0:05
Főoldal | Rénhírek

Reszkessetek reklámozók!

Most először szabályozzák a blogolást Amerikában: a bejegyzőknek fel kell tüntetniük a cégektől kapott ajándékokat.

nyest.hu | 2009. október 13.

Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission) új szabályozást szavazott meg október 5-én, amely szerint a blogíróknak fel kell tüntetniük mindenfajta juttatást, amit cégektől kapnak bizonyos termékek méltatásáért – adja hírül a finance.yahoo.com. Aki a szabályozásokat megsérti, december elsejétől nem csak pert, de akár 11 ezer dolláros büntetést is a nyakába akaszthat.

Régóta gyakorlat, hogy a blogolók dicsérnek vagy éppen ellenkezőleg, lehúznak írásaikban bizonyos termékeket vagy szolgáltatásokat. Sok fogyasztó ezek alapján tájékozódik, mielőtt elindulna vásárolni. Ez tehát egy részről hasznos, hiszen a plusz információk segíthetik a döntést – másrészt viszont számos olvasó nincs tisztában azzal, hogy ezeket a bejegyzéseket a cégek különböző módokon honorálják (pl. ingyen játékkal, számítógéppel vagy akár utazással Disneylandbe).

Sok esetben a blogokban közzétett vélemények megtévesztők, mert nem tüntetik fel, hogy a vásárló valójában mire számíthat – szól a Bizottság állásfoglalása. A juttatásokat ezért „egyértelműen és feltűnően láthatóvá kell tenni, mindegy, hogy milyen formában” – szögezi le Rich Cleland, az Bizottság reklámozásért felelős részlegének igazgató helyettese.

Az új intézkedés finoman szólva nem túl népszerű a bloggerek körében. Egyesek arra panaszkodnak, hogy ezután a legártatlanabb megjegyzésükre is ügyelniük kell majd, mások egyenesen a szólásszabadság korlátozását látják a rendelkezésben. A hasonló félelmek elcsendesítésére jegyezte meg Cleland, hogy a Bizottság elsősorban a nyílt reklámtevékenységet folytatókra igyekszik lecsapni, és a bloggerek közül csak azok lesznek veszélyben, akik a figyelmeztetések ellenére folyamatosan megsértik a szabályokat. Nincs tehát semmi probléma azzal, ha mondjuk egy blogger ingyen adag kutyaeledelt kap egy kisállat-kereskedéstől, mert pozitívan nyilatkozik a termékről – csupán fel kell tüntetnie az ajándékot. Jack Gillis, az Amerikai Fogyasztók Szövetségének szóvivője szerint a szabályozás még túl finom is, mert nem megy eléggé messzire az etikátlan blogírók megfékezése érdekében. „A fogyasztók egyre inkább függnek az internet nyújtotta információktól, és rengeteg lehetőség van arra, hogy rossz irányba kormányozzák őket” – véli.

A Szövetségi Kereskedelmi Bizottságot egyébként 1914-ben alapították a fogyasztók védelmére. A szervezet már eddig is hozott szabályokat a megtévesztő és tisztességtelen üzleti magatartás ellen, a bloggerek tevékenységét azonban most először vette górcső alá.

Hasonló tartalmak:

legutóbbi hozzászólások listája...
Nyelv és politika; Természettudomány; Nyelvtudomány; Oktatás; LEITERJAKAB
Váltás normál nézetre...