Kína idén okossá vált
Lassan se szeri se száma azoknak az okostelefonoknak, amik az utóbbi időben a kínai vevők kegyeiért versengenek.
Sok hezitálás után a kínai kormány 2009 elején végül beadta a derekát, és engedélyezte a harmadik generációs mobiltelefonok piacra kerülését. Azóta Kína „mobiltérképe” némileg átrajzolódott.
Szeptember végéig összesen 7 millió okostelefon talált gazdára a világ legnépesebb országában. (Csak egy csepp a tengerben ahhoz képest, hogy a kormány felmérése szerint 720 millió mobiltelefon üzemel Kínában.) Ám a szám minden valószínűség szerint emelkedni fog: hozzáértők úgy kalkulálnak, hogy jövő év végéig 16 millió, 2012-ig pedig nem kevesebb, mint 240 millió okostelefon talál majd vevőre – írja az Independent online kiadása.
A mobilpalettán különleges színfolt az Apple iPhonja, ami októberben került piacra – különleges, ámde nem túl kelendő, hiszen az első néhány napban mindösszesen 5 ezret tudtak eladni belőle. A viszonylagos közönyt a borsos árral és a vezeték nélküli internet hiányával magyarázzák (ez utóbbit szigorúan szabályozza a kínai vezetés). A csodatelefon nem kevesebb mint 699 euróval terhel meg egy kínai pénztárcát, míg az Egyesült Államokban ugyanehhez a termékhez már 204 euróért is hozzá lehet jutni. Ennek ellenére a mobilt forgalmazó cég szerint sikerült elérni a bűvös 100 ezres eladási számot.
Mindeközben egy másik mobiltársaság a Blackberry egy speciális fajtájának bevezetésén dolgozik, a Microsoft Windows Telefont dob a piacra, a Google pedig egy Ophone nevű készülék bevezetését tervezi.
A kínai vevő nem panaszkodhat tehát a szegényes kínálatra – ám törheti alaposan a fejét, hogy a sokfajta kütyü közül melyiket válassza. Ahogy egy pekingi diák fogalmaz: „iPhone, Ophone, GPhone, UPhone, Windows Phone: teljesen meg voltam zavarodva ezeket az új márkákat látva. Azt hiszem, elhalasztom a vásárlást addig, amíg rá nem jövök, hogy melyik mit takar”.