0:05
Főoldal | Rénhírek

Megalakult a magyar könyvkiadás „Facebookja”

Ingyenesen, mindenki maga készítheti el saját művének e-könyv-változatát az egy hete indult Publio.hu weboldalon, amelyet a könyvkiadás „Facebookjának” szánnak az oldal üzemeltetői.

MTI | 2011. november 9.

Kerekes Pál, a portál alapítója az MTI-nek elmondta: a vállalkozással a magánkiadás, a független publikálás új módszerét honosítják meg, bár még keresik az angol „self-publishing” kifejezés találó magyar megfelelőjét. „Németországban és az Egyesült Államokban ez jelenti az egyik legjelentősebb szegmensét az e-könyv-kiadásnak” – fogalmazott Kerekes Pál, akinek a nevéhez fűződik például az első, e-könyvekről szóló hazai kézikönyv is. Mint megjegyezte, ma már szinte valamennyi nagy e-könyv-forgalmazónak van saját self-publishing „részlege”.

A publio.hu weboldalon az írók maguk készíthetik el kéziratukból az elektronikus változatot, ebben egy egyszerű kezelői felület segíti őket. A címlap saját kezűleg is előállítható, de igény szerint lehet kérni a portál segítségét is, ez azonban már pénzbe kerül, éppúgy mint a szöveg szerkesztése, további gondozása – fogalta össze a tudnivalókat Kerekes Pál, hozzátéve, hogy gondoskodnak viszont a könyv ISBN-számáról.

Az elkészült e-kötet először a portál könyváruházába kerül, de igénybe lehet venni a nagyobb, nemzetközi online áruházak szolgáltatásait is. Példaként a tulajdonos a már szerződött partnereiket, a Smashwords.com, a Lulu.com, illetve az Amazon.com oldalakat említette, a köteteket azonban Apple iPad és Android Tablet készülékekre is átalakítják, és megvásárolhatóvá teszik az Apple Store-ban és az Android Store-ban.

Kerekes Pál kiemelte: az új szolgáltatással megnyílik a lehetőség arra, hogy a hagyományos kiadói műfajokon túl nyilvánosságot kapjanak a könyvkiadásból kiszorult témák, például a nagyszülők, dédszülők háborús naplói, háztartási feljegyzések, receptkönyvek, imakönyvek is.

Kerekes Pál elmondta, hogy noha jelenleg a hazai e-könyv-kiadás a teljes könyvpiacnak egy százalékát sem éri el, bizonyos szegmensekben az elektronikus formában történő olvasás már jelentős részesedést mutat, például a folyóirat- vagy hírolvasás esetében.

A vállalkozás alapítója felidézte, hogy a Publio.hu előzménye az úgynevezett print on demand (POD) kiadókban keresendő, amelyek szerinte már Magyarországon is komoly üzletágnak minősülnek. „A POD kiadók annyit vállalnak, hogy részben gondozzák a szöveget, címlapot csinálnak, a kívánt példányszámban kinyomják az adott kötetet és megpróbálják eladni. A költségeket azonban az író állja. Ez sem rossz modell, de mi ennél sokkal egyszerűbb és kényelmesebb megoldást kínálunk” – magyarázta kiadó vezetője, megjegyezve, ha „véletlenül” este jut eszünkbe könyvet kiadni, itt azt is megtehetjük.

„Az egyik ügyfelünk például egy olyan könyvet töltött fel nemrég, amely egy sablont kínál a könyvkészítéshez. Ha ebbe teszik bele az írók a szövegeiket, a formázással sem kell bajlódniuk” – mutatott rá Kerekes Pál, majd hozzátette, természetesen egy szerzői felületen arról is gondoskodnak, hogy a feltöltők nyomon tudják követni a könyveik sorsát, például hogy hányan kattintottak a címre és hányan vásárolták meg. „A siker az írón és a művein múlik, a Publio.hu csak eszköz” – szögezte le.

Arra a kérdésre, hogy miből képződik a haszon a vállalkozásnál, a vezető azt felelte, hogy elsősorban az eladott könyvek után járó jutalékért dolgoznak. Az oldalon található szerződési feltételek szerint ez például a kiadó által üzemeltetett online könyváruházon keresztül történő vásárlás esetén az eladási ár – átlagosan 3-800 forint – 70 százaléka, a Smashwords-ön értékesített könyvek után az eladási ár 52 százaléka, más portálokon általában az ár 30 százaléka.

„Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan választják a fizetős szolgáltatásainkat is, szeretnék, ha tökéletes lenne a tördelés vagy a címlap” – jegyezte meg, hozzátéve, hosszú távon természetesen számítanak szponzorok, támogatók közreműködésére is. „Mi ezt a portált, a könyv ’Facebookjának’ tekintjük, amelyen elindulhat egyfajta vélemény- és eszmecsere a könyvekről” – jegyezte meg.

Az alapító-tulajdonos szerint nem klasszikus üzleti vállalkozásról van szó, inkább egy kísérletről, amelyből csak hosszú távon származhat anyagi haszon. „Nem vállalkozó vagyok, hanem szakíró, aki erre a portálra misszióként, kísérletként tekint” – mutatott rá.

A november elején indult vállalkozás első tapasztalatairól elmondta: az oldal látogatottsága folyamatosan növekszik, sokan nem is egy, hanem két könyvet töltenek fel. „Megtörtént az első elutasítás is. Jogsértő könyveket ugyanis nem adunk ki” – tette hozzá.

Arra a kérdésre, hogy történtek-e már eladások a portál segítségével, Kerekes Pál igennel felelt, megjegyezve, hogy két példányt ráadásul az Egyesült Államokban adtak el. „Jellemző, hogy sok a kattintás, de sokkal kevesebb a vásárlás” – fogalmazott, hozzátéve, hogy saját könyvét például három nap alatt 24-en nézték meg, de senki sem vette meg.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások (1):

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
12 éve 2011. november 10. 21:06
1 Pesta

Azért itt se fenékig tejfel minden, mint ahogy elsőre tűnhet. A könyvek formázása nagyon behatárolt, a kiadó extra szolgáltatásai meg jó borsos árúak (címlaptervezés stb., de még a Word-sablon is 3000 Ft.).