolog: nekiültem és TANULTAM. Szavakat, nyelvtant. És olvastam, amihez hozzáfértem. Ehhez semmiféle extra anyagi ráfordítás nem kellett csak némi szorgalom.Az esélyegyenlőség - számomra - nem azt jelenti, hogy mindenkinek diplomát kell adni. Amit ma "felsőoktatásnak" neveznek, az már 80%-ban így sem éri el egy értékelhető érettségi színvonalát, Ha már a nyelvtudás megköveteléséről is lemondunk, kedves Országos Szülő, akkor sokkal egyszerűbb volna azt javasolni - természetesen az esélyegyenlőség jegyében!!! - hogy minden kedves anyukának a születési anyakönyvi kivonattal együtt adják ki rögtön gyermeke diplomáját is. Aztán az a kedves gyermek - ha nem túl fárasztó a számára - esetleg majd még írni-olvasni is megtanul hozzá.
.
Tehát az lenne a véleméynem vagy nem követeljék az első diplomához a nyelvvizsgát vagy ha már ragaszkodnak hozzá akkor adjon a főiskola igazolást ahhoz hogy leállamvizsgáztam s akkor megkapnám a diplomás bért. Ebből már tudnám, finanszirozni a nyelvvizsgához szükséges kiadásokat.
Kérésre adnak igazolást!
Én is egy éve diplomáztam és hasonló cipőben járok.A TO-n lehet hozzá nyomtatványt kérni. Én megtettem és két hét múlva jött a postán egy komoly kinézetű, vízjellel, számokkal ellátott, oklevél formájú igazolás az alábbi szöveggel:
"Sorszám:
Intézményi azonosító:
Törzskönyvi szám:
Igazolom, hogy XY hallgató, aki .... év .............hó ... napján Magyarország xxxx településén xy néven született, a(z) .................nevű felsőoktatási intézmény ..........szakán tanulmányi kötelezettségeinek eleget tett (abszoluóriumot szerzett.)
A záróvizsga-bizottság előtt .... év .......hó ........napján sikeres záróvizsgát tett.
A hallgató az oklevél kiállításának feltételéül szabott nyelvvizsga kötelezettségeinek nem tett eleget, így részére az oklevél nem adható ki.
Az előírt nyelvvizsga teljesítésének igazolását követő 30 napon belül a felsőoktatási intézmény kiállítja és kiadja az oklevelet a jogosult részére.
Jelen igazolás az oklevelet nem helyettesíti, szakképzettséget nem igazol.
Kelt...
..........................................
TO vezető
Kedves Magyar Országos Szülő!
Ön (vagy Önök) tiltakoznak az ellen, hogy a diploma kiadását nyelvvizsgához kössék. Az esélyegyenlőség nemes eszméje jegyében.
Magyar vagyok, szülő vagyok, de a legmesszebb menőkig tiltakozom az ellen, hogy Önnel (vagy Önökkel) bármiféle közösséget vállaljak.
Én annak idején (1980-ban érettségiztem egy falusi gimnáziumban) képes voltam használható nyelvtudást szerezni anélkül, hogy kedves szüleim körbeutaztatták volna velem a Földet. Végtelenül egyszerű volt a dolog: nekiültem és TANULTAM. Szavakat, nyelvtant. És olvastam, amihez hozzáfértem. Ehhez semmiféle extra anyagi ráfordítás nem kellett csak némi szorgalom.
Az esélyegyenlőség - számomra - nem azt jelenti, hogy mindenkinek diplomát kell adni. Amit ma "felsőoktatásnak" neveznek, az már 80%-ban így sem éri el egy értékelhető érettségi színvonalát, Ha már a nyelvtudás megköveteléséről is lemondunk, kedves Országos Szülő, akkor sokkal egyszerűbb volna azt javasolni - természetesen az esélyegyenlőség jegyében!!! - hogy minden kedves anyukának a születési anyakönyvi kivonattal együtt adják ki rögtön gyermeke diplomáját is. Aztán az a kedves gyermek - ha nem túl fárasztó a számára - esetleg majd még írni-olvasni is megtanul hozzá.
