0:05
Főoldal | Rénhírek
Bunyó a tesiórán

A Vezér hívása

Miért gyűlnek össze az emberek kétévente szeptember elején a Erdei Tavla nevű falucskában? Ki hívja őket, milyen céllal terelődnek össze ezen a napon, és mire készülnek? És miért esnek egymásnak a fiúk tesiórán?

Gornyipov | 2013. szeptember 20.

Egy ősi vezér nevében püfölik egymást a fiatalok a Mordóviában! És mindez egy romantikus nevű Erdei Tavla faluban történik. De miért is sereglik oda sok ember éppen szeptember elején, és mi az oka, hogy egymásnak esnek? Az előbbire már a poszt elején fény derül, az utóbbira azonban a poszt végéig várnunk kell.

Szeptember 6-án szokás szerint nagy ünnepséget rendeztek a Mordvin Köztársaságban található Tavla (oroszul Podlesznaja Tavla, erzául Vir alo Tavla, vagyis ’Erdő alatti Tavla’) faluban, amely két szempontból is fontos kulturális központnak számít az erzák körében. Egyrészt itt működik az a fafaragó iskola, amelyben ősi hagyományok szerint készítenek szobrokat, mindenféle titkos óvó-védő szimbólumokat vésve a figurákba. Másrészt ebben a faluban található az az immár múzeumként használt emlékház, amely a híres Toorama együttes alapítójának, Vlagyimir Romaskinnak (erzául Jovlany Olonak) volt a háza. Az erzák kétévente gyűlnek össze ebben a faluban, hogy megemlékezzenek a fiatalon elhunyt művészről és kutatóról. Az ünnepséget mindig szeptember 6-án, Romaskin születésnapján tartják. Az eseménynek fontos közösségszervező, kultúraátörökítő és -népszerűsítő szerepe is van.

Tavlai bálvány
Tavlai bálvány
(Forrás: Gornyipov)

Fák és nótafák fesztiválja

Nem véletlen, hogy Romaskint ilyen nagy tisztelet övezi a mordvinok körében. Amellett, hogy jól ismerte a hagyományos kultúrát, új népi hangszereket fedezett fel, és támogatta a fiatalok számára jobban befogadható diszkó- és rapzenét, ha az énekesek hajlandók voltak a felnyírt frizurás orosz mainstreambe anyanyelvükön becsatlakozni. És a zene világa mellett a néprajzi értékeket is fontosnak tartotta, rengeteg régi tárgyat halmozott fel a tavlai házában, amelyet ezáltal könnyűszerrel lehetett múzeummá átalakítani. Arról nem is beszélve, hogy részben Romaskinnak köszönhető az erza-moksa harcművészet újjáélesztése...

2013-ban már a negyedik alkalommal rendezték meg az ősi erza dalok ünnepét Erdei Tavlában. A főszervező a Toorama-alapító házában kialakított múzeum és alkotóház, vagyis az Etno Kudo (Etnoház) igazgatója, a szobrász Alekszandr Vlagyimirovics Rjabov, aki hangsúlyozta, hogy idén valamilyen újszerű dologgal szerettek volna előrukkolni, így a dalos fesztivál mellett fafaragóversenyt is hirdettek szeptember 3-ára, illetve az ünnepet kibővítették „határon túli” fellépőkkel is, vagyis meghívtak olyan énekeseket és együtteseket is, amelyek nem a Mordvin Köztársaságban, hanem az egyes diaszpóraközösségekben működnek.

A fafaragók fesztiválja a Koj (Szokás/Hagyomány) elnevezést kapta. A verseny háromnapos volt, mivel a rendezők szerették volna, hogy a dalosünnepre érkező vendégek is láthassák a szobrászok munkáit. A témát sem bízták a véletlenre, az elkészülő alkotásnak kapcsolódnia kellett a nagy szereplői gárdával dolgozó, tehát jó forrásanyagnak számító Masztorava (Földanya) című eposzban foglaltakhoz vagy a Toorama együttes munkásságához. A versenyen 13 művész vett részt, munkáikat az Etno Kudoban állították ki, ezzel is gazdagítva a múzeum gyűjteményét. A fafaragó iskolában is hasonló tematikájú szobrok készülnek, általában a régi házi bálványok mintájára, illetve gyakoriak még az olyan alkotások, amelyek a hagyományos földművelő életmód hétköznapjaiból ellesett – gyakran humoros – pillanatokat ábrázolnak. Nem ritka a társát (szaunában) püfölő vagy az erdeimanó-képű torzonborz figura. A következő videón láthatunk néhány ilyen rafinált játékszernek vagy vicces ajándéknak egyaránt beillő művet.

