0:05
Főoldal | Rénhírek
Magunk között szólva

Rohadt hirdetések! Monnyon le!

Ön is gyűlöli a hirdetéseket? Akkor most elmondjuk, miért kellene inkább szeretnie őket. Magunkról beszélünk.

Kincse Szabolcs | 2015. szeptember 18.

Magunkról beszélős sorozatunk második részében a hirdetésekkel foglalkozunk (az első részben azt jártuk körül, hogy megengedhetjük-e magunknak az unalmas nem figyelemfelhívó címeket).

A hirdetés olyan dolog, amit olvasóink utálnak. Azt mondják, hogy zavarja őket a rendes olvasásban. Azt is mondják, hogy nem lehet normálisan használni a portált, mert mindenhol el akarnak nekik adni valamit. Íme, néhány, némiképp átszerkesztett vélemény az elmúlt évekből a hirdetésekről:

„Egyre borzalmasabbak ezek a hirdetések! Nem akarom, hogy állandóan el akarjanak nekem adni valamit. A nyestre meg végképp nem azért megyek, hogy valamit el akarjanak adni. Ha hirdetésekre vagyok kíváncsi, megnyitom valamelyik bulvárportált.”

„Nehéz szívvel írom, amit írok: annyira sok most már a zavaró hirdetés, hogy én el is búcsúzok tőletek. Ne rajtam szedjétek meg magatokat.”.

„Én adblokkerrel nézem a nyestet, mert elegem lett. Hihetetlen, hogy így lehúzza az embert még a nyest is. Egy tudományos hírportál engedje már meg magának, hogy ne legyen rajta hirdetés.”

Ha ennyire utálja a hirdetéseket mindenki, hát nem lenne teljesen jogos elvárás, hogy a nyest is a fejéhez kapjon végre és kikapcsolja őket? A rövid válasz az, hogy bár lehet, jogos lenne az elvárás, de ekkora marhaságot senki sem követhet el saját maga ellen – még egy kisragadozó sem.

Gyűlölöm a hirdetéseket!
Gyűlölöm a hirdetéseket!
(Forrás: Futurilla / flickr.com / CC BY 2.0)

Hosszabban kifejtve pedig arról van szó, hogy a nyest, a legtöbb online portálhoz hasonlóan, szintén nem kér pénzt a cikkekért, amiket előállít. A dolog nem úgy működik, hogy odasétálok az újságárushoz és leszurkolom azt az ezrest a fényes papírra nyomtatott, színes magazinért, ami pedig a kiadót, a szerkesztőséget gazdagítja. (A szép, színes, nyomtatott magazinokban egyébként – tegyük is hozzá azonnal – szintén találunk hirdetéseket.) 

Ez azt jelenti, hogy míg mi valóban megspóroljuk a terjesztési és nyomdaköltségeket, el is esünk attól a bevételtől, ami az eladott példányszámok után egy nyomtatott magazinból bejönne. Mi nem kesergünk emiatt, hanem hirdetéseket teszünk kis az oldalra. Ezekből mindjárt kétfélével is találkozhat az olvasó: az egyik, amit a Google biztosít az oldal számára, a másik pedig amit hirdetési partnereink vásárolnak meg tőlünk. Az előbbit a szükséges rosszként éljük meg (a Google és a Facebook ugyanis csúnyán lenyomta az árakat, mióta pár éve komolyan belépett a hazai piacra – gonosz, gonosz dolgok ezek), az utóbbinak meg rettentően örülünk.

Ahhoz tehát, hogy valamiből egyszer csak mi is megélhessünk, fontosak a hirdetések. Olvasóink azért (is) kapják teljesen ingyen mindazt, amit a nyest felületén látnak, mert vannak hirdetéseink. Akkor tudunk működni, ha olvasóink megtisztelnek bennünket azzal, hogy megtekintik ezeket. A világért sem szeretnénk, hogy minden hirdetésre ész nélkül kattintgassanak (sőt!), de az egy nagyon rendes dolog lenne, ha a tartalomért cserébe olvasóink a nekik amúgy is tetsző, érdekes hirdetéseket hajlandóak lennének megtekinteni.

Van egy másik módja annak, hogy ne legyenek hirdetések az oldalon. Ez pedig a fizetős felület. A tapasztalatok szerint a magyar olvasó nem nagyon szeret fizetni az online található tartalomért – ami azért is szomorú, mert kevés annyira pocsék online piac van Európában, ahol olyan keveset fizetnek az átkattintások, mint Magyarországon. Felmerül tehát a jogos kérdés: fizetne ön azért havi ezer forintot, hogy a nyestet olvashassa?

Fizetne-e ön havonta ezer forintot a nyest olvasásáért?

21 Egy ezrest? Még szép!
24 Talán igen, talán nem...
62 Én ingyen szeretném olvasni, és kész!
107 Összesen:

És hogy mit utálunk? Nagyon nem tartjuk korrekt dolognakaz adblokkerek, azaz a hirdetések blokkolására fejlesztett programok használatát. Félretéve a jogi kérdéseket (szabad – nem szabad, szabálysértő – legális), csupán egy analógiával szeretnénk rávilágítani a dologra. Adblokkert használni olyan, mintha az étteremben kérés nélkül odaülnénk egy asztalhoz, megennénk az ott ülők ételét, aztán fizetés nélkül távoznánk (hiszen nem is mi rendeltük ezt a sok mindent). Ráadásul e hívatlan étkezés során talán nem is nagyon hagytunk senkit sem szóhoz jutni – telekommentelve az asztalterítőt.

