0:05
Főoldal | Rénhírek
Ha szegény vagy, olvass!

Ha nincs pénz, butább marad a gyerek?

A szegényebb gyerekek lemaradnak gazdag társaik mögött a nyelvtanulásban, kivéve, ha szüleik naponta olvasnak nekik – állítja egy kutatás.

nyest | 2010. február 16.

A pénz nem boldogít – mondjuk joggal. Nem kell azonban sem filozófusnak, sem kutatónak lenni ahhoz, hogy megállapítsuk: számos más téren igen sokat számít. Ilyen például a gyerekek iskolai előmenetele – derül ki a Guardian egyik cikkéből.

A könyvtár is segít
A könyvtár is segít
(Forrás: sxc.hu/Loretta Humble)

Bármilyen rosszul is hangzik, a szegényebb családokból származó gyerekek akár egy évvel is lemaradhatnak gazdagabb társaik mögött az iskolában, különösen a nyelvtanulás terén. A cikk által idézett brit tanulmány leszögezi: öt-hatéves kor környékén a nem éppen dúskáló, alacsonyabb társadalmi rétegekből érkező kisdiákok alacsonyabb szókinccsel rendelkeznek. Ez már önmagában sem előny – a különbségek pedig, ahelyett, hogy csökkennének, inkább nőhetnek az évek során.

A jelenség persze összetettebb annál, mint hogy akinek nincs pénze, butább is marad. A szegény családokban gyakoribb, hogy a szülők végzettsége is alacsonyabb, esetleg egyéb problémákkal küzdő, csonka családban nőnek fel a gyerekek. Ezek a gondok pedig tovább gyűrűzhetnek, és azt eredményezhetik, hogy az iskolaévek alatt végig tanulási nehézségei lesznek a hátrányosabb anyagi helyzetű diákoknak.

Remény azonban mindig van – ezesetben például az, hogy a pénz (ismét közhely) nem minden. A kutatás szerint ugyanis a jó gyerek-szülő kapcsolat sokat segíthet ezen a helyzeten. Azokban a családokban ugyanis, ahol – a nem túl fényes anyagi helyzet ellenére – jól teljesítettek a gyerekek, a szülők naponta foglalkoztak a kicsikkel: például felolvastak nekik. Kiderült, hogy aki nap mint nap olvas a gyerekének, az jelentősen javíthatja csemetéje esélyeit a jó jegyekre. Szintén igen jó hatása van a könyvtárba járásnak is. Az idelátogató, könyvmoly gyerekek szintén sokkal közelebb kerülhetnek előnnyel induló gazdagabb társaikhoz az „esélyskálán”.

A gond csak az, hogy a naponta együttolvasás, könyvtárba járás a legszegényebb családok kevesebb mint felét jellemezte. Ezért a kutatást kezdeményező jótékonysági intézmény, a Sutton Trust sürgeti a brit oktatásügyet: a leginkább rászoruló családokat segítse döntéseivel. A miniszter szerint ugyanakkor nem ilyen vészes a helyzet, hiszen a szegények és gazdagok közötti különbség csökkent az utóbbi években.

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!