A nagy testvér keresője
Az amerikai Google világszerte uralja a keresőprogramok piacát, amelyet a Bing fellépésével talán újra kell osztani. De nem mindenhol. A Yandex elnevezésű internetes keresőt az orosz nyelv sajátosságait figyelembe véve fejlesztették ki, és jelenleg piacvezető Oroszországban. És előkelő piaci helyzetével nincs egyedül a helyi keersők között.
Arkagyij Volozs, a Yandex megalkotója és vezérigazgatója a 80-as években még számítógépek importjával foglalkozott. 1997-ben alapította meg a céget, amely hihetetlen sikert hozott. Neve – bár egyes, szellemes vélemények szerint pl. az orosz jazik (nyelv) és az angol index szó összevonásából született – a hivatalos magyarázat alapján a yet another indexer ('már megint egy új kereső') angol mondat rövidítése.
(Forrás: Sigurd Decroos, dxc.hu)
Nyelvészek bevonásával olyan algoritmusokat dolgoztak ki, amelyek alkalmazkodnak a szóvégződéseket gyakran változtató orosz nyelv sajátosságaihoz. Ez az angol nyelvre épülő Google-lal szemben újdonságot, s egyben előnyt jelent az orosz piacon. A társaság már a színrelépése után két évvel megelőzte a Ramblert, amely addig uralta a keresőmotor-ágazatot.
Ahol lemaradt az angol
Nemcsak Oroszországban jelent problémát az angol nyelv sajátosságait követő keresők elterjedése. Az orosz példához hasonlóan Csehország, Kína, Japán és Dél-Korea is más irányt követ annak érdekében, hogy felhasználóit teljes mértékben kiszolgálja. Ezekben az országokban a Google háttérbe szorul, és a piacot más, a helyi igényeknek megfelelőbb társaságok uralják.
A nem angol nyelvű keresők között például a kínai Baidu vezet. Így Kínában a Google 11,3%-os piaci jelenléte eltörpül a Baidu 66,5%-os részesedése mellett.
Hasonló a helyzet Dél-Koreában, ahol a Naver vezet, vagy Csehországban, ahol a Seznam foglal el előkelő, 62,5%-os részesedésű helyet a keresőprogramok között. Japánban a Google valamivel jobban áll, de itt is 50% feletti a Yahoo Japan piaci jelenléte.
Oroszországból jöttem...
A szinte a semmiből indult vállalat ma több mint 1500 alkalmazottat foglalkoztat oroszországi és ukrajnai irodáiban. Tulajdonosainak felét az alapítók, bő harmadát az orosz és külföldi befektetőkből álló Internet Search Investments, valamint a Baring Vostok Capital Partners, 15%-ban pedig a Tiger Technologies teszik ki.
Az 5–6 milliárd dollár értékűre becsült vállalatot a világ tíz legnépszerűbb szolgáltatója közé sorolják a nem angol nyelvű keresők között. Népszerűségét elismerve tavaly a Firefox orosz nyelvű verziója Yandexre cserélte az addig használt Google-t a keresősorában.
(Forrás: Asif Akbar, sxc.hu)
Az oroszországi piaci részesedése 56,4%, amely tekintélyes előnyt jelent a Google 22,9%-ával szemben. Mindez azonban teljesen reális, hiszen a cég számos újítással, internetes szolgáltatással rendelkezik. Nemrég például szerződést kötött az egyik legnagyobb orosz pénzintézettel, az Alfa Bankkal, amely megállapodás keretében szabaddá tették a virtuális és bankban vezetett számla közötti forgalmat. Az autósok is örülhetnek, hiszen a Yandex Probki több mint 20 városban figyeli a dugókat. Egy navigációs rendszerrel összekötve pedig segít megtalálni a kerülőutakat.
A Yandexet a felhasználók jelenleg is több oldaláról ismerik: a keresőoldalon friss hírek, levelezőrendszer, vasúti menetrend, időjárás-előrejelzés, valamint közösségi portál is található. A Yandexnek ezenkívül saját szervezésű, ingyenes Wi-Fi hálózata is van, egész Oroszországban működő hotspotokkal. Így nem csoda, hogy ez a sokszínű, s egyben piacvezető szolgáltatásokat nyújtó vállalat felkeltette egy ismert milliárdos, Aliser Uszmanov érdeklődését is. A 10–25%-os részesedésre vonatkozó ajánlatát azonban elutasították.
Válságból haszon
A napi 8 millió látogatót vonzó portálnak forgalomnövekedést hoz a gazdasági recesszió. Emiatt ugyanis az oroszok sokkal aktívabban kezdték használni a világhálót. Annak ellenére, hogy jelenleg még csak az oroszországi lakosság 10%-a élvezi a szélessávú internet előnyeit, szakértők szerint ez a szám néhány éven belül a háromszorosára nőhet. A reklámbevételek is várhatóan emelkedni fognak. Egy felmérés szerint a hirdetési piac is bővülni látszik, hiszen a legnagyobb vállalatok az elkövetkező időszakban az internetes marketinget kívánják erősíteni. Ennek megfelelően az oldal idei, 7,5 milliárd rubelre becsült reklámbevétele is gyarapodni fog.
A gazdasági válság ennek ellenére a Yandexet sem kerülte el. Itt azonban korántsem mutatkozott olyan súlyos veszteség, mint más szolgáltatóknál. A korábbi (2002-től tartó) lendületes növekedés és nyereség azonban az október óta tartó krízis miatt csökkenni látszik. Elemzők szerint idén legfeljebb rubelben növekednek, dollárban valószínűleg szinten maradnak.
A tőzsdén való részvénykibocsátás sem valósult meg. Tervbe vették ugyanis, hogy közzéteszik a vállalat részvényeit az amerikai elektronikus tőzsdén, a Nasdaq-on. Ez azonban mindössze álom maradt.