Magyar nyelvű földrajz- és történelemkönyveket kap Románia
Már ősszel magyar nyelvű földrajz- és történelemkönyvből tanulhatnak a romániai magyar diákok - derült ki azon az oktatási tanácskozáson, amelyet a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) szervezett Brassóban az új romániai oktatási törvény alkalmazásában illetékes személyekkel.
Az RMDSZ csütörtöki tájékoztató hírlevele szerint a tanácskozáson elhangzott: a magyar tanfelügyelőknek, az oktatási szakembereknek kiemelt szerepük lesz a jogszabály alkalmazására irányuló szakmai munka elvégzésében, a magyar diákoknak szóló sajátos tantervek és tankönyvek kidolgozásában.
A megbeszélést kezdeményező Markó Béla RMDSZ-elnök, aki egyben a román kormány oktatásért felelős miniszterelnök-helyettese, kifejtette: alapvetően fontos, hogy a kisebbségi oktatásért felelős és abban résztvevő személyek – tanfelügyelők, önkormányzatok, valamint tanárok – már menet közben érvényesítsék az új törvény kisebbségekre vonatkozó rendelkezéseit.
A tanácskozás következtetése szerint Románia történelmének és földrajzának magyar nyelvű oktatása bizonyulhat a legkönnyebb feladatnak, hiszen a jelenlegi román nyelvű tankönyvek lefordításával – és a szükséges szemléletbeli javításokkal – viszonylag rövid idő alatt biztosítani lehet magyar tankönyveket a magyar anyanyelvű diákok számára.
Markó leszögezte: az RMDSZ célja az, hogy az iskolahálózat decentralizációja, azaz a tanintézmények önkormányzati hatáskörbe való áthelyezése, valamint az iskolák vezetését ellátó iskolaszékek létrehozása már tavasszal megtörténjen. De alapvető cél az is – fűzte hozzá – hogy szeptemberben, az új tanév kezdetén magyar nyelvű történelem és földrajzkönyv legyen a magyar diákok kezében.
Romániában tavaly fogadta el a parlament és az idén lépett hatályba az új oktatási törvény, amely számos kedvező előírást tartalmaz a nemzeti kisebbségek számára. Az új törvényt a következő tanévtől alkalmazzák, azonban a jogszabály gyakorlatba ültetéséhez még számos alkalmazási normát ki kell dolgozni.
Az RMDSZ ezért széles körű konzultációt kezdeményezett az iskolák tulajdonosaival, az önkormányzatokkal, valamint az oktatási szakemberekkel. Ennek az egyeztetési folyamatnak az első mozzanata volt a brassói tanácskozás.