Én sem értek egyet azzal a követelésel, hogy az első diplomához kötelező legyen a nyelvvizsga. 1 éve lediplomáztam, de mivel a bérem túl alacsony és a kiadásom meg sok s igy nem tudok magántanárt megfizetni nyelvoktatás céljából, ezért a diplomát sem kapom a kezembe. Pedig ha egy igazolás lenne arról, hogy megszereztem a diplomát (ugyan nyelvvizsga nélkül) lehet, hogy igy is megadnák a diplomásoknak járó bért a munkahelyemen. Akkor könnyebben tudnám megfizetni mind a nyelvoktatót mind a nyelvvizsga dijat ha már midnenképpen kell a nyelvvizsga. Azért sem értek egyet a nyelvvizsga követelménnyel, mert sok olyan ember van akinek nincs nyelvérzéke köztük én is. Sőt én ugy jártam 10 éve mikor elvégeztem az Okj- s képzést, hogy megkövetelték tőlünk hogy egy nyelvből vizsgázzunk le ( ami elérte az alapfoku c-t) de nem írták be sehova hivatalosan s bizonyitványt sem kapunk róla. Így most szivok mint a torkos boci. Különben is semmi szükségem az idegen nyelv ismeretére ugyanis a betegeimmel magyarul beszélek . Tehát az lenne a véleméynem vagy nem követeljék az első diplomához a nyelvvizsgát vagy ha már ragaszkodnak hozzá akkor adjon a főiskola igazolást ahhoz hogy leállamvizsgáztam s akkor megkapnám a diplomás bért. Ebből már tudnám, finanszirozni a nyelvvizsgához szükséges kiadásokat.
A törvény a középfokú nyelvvizsgáról szól. Nagyon kérem az MSZOE-t, hogy szíveskedjenek megkérdezni: Egy intézmény mi alapján döntheti el azt, hogy milyen nyelvből kér vizsgát? Mi az erősebb a törvény, vagy az iskola? Sok helyen elfogadnak bármit, hiszen a törvény ezek szerint ezt lehetővé teszi, máshol azonban csak egyes nyelvekből lehet bemutatni papírt. Ők nem kötelesek elfogadni bármilyen akkreditált nyelvvizsga papírt????
Köszönöm
Meg gondolom főleg idősebbeknek, akik nem mindig pc guruk.. :)
ja hogy azt, azt vágtam. Azt hittem azon kívül. De amúgy tényleg nagyon alárakják az embereknek a tanítást, még a teljesen dilettánsak is meg tudják oldani.
így van..pontosan ottan! :)
letöltő link?? Hol? Nem is láttam
Segédszoftver menüpont alatt:)
letöltő link?? Hol? Nem is láttam
igen,elég segítőkészek, hogy van letöltő link is...
Az ötletességről csak ennyit... Azért nem kevés dologra figyelnek.
Értem..Mondjuk az ötletességgel szerintem nincs baj, láttam már sokkal rosszabbakat is :))
én sem nagyon.
Csak az ötletességet hiányolom az egészből. Mind1.
Jaa, értem.. Ilyen informatikai dolgokhoz sajnos nem értek...
persze, egyrészt a helyesírás , de én most leginkább a fejlesztésre gondoltam.
Zsolti! Csak bátran, egy próbát mindenképp megér...
köszi, még az is lehet , hogy én is kipróbálom élesben... van elég sok oktató..
Érdekes összehasonlítani ezt a magántanát site-ot az indexxel.. de végül is minden relatív :)
amúgy ott inkább a cikkek helyesírásával szoktak problémák lenni, igaz?:)
szerintem legtöbbet pl az indexen lehetne csiszolni... :)) Pedig biztosan több pénzük van, mint egy tanár adatbázis kezelőnek.
Nema villogástól lesz jó sztem egy honlap, bár azért kell egy jó design. ennek a siitenak van mind2 de még lehetne kicsit csiszolni rajta...
sztem nem csak a tartalma, hanem az egésznek a kivitelezése is egész jól sikeredett...
Csak mert nem villog itt-ott minden hülyeség?
Na de mind1 is.