Mi köze Shakespeare-nek a raphez?
Egy brit költő szerint ugyanúgy költészetnek számít a rapszöveg is, mint a klasszikusok művei. De ha csak az előbbit ismerik meg a gyerekek, az kevés.
A rap is költészet, mégis korlátoz – így lehetne zanzásítani Sir Andrew Motion gondolatait. A brit költő és regényíró, aki még 1999-ben kiérdemelte a Poet Laureate („koszorús költő”) címet, úgy fogalmazott: az angolórákon tanított rap dalszövegek és a focimeccsek rigmusai gátolják a képzelőerő fejlődését a gyerekekben, és korlátozzák őket a költészet értelmezésében.
(Forrás: sxc.hu/Gabriella Fabbri)
A Times cikke szerint a költő úgy véli, nagyon hasznosak tudnak ugyan lenni a tinikhez közel álló stílusú szövegek – például a rap –, hiszen könnyebb elérni őket a költészetnek, irodalomnak ezen a fajtáján keresztül, mint a kevésbé vonzónak tűnő klasszikusok segítségével. Csakhogy – magyarázza Motion – ha ennél tovább nem lépnek a gyerekek, az épp olyan, mintha megállnának egy tündöklő palota kapujában – hogy csak kívülről nézegessék azt.
Shakespeare-től Snoop Doggig: ez mind költészet – mondja a brit költő. Épp ezért arra kellene használni a divatos zenét, hogy ezáltal könnyebben kapcsolatot teremtsenek a fiatalok a nyelvvel, irodalommal. „Meg lehetne rendezni például a legjobb dalszövegek, legjobb foci-rigmusok versenyét. Vagy meg lehetne hívni egy-egy költőt, rappert vagy dalszövegírót, hogy látogasson el az iskolákba és meg lehetne vele vitatni a szövegeket” – sorolja Motion.
Nemcsak az irodalomoktatással és a költészet bemutatásával van azonban gond Nagy-Britanniában, véli a művész. A gond szerinte az angoltanárok képzésnél kezdődik. Hiszen a tanárok olyan oktatási módszereket sajátítanak el, amik szerint előbbre való a mechanikus tanulás és pusztán a vizsgák letétele, mint a képzelet fejlesztése és a kreativitás ösztönzése.
A verseket fejből kell megtanulni – ez is egyike Motion jótanácsainak. Mint mondja, ez ma már ódivatúnak számít, de sokkal érdekesebbé teheti a költészetet az ember számára, ha fejből fújja a szöveget – mondja a téma szakavatott ismerője.