Jovlany Olo a Toorama megalapítása és a hagyományos többszólamú éneklés felélesztése és életben tartása mellett fontos szerepet játszott a modern mordvin (erza és moksa) zenei élet kialakításában. Támogatott többek között olyan zenészeket, mint az azóta idollá és szupersztárrá vált Bakics Vigyaj, akik kortárs zenei stílusokat képviselnek, ugyanakkor erzául vagy moksául énekelnek.

Vlagyimir Romaskin munkássága azért is jelentős, mert a modern erza és moksa nyelvű zene támogatása mellett igyekezett minél több adatot gyűjteni a többszólamú éneklésről, illetve később ezt a hagyományt kívánta életben tartani a Tooramával. Régi népi hangszereket is gyűjtött, és az ezekkel játszott dalokat bele is építette az együttes repertoárjába. A népszokások kutatását szintén fontos feladatának tekintette. A Toorama közreműködésével film is készült, amely többek között ezeket a hagyományokat ismerteti, például a menyasszony- és a halottsiratást, valamint az áldozatbemutatás menetét, de láthatunk benne népi birkózómeccset is.

A Toorama újabb felállásban
A Toorama újabb felállásban
(Forrás: Wikimedia Commons / Петрянь Андю / CC SA 3.0)

A szeptember 6-án megrendezett ünnepség elnevezése, a Toramasz tyergyi (Toorama hív), kettős értelmű. Utalhat egyrészt arra, hogy hív a torama nevű hangszer, másrészt pedig arra, hogy a Toorama elnevezésű együttes hív. A torama egy ősi, szarvból készült hangszer, amelyet a legenda szerint Tyustya (más forrásokban Tyustyán) fejedelem hagyott a népére. A hangszert megfújva a vezért vissza lehet hívni a túlvilágról, ha az erzák és moksák veszélyben vannak, például ha ellenség támadta meg őket. Azt azonban senki nem tudja, hogy hova lett az eredeti hangszer... A kürt megfúvása minden nagyobb mordóviai ünnepség elegendhetetlen része, azzal hogy megszólaltatják a hangszert, mintegy szimbolikusan is össze kívánják gyűjteni az erza, illetve a moksa népet.

Az interneten számos videót megtekinthetünk, amelyek ezen az ünnepségen készültek. Ízelítőnek álljon itt az ünnepség megnyitója, ahol többek között Andrej Romaskin, Jovlany Olo fia, a Toorama zenekar jelenlegi művészeti vezetője is megszólal, valamint az együttes elénekli a Tyustyáról szóló többszólamú dalt.

Ez a dal azt meséli el, hol található Tyustya országa és népe, és hogyan ragadta el az ellenség őket. Tyustya fejedelemről szóló Toorama-dal sokáig az egyetlen olyan ének volt, amelynek témája Tyustya vezér volt. Ezért nem is csoda, hogy az idei év egyik szenzációjává vált az a Tyustyanyeny pskagyema (Fohász Tyustyához) című dal, amely először a Masztoravany tundo (Földanya tavasza) című ünnepségen hangzott el. A dal felkerült az internetre is, és a szövege is olvasható az Uralistica oldalon. Az ének sorait alább mi is közöljük erza és magyar nyelven.

Козонь, Тюштя, тон кекшик торамат?

Чатьмонемань пингетне ютасть!

Мерить -- сан, минь учотано самот,

Тонть виеть эрявомо кармасть.

Мерить -- сан, минь учотано самот,

Тонть виеть эрявомо кармасть.

Tyustya, hova rejtetted el a toramát?

A hallgatás ideje lejárt!

Mondtad, hogy eljössz, várjuk, hogy gyere,

Szükségünk lett az erődre.

