Mitől jó egy kereső neve?
Lehet, hogy a Microsoft új keresőmotorja, a Bing.com már a sikeres névválasztással is átrendezheti a keresők piacát, amelyet toronymagasan a Google vezet.
A keresőmotorok legnépszerűbbike világszerte a Google, amely 64%-os részesedéssel bír a keresők között. Őt a Yahoo! követi, 20%-kal. A Microsoft, noha a világ vezető szoftvergyártója, mindössze 8,2%-nyi részt tud a magáénak az MSN-nel.
„Ha időben visszanézzük, a sikeres név titka az, hogy könnyen megjegyezhető. Az emberek leginkább három keresőt ismernek: a Google-t, a Yahoo!-t és az MSN-t. Mindhárom egyformán rövid” – nyilatkozta Josh Krichefski, a BLM Quantum médiaügynökség munkatársa a BBC-nek. Szerinte a nemrég megjelent Wolfram Alpha neve ebből a szempontból nagyon rossz választás volt, mivel nem megy egykönnyen az ember fejébe.
Egy másik igen fontos szempont a rövidség. Andy Nicole, a Sputnik digitális tervező- és marketingiroda ügyvezetője ezt így fogalmazta meg: „az ember gyors és megkapó nevet szeretne. Ha a név hosszabbra nyúlik, az körülményesen hangzik”.
Az is jó pont, ha az adott névnek nincs kikövetkeztethető jelentése. Krichefski úr a Google-t emeli ki mint pozitív példát: „amikor belefogtak, a Google nem volt világszerte ismert szó. Mostanra már az, sőt, ige is képződött belőle: a meggugliz. Ha egy névnek funkcionális jelentést akarunk tulajdonítani, kevésbé lesz érdekes – és könnyebb elfelejteni” – mondta. És bár a Google-t hozta példának, rosszul tette: a vállalat neve a googol ('tíz a századikon') szóból rövidült.
A legutolsó kritérium a szakértők szerint az, ha egy névhez pozitív képzetek, asszociációk társulnak – vagy legalábbis mentes a negatív érzésektől.
A fentiekben felsorolt négy kritériumnak a Bing neve nagyjából megfelel: rövid, könnyen megjegyezhető („gyorsan ki lehet mondani – szerintem ez hasznos. Ha jól belegondolunk, a keresőmotorok nem tartalmat szolgáltatnak, hanem megkönnyítik a munkát. Az embernek gyorsan van rájuk szüksége, hogy megtudja, amire kíváncsi” – mondta Krichefski úr). Nincs kimondottan körülírható jelentése sem, így mentes a negatív képzetektől.
A kutatók tehát – hacsak a névről van szó – ígéretesnek látják az új kereső jövőjét. Természetesen úgy, hogy megbízható technikai tudás is van mögötte. Mert mit ér a jó név jó kereső nélkül?