Túl nehéz az iskolatáska
Szabó Máté, az alapvető jogok biztosa vizsgálatában megállapította, hogy a jogszabályi előírás ellenére a gyerekek iskolatáskájának súlya meghaladja a megengedhetőt, ezért jogszabály-módosítást javasolt az emberi erőforrások miniszterének – közölte az ombudsman hivatala szerdán az MTI-vel.
A közlemény szerint az alapjogi biztos a gyermekek egészséges környezethez való jogát áttekintő projektje részeként indított vizsgálatot az iskolatáskák súlyával kapcsolatban, hiszen a túlságosan nehéz táska mindennapos hordása gerincfájdalmakhoz, súlyosabb esetben elváltozásokhoz is vezethet.
Az ombudsman több iskolában megmérette a tanulók táskáját, és azt tapasztalta, hogy a súlyuk mindenütt jelentősen túllépte a határértéket. Bár az egészségügyi szakmai állásfoglalás szerint az iskolatáska súlya nem haladhatná meg a gyermek testtömegének 10 százalékát, a mérések szerint már a másodikosok is testsúlyuk 16-18 százalékát vitték a hátukon. Az úszásoktatásban is részesülő ötödikesek terhe pedig megközelítette a tíz kilogrammot, a testsúlyuk 22-25 százalékát – emelték ki.
A közleményben emlékeztettek arra, hogy 2004 óta jogszabály rögzíti a táskák súlyának csökkentésére előírt intézkedéseket, emellett a tankönyvek súlyával kapcsolatban törvény rögzíti az általános iskola első négy évfolyamán a szülők egyetértési, az ötödik évfolyamtól pedig a véleményezési jogát. Ezzel a joggal azonban a szülők a legtöbbször csak formálisan élhetnek, az iskolák a gyakorlatban nem biztosítják a lehetőséget, ami ellentétes a jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság követelményével – emelték ki.
Szabó Máté ezért az emberi erőforrások miniszteréhez fordult azzal a javaslattal, hogy a szaktárca kezdeményezze a jogszabály módosítását: a gyermekek terhelhetőségét figyelembe véve határozzák meg az iskolatáska maximális súlyát. Megfontolásra javasolta továbbá, hogy jogszabályban rögzítsék a jó kialakítású iskolatáskák megvásárlásának támogatását is. Az ombudsman emellett felkérte a tárcavezetőt arra, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és az Országos Gyermek-egészségügyi Intézet elnökével együttműködve dolgozza ki a tanulók egészséges terhelhetőségét tartalmazó irányelvet.
További olvasnivaló
Csökkenteni kell a táska súlyát, ezért a könyvek és a füzetek egyre vacakabb papírból készülnek. Már ha a magyar gyártmányú füzeteket nézzük. Eredmény: nem lehet radírozni, és a füzetbe nem lehet mindkét oldallal töltőtollal írni, mert átüti. Tehát most majd két füzet kell oda, ahova egy is elég volt, amely két füzet összsúlya az eredeti másfélszerese, a tépett lapok miatti bosszankodást nem számítva.
Az iskolákban nincs zárható szekrény, ahol a felszereléseket lehetne tárolni. Ha nem kell sokat jegyzetelni, akkor a tankönyvet haza kell vinni, hogy tanulhassanak belőle. Ha a házi feladatok a munkafüzetből vannak, akkor otthon is ott kell lennie a munkafüzetnek is. És az órára is kell mindkettő, még ha ki sem nyitják, hanem a füzetbe jegyzetelnek, mert akkor nincs felszerelés.
Ez már az én időmben is így volt. Vinni kellett minden szart, tankönyv, munkafüzet tárgyanként külön-külön, atlasz, meg füzetek, meg amihez a tanár még elfingotta magát, volt ott vasmacska, rakétavető és minden szar. Plusz tornazsák külön, ha tesis nap volt. Jó hogy nem vitetnek annyit, hogy külön IFÁ-s fuvarost kelljen fogadni. Ez nem alapjog kérdése, hanem baromság. Eleve ezt a sok állatságot nem hogy hordatni nem kéne a gyerekkel, de megvetetni sem.
Hát én emlékszem, elsős koromban egy reggel édesanyám nem értette, miért sírok iskola előtt: nem bírtam felemelni a táskámat. Ugyanakkor pár évvel később, ugyanebben az iskolában megszégyenítettek az egész osztály előtt, mert ellopták a zárható szekrényből a könyveimet, csak ezt senki nem hitte el.
Mégis talán ez a módszer lenne a legcélravezetőbb, ha úgyis délután négyig kötelező a tanítás, akkor bent megírják a gyerekek a leckét és utána nem kell hazavinni az államilag támogatott, ergonómikus hátizsákjukban a keményfedeles és fényes papíros tanköny+munkafüzet kombót tárgyanként.