Fizetős e-mail a postától – kinek kell ilyen?
Habár elsőre talán hihetetlennek tűnik, de úgy látszik, van igény egy ilyen szolgáltatásra is.
Európa legnagyobb postacége, a DHL csomagküldőt is birtokló Deutsche Post AG (DP) egy országos kampány keretében egy tavaly nyáron indított projektjéről tartott beszámolót. A hanyatló levélforgalom okozta bevételkiesést új területen pótlandó bevezettek egy üzletágat: júliustól lehet regisztrálni egy fizetős e-mailszolgáltatásra – tudósít a The Wall Street Journal berlini munkatársa. A cég vezetői abban bíztak a koncepció kidolgozásakor, hogy azok a komoly ügyfelek, akik számára fontos a biztonság, szívesen fizetnek majd egy, a DP védett rendszerén küldött e-mailért ugyanannyit, amennyit egyébként egy átlagos levélért.
A hatalmas és népszerű ingyenes levelezőszolgáltatások világában elsőre talán halott ötletnek tűnik az elektronikus levelek továbbításáért pénzt kérni, ám – állítja a DP vezetése – eddig már egymillió olyan német regisztrált a rendszerben, akik igényt tartanak egy ilyen szolgáltatásra (ehhez persze hozzá kell tenni, hogy maga a regisztráció ingyenes, arról pedig nem ejtettek szót, hogy július óta hány e-mailt küldtek át a rendszeren; a Wikipedia adatai szerint körülbelül 100 ezer lehet az aktív felhasználók száma).
Az E-Postbrief reklámozását is szolgálta a múlt heti találkozó, melyre a posta vezetői hackereket, kutatókat és biztonsági szakértőket hívtak meg, hogy teszteljék le a rendszer biztonságosságát. Az esetlegesen felfedett hibákért pénzjutalmat ígértek, azzal a feltétellel, hogy addig nem hozzák nyilvánosságra őket, amíg a posta szakemberi ki nem javítják azokat.
A fizetős e-mail darabja 55 eurócentbe kerül, ebben benne van a nyomtatási és kézbesítési költség is, ha valaki olyannak küld elektronikus levelet, akinek nincs ilyen postafiókja. Extrákat (például színezés) is lehet választani, de ez is külön tétel.
Jürgen Gerdes, a DP levélosztályának vezetője elmondta, hogy a jövő szolgáltatásának szánják az E-Postbriefet, főként arra számítanak, hogy az eddig ajánlott módon küldött fontos iratok, például szerződések biztonságos továbbítására fogják használni, mivel sokkal gyorsabb, mint a hagyományos módszer. Eddig több mint 100 nagy cég, például az Allianz és az SAP lépett be a rendszerbe, akik dolgozóik és ügyfeleik számára ezen az úton kívánják eljuttatni a hivatalos értesítéséket, fizetési kimutatásokat stb.
Hasonló hibrid szolgáltatással már kísérleteznek Svájcban és Nagy-Britanniában, de az Egyesült Államokban is fontolóra vette a US Postal Service valami hasonló megoldás bevezetését.