Ki nevet a végén?
Megeshet, hogy egy Google kulcsszó nem a hiteles márkatulajdonoshoz vezet. Louis Vuitton ezért úgy döntött, beperli a keresőt.
Kétségbe eshetnek mostmár az interneten luxustermékek után kutatók – Louis Vuitton ugyanis felhívta a figyelmünket, hogy veszélyes vállalkozásba fog, aki csak úgy nekiáll felkutatni egy márkával védett cipőt, táskát vagy éppen ékszert. Fennáll a veszély ugyanis, hogy a gyanútlan internetező a keresőbe bepötyögött veretes márka helyett valami hamisítványt fog ki végül. Hiszen ezidáig, ha egy cipőbolt Louis Vuitton másolatokat is árult, a Google természetesen ugyanúgy a listájára vette, mint a hivatalos honlapot.
A dolog logikusnak is tűnik, Vuittonék azonban úgy gondolták, az állapot tarthatatlan. Így azután a cég Franciaországban bírósághoz fordult, sérelmezvén, hogy a keresőprogram nem csupán levédett, márkanevükkel fémjelzett eredeti termékekhez, hanem csalárd hamisítványokhoz is vezetheti a naiv vásárlókat, számol be a Times Online és a Guardian internetes oldala.
Ezzel persze aligha lehet vitatkozni, elvégre a program valóban bármilyen egyezéshez „elvezet”, ahelyett, hogy egyenest a hivatalos cégoldalra vinne. A kérdés azonban inkább az, hogy ez jogszerűtlen-e vajon – vagy csupán a márkatulajdonosok pechje. A kérdésben, úgy tűnik, nincs teljes egyetértés: a francia döntés alapján a Google ebben a vonatkozásban illegálisan működik, az EU Elsőfokú Bírósága (European Court of Justice) a Google-nak adott igazat.
Poiares Maduro főügyész szakvéleménye szerint nem követett el a márkanavet érintő szabálytalanságot a Google. Bár valóban hamisítványokhoz vezetheti a neten keresgélőket, ez még nem minősül a program illegális működésének – fogalmazott a szakember. „Az internet használói tisztában vannak vele, hogy nemcsak a márkatulajdonos honlapja fog megjelenni a keresés eredményeként a Google oldalán.”
A veszély mindenesetre komoly. Ezúton is kérjük olvasóinkat, legyenek óvatosak.