Diploma nélkül tanítanak a roma többségű iskolákban
Az iskolák 8,4 százalékában a tanárok egy részének nincs pedagógusi végzettsége, a legtöbb köztük az idegen nyelvi tanár.
Az egyes iskolák tanerejének összetételében fellelhető különbségek szorosan összefüggnek azzal, hány cigány gyermek tanul az adott intézményben – derül ki a Magyar Nemzet cikke alapján az előző oktatási miniszter megbízásából készített Az integrációs oktatáspolitika hatásvizsgálata című kutatás eredményeiből.
A legtöbb iskolában az idegen nyelvet tanítják pedagógusi végzettség nélküli tanárok, de jelentős a hasonló tanerő száma a magyar nyelv és irodalom, a testnevelés, a történelem és az informatika tárgyak esetében is. Elkeserítő a helyzet a szakirányú végzettségek esetében: az esetek többségében az ének-, az informatika- és a kémiaórát tartják pedagógusdiplomával ugyan igen, de szakirányú végzettséggel nem rendelkező tanárok. Azokban az iskolákban azonban, ahol csekély számú a roma diákok száma, minden oktató rendelkezik hivatásának megfelelő végzettséggel.
A 25-50 százalékos cigány tanulói aránnyal rendelkező oktatási intézmények öt százalékában tanári oklevél nélkül tanítanak, az 50-75 százalékos arányt felmutató iskolákban azonban már 12,7 százalékos ez a szám. Javult ugyan a helyzet az elmúlt években, a problémát teljes mértékben csak a roma diákokat nem tanító, illetve a 25 százaléknál alacsonyabb cigány tanulói aránnyal bíró iskolákban sikerült megszüntetni. Hat évvel korábban ugyanis az említett intézmények 12,4 százalékában még pedagógusi végzettség nélkül is tanítottak. Romlott azonban a tanerő összetétele ott, ahol a cigány diákok aránya 50 és 75 százalék között mozog: 2004-ben még a tanárok 11, jelenleg azonban már 12,7 százaléka nem rendelkezik pedagógusi végzettséggel.
Még aggasztóbb azonban a helyzet a szakirányú végzettségek esetében, több iskolában például testneveléstanár oktatja a biológiát. A vizsgált iskolák 61,8 százalékában olyanok állnak fel a katedrára, akik ugyan rendelkeznek pedagógusdiplomával, de nincs szakirányú végzettségük. Hat évvel korábban még 57,9 százalékos volt ez az arány. Szintén fellelhető további különbség a cigány többséggel és kisebbséggel bíró iskolák között. Előbbiek esetében romlott, utóbbiak esetében azonban javult a tanári végzettségűek foglalkoztatási aránya az elmúlt hat évben.