Hangfelismerés és a beszédszintézis az autózásban
A vezetés közbeni telefonálás balesetveszélyes, de igaz-e mindez a hangfelismerést és a beszédszintézist használó telefonokra is.
A legújabb Ford modellek tökéletesen együttműködnek az androidos telefonokkal: autózás közben meghallgathatjuk sms-einket vagy felhívhatjuk a telefonkönyvünkben lévő barátainkat.
A válság súlyosan érintette az amerikai autóipart, de az állami mentőcsomagot elutasító Ford a mobil informatika és az autóvezetés élményének összehangolásában találta meg az egyik kitörési pontot. A SYNC nevű rendszerük minden okostelefon platformmal, így az iPhonnal, a Windows Mobile-lal és az androidos készülékekkel is együttműködik. Az autó fedélzeti rendszeréhez írt API-n keresztül a fejlesztők olyan speciális appokat írhatnak a mobilokra, amik a műszerfal kijelzőjén különféle információkat jeleníthetnek meg.
Az USA-ban népszerű (de idehaza sajnos nem elérhető) Pandora rádió megtanulja a felhasználó ízlését, és ennek megfelelő dalokat ajánl. Egy Ford vezetése közben ha ezt az appot futtatjuk a telefonunkon, minden funkciót el tudunk érni kizárólag hangutasításokkal, miközben az autónk kijelzőjén a program minden fontos információt megjelenít.
Mivel Andoroid nagy hangsúlyt fektet a beszédszintézis (text2speach) támogatására, ezért az ilyen telefonok használatának élménye vezetés közben még szembetűnöbb. Az autó hifi rendszerén keresztül akár meghallgathatjuk leveleinket, sms-eniket, vagy barátaink Twitter üzeneteit.
A SYNC legfontosabb tulajdonsága azonban az, hogy betölti a mobilunk telefonkönyvét és saját hangfelismerő rendszere segítségével bárkit felhívhatunk a kormány elengedése nélkül. Egyes statisztikák szerint a balesetek 80%-át az okozza, hogy félrepillantunk az útról. A Ford szerint a SYNC sokkal biztonságosabbá teszi a vezetést, hisz a közlekedésen kívül nem kell soha másra figyelnünk.
Sok kutató és az Amerikai Autoklub (AAA) azonban épp ellentétesen látja a helyzetet. A szkeptikusok szerint minél összetettebb feladatokat tud végrehajtani valaki vezetés közben, annál jobban elterelődik a figyelme a jármű irányításáról. Ugyan végig az utat nézi, de a gondolatai máshol járnak. A kutatók aggódnak, hogy amíg korábban, ha valaki betartotta azt az alapszabályt, hogy nem kézből telefonált, akkor a figyelme nem terelődött el jelentősen.Az okostelefonok interaktivitását kihasználó autós rendszerek használata nagy kognitív terheléssel jár, ami a Ford állításával ellentétben, a balesetek számának növekedését okozhatja.