0:05
Főoldal | Rénhírek

– Hány éves az apukád?
– Hat.
– Hát az meg hogy lehet?
– Csak akkor lett az apukám, amikor én megszülettem!

-mc- | 2016. január 18.

A gyerekek szellemességét nem győzzük dicsőíteni. Íme néhány újabb bizonyíték arra, hogy a kisgyerekek zseniálisak tudnak lenni:

– Hány éves az apukád?<br />– Hat.<br /> – Hát az meg hogy lehet?<br /> – Csak akkor lett az apukám, amikor én megszülettem!
– Hány éves az apukád?
– Hat.
– Hát az meg hogy lehet?
– Csak akkor lett az apukám, amikor én megszülettem!
(Forrás: Facebook)

És magyarul:

Tanár: Mennyi idős az apukád?

Gyerek: Hat éves.

Tanár: Hogyan? Hát az meg hogy lehet?

Gyerek: Csak akkortól lett az apukám, hogy én megszülettem.

Mély szemantikai kérdéseket feszeget a gyerek válasza: mit jelent az apa szó? Milyen körülmények között utalhatunk valakire apa-ként? És ennek milyen logikai következményei vannak?

Tanár: Mária, menj a térképhez, és mutasd meg, hol található Észak-Amerika!

Mária: Itt.

Tanár: Helyes. Na és, a többiek tudják ki fedezte fel Amerikát?

Osztály: Mária.

Milyen Mária? – A Sánta Mária.
Milyen Mária? – A Sánta Mária.
(Forrás: Wikimedia Commons / Appletons' Cyclopædia of American Biography)

Ahhoz, hogy egy kérdést jól meg tudjunk válaszolni, jól kell tudnunk érteni a kérdést. Ehhez viszont nem elegendő csupán azt a beszédhelyzetet ismerni, amiben a kérdés elhangzik. Ennél messze több ismeretre van szükség...

Tanár: Glenn, hogyan írnád le azt, hogy krokodil?

Glenn: K-R-Ó-K-Ó-D-Í-L-L

Tanár: Nem, ez így nem helyes!

Glenn: Az lehet, hogy nem helyes, de azt tetszett kérdezni, hogy én hogyan írnám le.

Vannak bizonyos kérdések, amelyeket – a beszédhelyzet ismeretében – nem szó szerint kell értelmeznünk. Ilyen például a „Meg tudná mondani, hogy mennyi sz idő?” vagy az „Oda tudnád adni a sót?”. Egyikre sem „jó” válasz, ha azt mondjuk, hogy „igen”: a beszélő nem azt akarja tőlünk, nem információt kér, hanem cselekvésre szólít fel, nem kérdez, hanem kér. Hasonló a helyzet némely iskolai kérdéssel: a „Hogyan írnád le...” az iskolában azt jelenti, hogy „Hogyan írnád le helyesen...”

[A vizes poént sajnos nem lehet magyarul visszaadni. Ha valakinek mégis van ötlete, írja meg szerkesztőségünknek!]

Tanár: Clyde, „Az én kutyám” című fogalmazásod szó szerint megegyezik a bátyádéval. Lemásoltad róla?

Clyde: Nem, tanár úr, csak ugyanarról a kutyáról szól.

A poén itt már kissé összetettebb. A kreatív diák abból a hamis feltevésből indul ki, hogy egy dologról csak egyféleképpen lehet írni...

Tanár: Harold, hogyan nevezzük azt az embert, aki akkor is folyamatosan beszél, amikor már senkit nem érdekel, hogy mit mond?

Harold: Tanár.

Hasonló tartalmak:

legutóbbi hozzászólások listája...
Nyelv és politika; Természettudomány; Nyelvtudomány; Oktatás; LEITERJAKAB
Váltás normál nézetre...