Mondtad, hogy eljössz, várjuk, hogy gyere,

Szükségünk lett az erődre.

Мерить, Тюштя: «Сан ды максан лезэ!»

Капшак, эно, -- эрзянь прев ды вий!

Илязо са минек раськенть пезэ,

Ютазь шкастонть сак миненек, чийть!

Илязо са минек раськенть пезэ,

Ютазь шкастонть сак миненек, чийть!

Mondtad, Tyustya, hogy „eljövök és segítek!”

Siess, hát, te erzák esze és ereje!

Ne jöjjön el népünk pusztulása,

A múltból jöjj el hozzánk, fuss!

Ne jöjjön el népünk pusztulása,

A múltból jöjj el hozzánk, fuss!

Сак ды кевкстик эрьватанть лемензэ,

Ки цяторсо правты эрзянь кель,

Иля максо, Тюштя, ёмамс тензэ!

Энялдтано: явт миненек мель!

Иляк максо, иляк максо тензэ!

Энялдтано: явт миненек мель!

Gyere és kérdezd meg mindenkinek a nevét,

Aki töri az erza nyelvet,

Ne hagyd, Tyustya, hogy elvesszen!

Könyörgünk: figyelj ránk!

Ne hagyd, Tyustya, hogy elvesszen!

Könyörgünk: figyelj ránk!

Сравтневсть эрзятне масторонть келес

Ды тонавтнесть лия келень валт.

Совак,Тюштя, оштнэс, совак велес

Ды мезе кадовсь эйстэнек, вант!

Совак, минек оштнэс, минек велес

Эрзянь мельсэ эрямо кармавт! 

Szétszóródtak az erzák a világon,

És más nyelv szavait tanulták meg.

Tyustya, menj be a városokba és falvakba,

És nézd meg, mi maradt belőlünk!

Tyustya, menj be a városokba és falvakba,

És parancsold meg, hogy erza szellemben éljünk!

Таргик, Тюштя, кезэрень торамат,

Раськень ойменть сыргозстеме сак!

Эрзянь ломантнень виест пурнамат,

Кирдик валот... марямизь, лездак!

Эрзянь Масторонть таго пурнасак,

Кирдик валот... марямизь, лездак!

Ragadd meg, Tyustya, az ősi toramád,

Gyere és éleszd fel a nép lelkét!

Az erzák erejét össze kell szedned,

Tartsd meg a szavad, hallgass meg minket, segíts!

Alapítsd meg újra az erzák országát,

Tartsd meg a szavad, hallgass meg minket, segíts!

Ölre mentek a lányokért

Tyustya nemcsak a nemzet újjászületésének záloga és a közösség összetartásának szimbóluma. Az ősi vezér nevéhez kapcsolódó értékekre alapozva hagyományőrzők maroknyi csoportja népi játékokat és sportokat, illetve az erza harcművészetet felelevenítő versenysorozatukat Tyustyany nalkszemat, vagyis Tyustya-játékok elnevezéssel illették.

Ezeken a versenyeken a legfontosabb szerepet a birkózás egyik sajátos formája tölti be, amelynek szabályait részben régi iratok alapján rekonstruálták 2004-ben. A 20. század elején még népszerű birkózásnak minden faluban kissé eltérő szabályai alakultak ki. A hagyományőrzőknek először ezeket egységesíteniük kellett, majd rendszerbe foglalták őket, ezáltal egy új sportot kialakítva.

A birkózók vastag szövetből készült hímzett népi ingben küzdenek. Ezt a sportot csak férfiak űzik, bár immár nem a hagyományos cél érdekében. (Régen a faluban a győztesek nyerték el a legszebb lányok szívét.) A Mordvin Köztársaságban manapság iskolában, testnevelésóra keretében is meg lehet ismerkedni a sporttal. A következő videón egy ilyen rendhagyó tesiórát láthatunk.

A Tyustya-játékokon a birkózás mellett az íjászat és a dárdahajítás is kiemelkedő helyet foglalnak el. Tyustya összességében tehát a fizikai erőt és a szellemi nagyságot képviseli, mindez pedig összekapcsolódik a nemzeti hős szerepével.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!