Fiatal nők a legnagyobb veszélyben – a weben
A fiatal nők gyakrabban esnek online csalások áldozatául – számolt be róla egy brit internetbiztonsági cég. Legalábbis ez lett az eredménye annak a felmérésnek, amit kétezer online vásárlóval készítettek.
Korántsem csak az számít, hogy nő, de még csak nem is az, hogy szőke. A knowthenet.org.uk internetbiztonsággal foglalkozó szervezet vizsgálata szerint ugyanis a fiatal nők a legfogékonyabbak az internetes csalásokra.
A vizsgálat során a weben gyakran vásárló kétezer tesztszemélynek hét különböző csalástípust kellett azonosítania. Ezekben a felhasználóktól azt várták, hogy azonosítsanak olyan csalástípusokat, mint a hamis Facebook-oldalak, a rossz szándékú versenyfelhívások, vagy a hamisított termékek online értékesítése.
Hét tesztből hat igazolta, hogy a legvalószínűbb áldozatok nők lesznek. A tesztet "elbukó" nők többségének életkora pedig 25 és 34 év között volt. Ugyanakkor a legvalószínűbb áldozat demográfiai adatai a csalás típusától is függnek: például a bizalomra apelláló csalástípusoknál (azaz azoknál, amelyek arról akarják meggyőzni az áldozatot, hogy küldjön pénzt, mert valaki bajban van) a többség bizony férfi volt (53 százalék).
A knowthenet portáligazgatója szerint a kutatás egyértelműen bebizonyította, hogy még a magabiztos internetfelhasználók is becsaphatók. „Jó hír ugyanakkor” – fejtette ki Phil Kingsland –, „hogy sok egyszerű trükkel lehet megnehezíteni a bűnözők dolgát. Egyszerűen észben kell tartanunk, hogy a világhálón vannnak rosszándékú emberek is, a mi oldalunk pedig ebben segít”.
A knowthenet tippeket is ad azoknak, akiket esetleg elbizonytalanítanak ezek a hírek:
- Ha egy online ajánlat túl jónak hangzik ahhoz, hogy igaz legyen, valószínű, hogy nem is igaz!
- Soha ne adjunk ki személyes adatokat cégeknek, szervezeteknek vagy személyeknek, mielőtt meggyőződnénk arról, hogy kik is ők voltaképpen.
- Mielőtt pénzt adnánk át bárkinek is a weben, előbb mindenképpen győződjünk meg a kilétéről.
- Szülőknek és gyermekeiknek hasznos lehet, ha megegyeznek egy kódszóban vagy kifejezésben (lehet ez például néhány szó egy dalból), amit beírhatnak e-mail- vagy Facebook-üzenetükbe, ha tényleg bajba kerülnek utazásaik során.
- Közösségi oldalaink személyes beállításait úgy adjuk meg, hogy ne legyen nyitott könyv az egész életünk bárkinek, aki csak odatéved.