Másoknak más a nyelvtan
Egy új nyelvészeti tanulmány szerint sok felnőtt ember nem érti saját anyanyelvének alapszabályait. Ez ellentmondhat annak az elképzelésnek, hogy egy adott nyelv nyelvtana alapszinten minden ember számára megegyezik.
Hogy lehet, hogy minden gyerek könnyen megtanulja környezetének nyelvét már 5-6 éves korára, mindegy hogy milyen bonyolultnak vagy megtanulhatatlannak is tűnik az a nyelv a látszólag sokkal „okosabb” felnőttek számára? Bár időnként vitatják és kritizálják, a mai napig nincs általánosan elfogadottabb válasz a nyelvelsajátítás elméletére, mint Noam Chomsky félévszázados univerzális grammatika (UG) elmélete. Chomsky szerint a gyermekeknek veleszületett képességük van bármilyen nyelv elsajátítására, mert minden emberi nyelv nagyon hasonló alapvető szerkezeti szinten. Ez utóbbi gondolat szintén Chomskyhoz kötődik, és a nyelvészek generatív nyelvtan néven ismerik.
A nyelvek teljesen egységes nyelvtanának elmélete cáfolódhat most meg, ha más felmérések is igazolják a Northumbria Egyetem kutatóinak mostani eredményét. A Dr. Ewa Dabrowska nevéhez kötődő tanulmány azt mutatta ki, hogy az angol nyelv anyanyelvi beszélői közül sokan még felnőtt korban sem értik anyanyelvük alapszabályait – írja a Science Daily új cikke. Dabrowska, a Northumbria Egyetem kutatója, egy egyszerű angol passzív szerkezetű mondat megértését tesztelte különböző csoportokon. A passzív szerkezetet a magyar nyelv alig használja, de az angol nyelv szerves része. Az egyik tesztelt mondat a következő volt: „The soldier was hit by the sailor.” – aminek szó szerinti magyar átültetése „A katona volt megütve (által) a matróz”, azzal a kiegészítéssel, hogy a magyar nyelv szabályai szerint az „által” szónak a cselekvő személy után kell állnia. A mondat értelmi magyar fordítása: „A matróz megütötte a katonát.”
Az, hogy a fenti angol passzív szerkezetű mondatot nem tudják egyes angol anyanyelvű emberek helyesen értelmezni, majdnem annyira meglepő, mintha egy magyar anyanyelvű nem értené annak a fenti magyar értelmi fordítását. Ezt eddig elképzelhetetlennek gondolta az univerzális grammatika elmélete, csak különleges kirívó orvosi eseteket tartottak ebbe a kategóriába tartozónak. A passzív szerkezetet az angol nyelvtan alapvető részének tekinti a nyelvészet. Ezt valószínűleg újra kell most értelmezni. Bizonyos mértékig hasonló ez az Egyesült Államokban az afroamerikaiak által használt angol standardtól eltérő nyelvtanára. Az afroamerikaik angoljában például létezik a kettőstagadás, ellentétben az iskolákban oktatott hivatalos angollal.
A mostani felmérés eredményét nem lehet azzal magyarázni, hogy a passzív szerkezetet nem ismerők kevésbé intelligensek lennének. A passzív szerkezet megismertetése után az ilyen igei szerkezetet addig nem ismerők is gyorsan megtanulták felismerni azt. Darbowska csak spekulál, hogy a passzív szerkezetet gyermekkorukban valószínűleg nem hallhatták eleget, később pedig sosem magyarázták el nekik.
Darbowska szerint a mostani eredmények legfontosabb következménye, hogy az angol nyelvterületeken újra kell gondolni a passzív szerkezet használatát az emberekkel folytatott hivatalos vagy egyéb írott kommunikációban.
Dabrowska hozzáteszi még, hogy Chomsky elméletét a gyerekek nyelvelsajátításáról is újra kell értelmezni, ha mégse igaz, hogy az egyazon nyelvet beszélők nyelvtana a szabályoknak ugyanahhoz a halmazához konvergálódik.