Azaz igen, a hirdetésekre szükség van. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy ne legyenek. Annak örülnénk, ha olvasóink hajlandóak lennének megnézni őket és azokra, amelyeket érdekesnek tartanak, nálunk kattintanának, nem máshol. Ja, és adblokkert használni pedig…

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások (5):

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
9 éve 2015. szeptember 21. 17:18
5 Galóca

Az a probléma gyökere szerintem, hogy ugye az ingyenes-reklámkattintós üzleti modellben mi olvasók a termék vagyunk, amiért a hirdetők fizetnek - de sunyi módon nem vagyunk hajlandóak engedelmes termékként viselkedni, és olyat nézni, amire nem vagyunk kíváncsiak.

Persze az olvasó a maga részéről fogyasztónak szereti érezni magát, és ennek szellemében is kommentel, meg jelenti be az igényeit - pedig hát sajnos nem járul hozzá az üzleti vállalkozás bevételszerző tevékenységéhez, csak mint a hirdető reményei szerint kritikus tömeget elérő fogyasztói célcsoport eleme. Természetesen a jó elektronikus sajtótermék megbecsüli az olvasóit, és igényeinek megfelelő szolgáltatást igyekszik nyújtani, hogy hűségesek legyenek, és számuk növekedjen, de ez igazából a disznó megfelelő táppal való rendszeres etetésének felel meg sajnos.

Nyilván ez az önfejűsködés, meg a "csak válogatott tápot eszem" hozzáállás a bevételszerzést nehezíti, de nem vagyok hajlandó tovajnak érezni magam azért, mert nem tömöm az agyam szeméttel, mint ahogy akkor sem, amikor tévénézés közben elkapcsolok a reklámblokkok elől. Röff.

9 éve 2015. szeptember 20. 15:58
4 arafuraferi

"Nem engedhetjük meg magunknak, hogy ne legyenek." Azt hittem a finnugor dolgok terjesztéséért befolyt lóvé is elég, amit külföldről nagy összegekkel képesek a befektetők pénzelni, mert jó üzlet nekik, hogy a nagyságunkat kisebbítsék.:-))

9 éve 2015. szeptember 18. 17:17
3 Sultanus Constantinus

@Irgun Baklav: Nekem azzal kapcsolatban is erős kételyeim vannak, hogy a Google hirdetései olyan sok bevételt hoznának. Nekem is ajánlgatja állandóan a Google, hogy kapcsoljam be a hirdetés opciót az oldalamon és akkor majd pénzt keresek vele. Csak éppen egy forgalom nélküli oldalon sokra nem mennék vele. Akkor már inkább nem bosszantom velük azt a néhány látogatót, aki naponta odatéved.

9 éve 2015. szeptember 18. 17:11
2 Irgun Baklav

@Sultanus Constantinus: Hát igen, az automatikus hirdetésekkel én sem vagyok annyira kibékülve.

Nem is csak a vírusok miatt, hanem azért is, mert míg a nyesten kb. az engem érdeklő témákról szóló cikkeket olvasom el, a google-os hirdetések mégis baromira távol esnek. Adblockert nem használok, de szinte azonnal továbbgörgetek, ha látom, hogy már megint ugyanazt a számomra totál irreleváns hirdetést adja be.

Remélem azért, hogy a nyest nem fog tönkremenni amiatt, mert még egyikre sem kattintottam.

9 éve 2015. szeptember 18. 16:08
1 Sultanus Constantinus

Ez mind szép és jó és érthető is, de néhány dologról azért nem szabad megfeledkezni.

1. Azon partnerekkel, akik fizetnek a saját hirdetéseikért, szerintem nincs is semmi gond. Viszont a Google által automatikusan generált, sokszor teljesen értelmetlen, áltudományos dolgokat eladni próbáló hirdetéseknek mi értelme van? Van pl. valamiféle tájékoztató jellegű statisztika arról, hogy pl. naponta hányan kattintanak a hirdetésekre? Erre pl. nagyon kíváncsi lennék, mert nekem ezzel kapcsoltban csak negatív tapasztalatom van. (Webes fejlesztő ismerősömtől tudom, hogy napi tízezres forgalom alatt nem is érdemes hirdetéseket tenni az oldalra, mert semmit sem hoz. Az ő általa főszerkesztett portál is igen népszerű -- azt nem tudom, van-e napi tízezres forgalma, de feltételezem -- és mivel az egyik partnerük én vagyok, kint van az oldalam hirdetése a főoldalukon... HAVONTA 1-2 (!!!) ember kattint csak rá.)

2. Ezek az automatikusan generált hirdetések a vírusok és a kémprogramok bejutásának legkiválóbb lehetőségei. Nagyon régi saját történet. Annak idején az akkori általam szerkesztett weboldalhoz használtam egy eléggé elterjedt ingyenes domainszolgáltatást (nem tudom, megvan-e még). Az oldalukon megjelenő hirdetéseknél mindig kiakadt a víruskeresőm. Megírtam a szolgáltatás adminjának, hogy valamit kezdjenek vele, mert ez így nem oké, hogy az összes ügyfelük gépét elárasztják vírusokkal az oldalukon lévő hirdetések. Persze jött a hülye szöveg a válaszban, hogy biztos az én gépem és a vírusirtóm rossz. OK, következő lépésben már azt is leírtam, hogy biztonságtechnikai mérnök vagyok és mellékeltem a Kaspersky online víruskereső jelentését az oldalukról (valami 18 féle vírust talált a reklámokban, ha jól emlékszem). Másnap már nem voltak ott a hirdetések az oldalukon...