YouTube-slágerek 2009-ben
A világ legnépszerűbb videomegosztója publikálta az idei év legnézettebb tartalmait. Az első helyezett felvételt 120 millióan látták.
Ezt nézd meg! – áll az e-mail tárgyában, mi pedig kattintunk és bámuljuk a monitort, aztán átugrunk a kapcsolódó anyagokra, később megtanuljuk kezelni a rendszert és saját magunk keresünk felvételeket, legvégül pedig feltöltjük életünk nagy pillanatait. Nagyjából így foglalható össze a klasszikus YouTube-karrier: unalomig ismert tény – mégsem lehet elégszer hangsúlyozni –, hogy az oldal sávszélesség-étvágya már két éve is akkora volt, mint 2000-ben a komplett interneté. Egy másik adat pedig azt mutatja, a tartalommegosztás kórósan addiktív: minden percben újabb 20 órányi videó kerül fel a repertoárba.
2005-ös indulása óta először készített a YouTube stábja specifikus népszerűségi listát az aktuális év legnépszerűbb és legkeresettebb felvételeiről. Az előbbi kategóriában összesített nézettségi mutatókat mértek, hiszen mint tudjuk, ugyanaz a videó – népszerűségtől függően – akár több száz vagy ezer kópiában is szerepelhet az oldalon. (Felhasználó legyen a talpán, aki megtalálja az eredetileg feltöltött klipet.) Az utóbbi index globális keresési kifejezéseket vesz alapul az év 12 hónapjára lebontva.
A népszerűségi toplistát böngészve semmi meglepetés nem érheti azt, aki április közepe óta járt az interneten. Több mint 120 milliós nézettséggel természetesen a Britain's Got Talent tehetségkutató tévéműsor egyik szereplője, bizonyos Susan Boyle végzett az első helyen az I Dreamed a Dream című dallal. A második helyen – bő 37 milliós nézettségi mutatóval alaposan lemaradva a skót hölgytől – a David After Dentist névre hallgató magánszám szerepel, melyben egy gyermek próbálja meg mondatokba ölteni gondolait közvetlenül egy fogászati kezelést követően. Harmadik helyen végzett 33 millióval Jill Peterson és Kevin Heinz, valamint díszes társaságuk esküvői bevonulása, a JK Wedding Entrance Dance. Negyedik a New Moon mozielőzetese (31 millió), míg ötödik helyen az Evian ásványvízgyártó reklámszpotja szerepel (27 millió).
A legnépszerűbb zenei videók, illetve legtöbbet keresett kifejezések listáját az érdeklődők felsorolásszerűen megtekinthetik a YouTube blogján. Elöljáróban már annyit érdemes elárulni, januárban a „beiktatás” szó, áprilisban Susan Boyle, júniusban és júliusban pedig Michael Jackson és a Thriller győzött.