Leendő sikersztorik: újrahasznosított irodalom
Adytól Tibetig, szextől a forradalomig széles skálán mozog a jövő híres musicaljeinek témaválasztéka – sugallja a Madách Színház musicalpályázata.
Történelmi drámák, irodalmi átiratok és mai történetek egyaránt találhatók a Madách Színház musicalpályázatának döntőjébe jutott húsz darab között, amelyekből szerzőik hétfőn tartottak sajtóbemutatót a budapesti teátrumban. Mint Szirtes Tamás, a Madách igazgatója elmondta, a pályázatot azért hirdették meg, mert tapasztalataik szerint a hazai musicalszerzők között rengeteg a tehetség, de kevés a megmutatkozási lehetőség. A beérkezett művek zenei és stiláris sokszínűsége végül a kiírókat is meglepte – árulta el a zsűrielnöki tisztséget is betöltő igazgató.
Szirtes Tamás felidézte: csaknem 80 művész vagy alkotócsapat nyújtotta be a pályázatra musicaltervének szinopszisát és 5-5 dalát, ezek közül Malek Andrea színművész, Kocsák Tibor zeneszerző, Müller Péter író és Tihanyi Ákos koreográfus zsűritagokkal húsz tervet választottak ki. Az alkotóknak őszig kell megírniuk a teljes musicaleket, amelyekből 30 perces koncertszerű bemutatók készülnek; ezekhez a teátrum előadókat és technikai segítséget biztosít. A döntőre más színházak vezetőit is várják - jegyezte meg Szirtes, hozzátéve: a Madách Színház a 2010/2011-es évadban mutatja be a kiválasztott egy-két, esetleg három musicalt, míg ideális esetben a többi döntős darab máshol kerülhet színpadra. A hétfői prezentáción a szerzők néhány mondatban ismertették musicalterveiket, illetve saját maguk vagy felkért előadók mutattak be mindegyik darabból egy-egy dalt.
Egy tibeti legendán alapul Bella Máté és Karafiáth Orsolya Macskadémon című musicalje, amelyben Orsinak, a kövérkés szinglinek a démonnal kell megküzdenie, hogy ne jusson a színhelyül szolgáló budai villa többi női lakójának szomorú sorsára. Czomba Imre, Meskó Zsolt és Novoszel Ágnes Vörös és fehér – 1919 című darabja a forradalmak és ellenforradalmak fémjelezte 1919-es évet idézi fel egy grófkisasszony és egy anarchista polgárfiú szerelmén keresztül, míg Faltay Csaba, Gebora György és Orosz Dénes a legtöbb áldozatot szedő magyar sorozatgyilkos, Kiss Béla életét kutatja a Szellemkép című musicalben.
Kiss Judit Ágnes költő Collodi Pinokkióját írta át „korhatáros történetté” A fabáb címen Fűri Anna és Gryllus Samu zenéjével, Nyitrai László és Máté Zsolt pedig Parti Nagy Lajos Ibusárját alkalmazta a Madách színpadára. Mihály András, az Omega együttes basszusgitárosa Horváth Péterrel készített egy mai közéleti áthallásoktól sem mentes „állati musicalt” Erdei karnevál címen, míg Bolba Tamás, Galambos Attila és a Madáchban társulati tag Szente Vajk Csoportterápia című darabja egy pszichoterápiára viszi el a nézőket.
Paul Féval híres kalandregényét, A púpost dolgozta fel Másik Lehel és Vizeli Csaba, de a magyar irodalom nagyjai is több alkotót megihlettek: Pongrácz Balázs, Oravetz Kristóf, Osikovitz Edit és Szentirmai Márton Ady életéből; Vizy Márton és Tóth Dávid Ágoston pedig József Attiláéból írt musicalt Héjanász, illetve Tiszta szívvel címmel.
A Madách pályázatának legjobb húsz darabja közé bekerült Andorka Péter-Hajnal Géza A Rózsalány, Boros György László A Macskakirály, Bódy Magdi Szex, Szinglik, Angyalok, Dragony Tímea-Kádár Piroska-Király Tamás-Iványi Árpád Vérgrófnő, Halmos György-Locsmándi Balázs Ineya, Hrutka Róbert-Neuman Péter-Kolos István-Duba Gábor Nápolyi karnevál, Kiss Gábor-Orbán Tamás A boldogság ára, Lázár Zsigmond-Szabó T. Anna Kirké, Papp Béla A Nap gyermeke, valamint Papp Gyula-Demjén Ferenc-Sárdy Barbara Ármány és szerelem című musicalje is.