0:05
Főoldal | Rénhírek
Nyelv és Tudomány esték az Írók Boltjában

Kell-e egyáltalán az iskolában nyelvtant tanítani? (Beharangozó)

Hasznosan telnek-e el a nyelvtanórák? Szeretik-e a gyerekek és a tanárok? Emlékszünk-e valamire az iskolai nyelvtanból felnőtt életünkben? Van-e így értelme ennek az egésznek? Mondja el ön is véleményét május 17-én, hétfőn 17.00 órakor a budapesti Írók Boltjában (Budapest, VI. Andrássy út 45.).

nyest.hu | 2010. május 4.

Miért tartják olyannyira fontosnak a leíró grammatika erőltetését az alap- és középfokú oktatásban?  Jó‑e valamire a bonyolult és átláthatatlan szabályrendszerek bemagolása és számonkérése?  Jobban tud‑e olvasni,  fogalmazni, jobban érti‑e, amit olvas, az a gyerek, aki képes bemagolni a definíciókat vagy az iskolai szellemben mondatokat elemezni?  Ha nem, akkor mi értelme ennek az egésznek?

Budapest, 1947. március 7. Tanítási óra a Homok utcai elemi iskolában. Kisdiák padjához hajol le a tanító bácsi
Budapest, 1947. március 7. Tanítási óra a Homok utcai elemi iskolában. Kisdiák padjához hajol le a tanító bácsi
(Forrás: MTI Fotó, MAFIRT jogtulajdonos: Rév Miklós)

Kell‑e az iskolás gyerekeknek már az alsóban ismernie a ma érvényben levő helyesírási szabályzat összes szabályát, kell‑e tudnia helyesen leírni az össes földrajzi nevet, ismernie kell‑e a szabályzatban felsorolt összes kivételt?  Nem lenne‑e elég, ha az alapelveket ismerné, akár a precízkedő nyelvtani fogalmak nélkül nagyjából tudná, milyen szabályosságok vannak, és inkább többet olvasna, hogy a helyesírási furcsaságokkal is találkozzon?  Tényleg csak a magyartanár felelőssége az, hogy a gyerekek tudjanak írásban kommunikálni?

Tényleg alapvető fontosságú‑e a „nyelvművelés” az iskolában?  Ki kell‑e javítania a tanárnak a köznyelvi normától eltérő nyelvhasználatot, vagy csak a „nyelvi illemtanra” kell felhívnia a figyelmet?  Jó‑e, ha pedagógusok és gyerekek bírálják egymás nyelvhasználatát, ha az eltér a sajátjuktól?  Egyáltalán, a „nyelvi illemtan” tényleg csak a magyartanár felelőssége?

Mivel lehetne tölteni a felszabaduló időt, ha a nyelvtantanításra kevesebbet szánnánk?  Nincsenek‑e fontosabb és hasznosabb nyelvi jelenségek, amelyekkel többet lenne érdemes foglalkozni?  Eleget foglalkozuni‑e az iskolában a nyelv és a kultúra összefüggéseivel, a gyerekek nyelvhasználatával, a nyelvtanulással, az egymás mellett élő nyelvek és nyelvváltozatok társadalmi problémáival?

Mondja el ön is véleményét, fejtse ki tapasztalatait, vitatkozzon a szakemberekkel a Nyelv és Tudomány portál által a tárgyban szervezett vitanapon május 17-én, hétfőn 17.00 órakor a budapesti Írók Boltjában (Budapest, VI. Andrássy út 45.). Két vendégünk Kálmán László nyelvész, egyetemi docens, és Schiller Mariann, angol-magyar szakos tanár, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola vezetőtanára.

Kapcsolat: Nyelv és Tudomány szerkesztősége, telefon: +36-1-375-4937; e-mail: szerkesztoseg@nyest.hu; www.nyest.hu.

Véleményét kifejtheti a témában nyílt blogon is.

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!