0:05
Főoldal | Rénhírek
„I suck.” (Aszimo)

Két lába van, mégis megbotlik

A robot összetévesztette az őt fényképező embereket azokkal, akik kérdésre emelték kezüket, és le is fagyott.

MTI | 2013. július 5.

Korántsem sikerült zökkenőmentesre Japán első múzeumi tárlatvezető robotjának első munkanapja: az Aszimo nevű humanoid szerkezet sajtóhírek szerint hibát hibára halmozott, és nem bizonyult interaktív személyiségnek. Aszimo szerdán kezdte a tárlatvezetést a számára testhezálló munkahelynek tűnő tokiói Miraikan innovációs múzeumban, ahol egy egyhónapos kísérlet során a Honda azt teszteli, hogyan képes emberekkel interaktívan kommunikálni, önálló döntéseket hozni és magától mozogni a robot.

Aszimo
Aszimo
(Forrás: Wikimedia Commons / World Wide Gifts / CC BY-SA 2.0)

Az első munkanap tapasztalatai nem túl biztatóak: az AP hírügynökség beszámolója szerint a robot összetévesztette az őt fényképező embereket azokkal, akik kérdésre emelték kezüket, és le is fagyott. Ráadásul annak ellenére, hogy a Honda honlapja szerint Aszimo „képes több egyszerre beszélő ember hangjának felismerésére”, a robot nem fogad szóbeli kérdéseket, a vele való interakció pedig korántsem „emberi”. A tárlatvezetővel ugyanis csak egy érintőkijelzőn keresztül lehet kommunikálni, amelyen egy előre megadott listából kell kérdéseket választani.

A Honda egyébként részben pont azért bízta meg Aszimót ezzel a láthatóan robotot próbáló feladattal, mert sokan amiatt bírálták a céget, hogy robotikai fejlesztéseinek nincs gyakorlati haszna, Aszimo pedig csak egy méregdrága játék. A 2000-ben bemutatott humanoid robot képes biciklizni, táncolni, zenekart is vezényelt már, sőt 2002-ben első amerikai nyilvános bemutatóján ő kongatta meg a kereskedés kezdetét jelző harangot a New York-i tőzsdén. Ugyanakkor rendes munkát először szerdán kapott a szerkezet, miután ahhoz például túl sugárzásérzékeny és csetlő-botló volt, hogy a 2011-ben balesetet szenvedett fukusimai atomerőműben segédkezzen, ahova a katasztrófát követően nem léphettek be emberek az életveszélyesen magas radioaktivitás miatt.

A Honda reményei szerint a robot a jövőben repülőtereken és vasútállomásokon nyújthatna eligazítást embereknek, de az első napi bukdácsolás láttán a cég azt is elismerte, hogy ehhez még sok munkára lesz szükség. A nehézségek ellenére a tárlatvezetéssel megbízott robot tartalmaz néhány jelentős újítást, többek között képes nyomon kísérni a körülötte lévő emberek mozgását, és elméletileg ki tudja választani a vele kommunikálni kívánókat – már amennyiben nem zavarják meg az őt fényképezők.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!